Annons:
Etikettkonditionsträning
Läst 1331 ggr
soozen
2017-09-03 23:01

Träningsupplägg?

Hej! 

Efter att i alla år haft fysiska jobb har jag nu gått och blivit "kontorsråtta". Och vips har jag gått upp nästan 10 kilo. Storgråter

Är 29 år, 158 cm lång och väger nu 64 kg. Idealvikten skulle vara där runt 55-57 kilo. Har rätt kraftig benstomme med breda axlar etc så pinnsmal har jag inte planerat att bli.

Ska köpa gymkort och planerar att gå på ledda gruppträningstimmar 1-2 ggr/vecka, låg-medelintensiva (core och yoga bl.a.). Ifall jag sedan går till gymmet på egen hand en gång i veckan, vad skulle vara vettigt för mej att satsa på då?

Har även två hundar som jag är ute med dagligen men de vanliga promenaderna verkar inte bränna några kalorier 😉 Har nu börjat jogga med den större hunden. Hur ofta/länge bör jag göra det för att få effekt och finns det knep att ta till längs rundan (typ stanna till och göra några övningar) för att maxa den? Bor på landet så föreslå inte "spring i trappor" eller nåt 😃

Tacksam ifall någon tog sej tid att ge mej lite ideer 🙂

Annons:
Sugar Mist
2017-09-03 23:21
#1

Helt okunnig inom träning men kroppen bränner en del efter att man sprungit i blåbärsris, bra träning för hunden också. Med tanke på att du bor på landet och inte har tillgång till trappor, där får du lite samma princip med höga benlyft etc och dessutom ojämn terräng :)

-

SuperLimm
2017-10-25 15:01
#2

Knäböj är enkelt att köra och enkelt att göra några varje gång hunden kissar tex. Ut o traska i skogen i ris som Du Har mist föreslog är också Bra, både för hund och människa! Jag skulle rekommendera styrketräning om du går någon gång i veckan och kör egen träning. Men det beror nog på vad passen innehåller.

Mvh Linn

tlover
2017-10-26 11:27
#3

Det bästa att göra är det som är kul för det blir av och det kommer du att fortsätta att göra så testa lite olika och ha inte fördomar. Innan jag började gymma så trodde jag att jag inte alls skulle gilla det men det visade sig att jag hade en gömd inre spännbög 😃 maskiner är däremot inte kul det ska vara fria vikter

l'm back

SuperLimm
2017-10-26 12:14
#4

#3 "spännbög" 😂 haha! Samma här, jag gillar inte heller maskiner.

Mvh Linn

[Devya]
2017-11-21 07:42
#5

Jag har lite samma problem men har endast lyckats gå upp ca 3kg men 3kg för mycket då mina kläder inte passar lika bra som förut.

Jag tränar numera 1h per dag och då är det tuff träning så att jag ligger och svettar på yogamattan efteråt. Det har dock absolut ingen inverkan på min vikt. Midjemåttet minskar inte och då jag har hållt på med träningen i snart 3 månader. Ser ut som jag måste övergå till konditionsträning för att få kläderna att passa. Det var också det enda som fungerade tidigare.

Jättefint att motionera och gå någon enstaka gång på gym men jag vet inte om det är faktiskt tillräckligt. Man måste väl vara lika aktiv som man var tidigare i sitt förra arbete? Så resonerar jag just nu då det gäller min egen situation.:)

Jag höll min vikt nere då jag joggade 5ggr i veckan. Men då var jag också på gränsen till övervikt.

SuperLimm
2017-11-21 09:27
#6

#5 vill man ändra sin vikt och minska fett på kroppen är det kosten man måste ändra på i första hand. Visst hjälper det att börja röra mer på sig men inte helt och hållet. ☺

Mvh Linn

Annons:
Bjornberg
2017-11-24 10:25
#7

Kosten är det viktigaste att ändra, träning formar främst kroppen och ökar muskelmassa vilket i sin tur leder till att man förbränner fler kalorier per dag. Dock tar det tid innan någon märkbar skillnad märks i den aspekten. Det viktigaste är alltså att ändra kosten och äta i en deficit (färre kalorier än kroppen behöver). Hur många kalorier man behöver är väldigt individuellt beroende på aktivitetsnivå, metaboliskålder osv. Man brukar säga att en person behöver ca 2000kcal så om man går efter det bör man gå ner i vikt om man äter 1900, det viktigaste är att inte äta för lite då man kan skada metabolismen. En effektiv träningsform är HIIT (High intensity interval training) som går att göra i princip var som helst. Med eller utan vikter. Om man hellre lyfter vikter är även det väldigt effektivt, och hjälper till att bygga muskler vilket då leder till högre förbränning i det långa loppet. Om du planerar att gymma 1 gång i veckan skulle jag köra helkropp och då kanske en blandning av hiit och vikter.

[Devya]
2017-11-27 13:24
#8

#6 Normalt ja. Så är det ju för majoriteten av människor och därmed brukar jag ge samma råd åt andra som har problem med att gå ner i vikt. :) För mig fungerar det dock annorlunda. Jag har en så pass förstörd metabolism  som säkert beror på hur jag växte upp (ofrivillig svält, hade inte råd med mat så fick flera dagar gå utan mat).

Det enda sättet för mig att gå ner i vikt är konditionsträning. Då jag sprang så kunde jag äta över 2000 kalorier per dag utan några problem. Jag minns hur jag kämpade med att gå upp i vikt. Det lyckades jag inte med förrän jag slutade springa.

För mig är det alltså trevligare om jag springer 5ggr i veckan. Då behöver jag inte räkna kalorier

[Tilde]
2017-12-05 15:54
#9

Anpassa din diet efter din livsstil. Det är ju trots allt minst 70% vad du äter som avgör din vikt och fettmassa :) Eftersom du är stillasittande på jobbet har du lägre energibehov än förr och äter du då samma kost resulterar det i viktuppgång. Styrketräning är det som hjälpte mig att få (eller ja, är inte riktigt där än) min drömkropp. Alltså funkade inte löpning för min del. Yoga är dock en bra idé, så det skulle jag absolut satsa på! :)

[kiko]
2017-12-17 14:26
#10

Prova att stå upp när du jobbar (om det är möjligt) istället för att sitta. Det kan göra ganska stor skillnad.

Upp till toppen
Annons: