Skador och problem

Hjälp! Jag är såå ovig

2017-06-30 16:52 #0 av: Neakarlssons

Hej! Jag är en tjej på 14 år som är jätte ovig. När jag sitter med benen ihop rakt ut och försöker nå tårna så kommer jag bara till vaderna innan det tar stopp helt. Dock är min syster (10 år) jätte vig och kan både gå ned i splitt och spagat.  Mina föräldrar säger att jag är född så men om jag tränar kan jag bli lite vigare men aldrig lika vig som min syster. Stämmer det eller kan jag också bli lika vig? Tips på övningar för att bli vigare?

Anmäl
2017-06-30 16:59 #1 av: Aleya

Det är bra att inte vara för vig. För att vara för vig kan tyda på överrörlighet och man kan sedan få problem med lederna.

Jag är själv för vig i fingrarna, tårna och nedre delen av ryggen. Inte kul alls.

Du kan ju börja yoga (men man kanske måste vara 15 för det) och sakta men säkert öva upp att bli vig. Men som sagt, det är inte bra att vara för vig. Tro mig, hade en sjukgymnast som skrek nästan då hon såg hur viga fingrarna var.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Värd för Endometrios

Anmäl
2017-06-30 17:22 #2 av: Carmarino

Alla är inte lika viga, och ibland går det inte att träna upp. Jag kunde inte förstå varför jag aldrig kunde nå merän till vaderna när jag stod upp och försökte nå golvet med fingertopparna. Dessutom var min rygg helt böjd, och inte rak och lätt svankande som mina kompisars.

Förklaringen kom senare när jag blev undersökt av en läkare, som konstaterade att jag hade en medfödd ryggskada som gjorde mig stelare än normalt. Det var dock inga problem för mig att röra mig, men jag var bara inte lika vig som kompisarna.

Därmed inte sagt att du har en ryggskada, men din rygg kanske inte är lika rörlig som din systers.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2017-07-08 15:55 #3 av: nypisnina

Man kan träna sig till att bli mer vig, eller rörligare kan man kanske säga. Yoga är kanon att köra. Man blir inte överrörlig för att man är vig eller för att man tränar sig för att bli vigare. Att ha en bra rörlighet är jättebra, men om man däremot är överrörlig så ska man vara försiktig vid all sorts rörelseträning som innebär någoni form av stretch. Jag är själv överrörlig, men att vara vig och rörlig i musklerna och träna på kroppskontroll oavsett hur vig eller ovig man är, är bra.

Anmäl
2017-07-10 10:41 #4 av: [LadyK]

Les Mills har ett pass som heter Body Balance som jag tycker har hjälpt mig mycket. Snackar kylskåp tidigare.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.