Annons:
Etikettstyrketräning
Läst 278 ggr
getflikkan
8/17/19, 9:13 AM

Tips på träningsupplägg/övningar

Har nu tagit tummen ur och börjar träna. Från att inte ha gjort nånting på ett år då jag red innan, men gymmänniska har jag aldrig vart, men ska bli nu haha. Jag tränar med en kompis som tränat i flera år, så jag följer hennes schema, vilket kanske inte känns riktigt optimalt? Hon delar upp muskler för sig och kör dem olika dagar. Har läst att som nybörjare ska en köra några helkroppspass per vecka? Nån här som har tips på hur en kan börja lägga upp pass för styrka, samt hur många gånger per vecka å gärna tips på bra övningar?

Annons:
sp0ngeb0b
8/18/19, 10:16 AM
#1

Du kan ju börja med att bestämma hur många gånger per vecka du VILL träna. Det är helt individuellt ju, så det är bara att välja vad som passar dig. Hur mycket du orkar och och vill och har tid för. 

Vad vill du uppnå med din träning? Ökad styrka, viktnedgång, eller bara hålla dig hälsosam? Jag utgår ifrån att du vill bli starkare. Basövningar är alltid super! Marklyft, knäböj, bänkpress, militärpress, chins osv. Basera dina pass på dessa övningar och sen kan du komplettera med isolationsövningar om du vill, dvs övningar som framförallt tränar en muskel typ som bicepscurls, benspark osv. Men skulle nog inte rekommendera för många basövningar per pass utan ta 2-3 stycken och sen komplettera med annat om du vill.

Det finns färdiga träningsscheman på t.ex. styrkelabbet. Hittade detta nu när jag kollade lite snabbt - ett träningsprogram för nybörjare med två olika pass som du kör 3 ggr i veckan. Finns beskrivning i länken. Om du inte tycker det verkar bra kan du ju kolla runt på deras hemsida om du hittar något bättre.

Upp till toppen
Annons: