Annons:
Etiketttips-inspiration
Läst 1173 ggr
NordicSunset
2015-10-31 15:12

Hur ska jag träna?

Jag har införskaffat ett gymkort nu och därför har jag bestämt mig att ta tag i träningen ordentligt genom att gymma två gånger i veckan och gå ut och springa en gång. Problemet är att jag inte vet hur jag ska börja eller vad jag ska träna när jag är på gymmet. Mitt mål är att gå upp i vikt och bygga upp muskler, men som sagt vet jag inte hur jag ska träna för att lyckas. Finns det något speciellt achema jag kan gå efter? Jag vet helt enkelt inte hur jag kan komma igång på ett bra sätt. Jag vet inte om jag kör för hårt i början eller om jag kör för lätt, vad är lagom liksom? Flummig text, men jag hoppar ni förstår.

Be the best version of you.

  • Zoella
Annons:
[westerlind]
2015-10-31 19:54
#1

Har du tränat på gym tidigare? Annars tycker jag att det är viktigt att be om en introduktion till maskiner/fria vikter - skaderisken och allt det där.

Ska du träna två gånger i veckan så kan ju ett helkroppspass vara fint! Bara att googla så kan du hitta massor av bra. Annars kan du välja halvkroppspass, alltså ena gången köra överkropp, andra gången köra underkropp (det finns massor av bra förslag på scheman, tex. här). Starting Strength/Stronglifts är ett bra program om man vill öka i styrka (finns som app också tror jag), men då är det viktigt att någon kan visa dig teknik.

[Devya]
2015-11-01 09:17
#2

Det är viktigt att någon hjälper dig på traven. Du borde också själv läsa upp mycket om träning och hur du ska bygga muskler. Läs mycket och se till att skaffa dig tid med en personal trainer på ditt gym så att hon/han kan hjälpa dig att träna på rätt sätt. Tränar du fel så kan du få skador som tar länge att läka och i värsta fall så får du bestående skador.

Det finns en massa olika program man kan följa men välj ett och håll dig till det. Det bästa är nog att hålla sig till ett sorts program och variera alla övningar, man behöver inte välja samma övningar varje vecka.

Se upp med deadlifts och squats med vikter samt olika övningar som tränar rygg och axlar. Se till att göra dem på rätt sätt för att undvika skador och stretcha ordentligt innan du tränar. Det har hjälpt mig helt massor. I början skippade jag att tänja vilket resulterade direkt i fel sorts smärta så nu tänjer jag alltid.

Men som sagt, kontakta personal trainer så får du en bra start redan från första början.

[Devya]
2015-11-01 09:22
#3

Jag vill också inflika att det kanske kan vara bättre att gå varannan dag än att endast gå två dagar i veckan. Om man gör det till en del av sina rutiner så är det lättare att hålla fast vid det. Då jag gjorde det endast ett par gånger i veckan så blev det lite mer fuskande men då jag började gå varje dag så blev det genast mycket bättre och gymmet började så småningom bli höjdpunkten av dagen, det kan ju vara annorlunda för dig såklart.  :)

Rainee
2015-11-23 18:18
#4

Jag går efter ett träningsprogram som kallas Top Body Challenge av Sonia Tlev, sjukt bra träning enligt mig, fokuserar mycket på rumpa, mage, lår och armar! Väldigt bra kritik har den fått och den är på 3 månader. Tyvärr kostar den runt 400 kr, finns en engelsk och en fransk version men den är super i alla fall! :)

[Daisy-Moa-Elsa]
2015-11-25 19:03
#5

Om "gymma" betyder att du köpt ett kort hos typ "World Class" eller liknande, som både har viktlyftning som konditionspass skulle jag föreslå att du unnar dig att boka en tid med en PT som utformar ett program för dig i samarbete med dig.

Som jag upplever det går många ut för hårt, från nollträning till nästintill hela veckan. Och tyvärr… håller det inte i längden. Det handlar ju faktiskt inte bara om att börja träna utan att förändra en livsstil.

fridarebecka
2015-12-17 17:50
#6

Om ditt gym har gruppass så kan jag rekommendera det! Förutom att det är sjukt kul och att du får testa på nya saker och får variation, så får man också mycket tips och inspiration på övningar att göra själv sen(själv går jag på bodypump 2-3 ggr i veckan). De flesta instruktörer är även väldigt måna om att vi gör alla övningar rätt och visar om man gör fel och svarar gärna på frågor före/efter passet.

Annons:
Upp till toppen
Annons: