Annons:
Etikettskador-och-problem
Läst 939 ggr
Novelia
2016-04-23 11:18

Lägga ner styrketräningen?

Jag är just nu i en rejäl svacka när det kommer till träningen. Jag har börjat ifrågasätta styrketräning med vikter och maskiner… Vilket är supertråkigt.

Varje gång jag börjar styrketräna så får jag ont i ryggen, blir stel och kroppen mår inte alls bra. Jag älskar att träna kondition, rörlighet och övningar där man använder sig utav kroppen. För några veckor sen tog jag upp styrketräningen igen, och det har resulterat i flera veckor av smärta i ryggen. IGEN! Jag gör något fel, trots att personalen på gymmet säger att det ser rätt ut. Jag sover även dåligt nu pga att kroppen har ont. Det är inte träningsvärken jag stör mig på.

Så till min fråga, är det superviktigt med benpress, marklyft, hantlar och maskiner?  Eller ska jag lyssna på min kropp och hålla mig till det som jag inte utför fel?  Är så less på att krypa till ryggknäckaren varenda gång jag tar upp den här typen av träning. Dessutom får jag dåligt självförtroende och känner mig värdelös varje gång jag skadar mig.

Hur viktigt är det med den här typen av träning?

I have no sympathy for people without empathy

Annons:
[Devya]
2016-04-23 12:21
#1

Jag skulle råda dig till att sluta direkt med sådant du får skador av. 

Det finns mycket annan träning du kan göra som inte involverar vikter, men du kan ändå bygga muskler.

Novelia
2016-04-23 15:29
#2

#1 Tack, jag håller med! Har du några förslag?

I have no sympathy for people without empathy

[Devya]
2016-04-23 17:53
#3

#2 Fortsätt med att röra mycket på dig, springa, simma, cykla eller vad det nu än är som du tycker om att göra.

Efter att jag har råkat ut för ett par skador på gymmet så har även jag slutat med styrketräning och sysslar mest med program uppbyggda av Jillian Michaels. Jag har sett mer resultat av det på tre veckor än då jag höll till på gymmet i 6 månader.

Jag håller just nu på : No More Troublezonez, Killer Buns and Thighs Level 2, Six pack in six weeks och armövningar av Jillian Michaels. Jag måste säga att jag gillar sådana program, men vet dock inte hur din kropp skulle klara av dylika övningar.

Novelia
2016-04-26 10:41
#4

#3 Tack för tipsen! Ska testa dessa imorrn när det är träningsdag =) Har kikat lite på henne och tror att det där passar mig betydligt bättre. Det är sån träning jag gillar 😎

I have no sympathy for people without empathy

Carrosh
2016-04-26 22:45
#5

Tycker du ska ta och kolla upp de skadorna hos en läkare. Kan ju vara så att du har något som gör att du tar skada av viss styrketräning, och då blir det ju också lättare att hitta en träningsform som du har nytta av istället. Kan ju vara bra att veta, eftersom du uppenbarligen vill fortsätta träna, men behöver hitta något som du inte tar skada av.

Jag kan också varmt rekommendera simning som är bra träning för hela kroppen. Risken att skada sig är minimal, eftersom man inte jobbar emot sin egen vikt utan är ganska tyngdlös i vattnet. Skonsamt och kanske något att prova på?

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[Devya]
2016-04-27 05:13
#6

#5 Jag tror dock inte att en vanlig läkare kan hjälpa mycket. Det är åtminstone min erfarenhet då jag har råkat ut för skador på gymmet. Fick åka till läkaren en massa gånger och de gav en massa mediciner som inte ens hjälpte. Det enda som hjälpte var att lägga ner styrketräningen och hitta andra alternativ.

Om ts vill till en läkare så kanske en idrottsläkare  att föredra?

Annons:
Novelia
2016-04-27 19:47
#7

Jag har varit hos kiropraktor med ryggen och sjukgymnast med knät. Jag gillar att simma :) jag får mycket motion på dagarna men det är just styrketräningen som jag inte fått till. Men jag har använt mig av pilatesboll i två veckor nu för att träna kroppen på olika sätt och hittils har det gått bra! Så jag hoppas att jag kan köra på det tills jag hittar fler sätt som funkar :)

I have no sympathy for people without empathy

Upp till toppen
Annons: