Annons:
Etikettkost
Läst 1859 ggr
sagat
2015-03-31 09:13

Mat?

Alla pratar om att maten är så viktig, men hur ska man äta för att gå ner i vikt och samtidigt bygga muskler? Jag har ingen aning mer än att man ska äta mycket proteiner. Men hur ser en bra mat dag ut? Vilken mat? Tack på förhand :)

Annons:
tlover
2015-03-31 09:18
#1

Det beror lite på vad som passar dig är det tråkiga svaret.

Vissa ska äta mycket kolhydrater men lite fett

Vissa ska äta lite kolhydrater men mycket fett

Vissa ska försöka få fett, protein och kolhydrater ganska lika.

Däremot är det bäst att försöka äta mat från grunden dvs så lite hel och halvfabrikat som möjligt.

Till och med snabba kolhydrater är bra vid vissa tillfällen.

Har du testat något som du vet funkar eller som du vet inte funkar?

l'm back

sagat
2015-03-31 13:44
#2

Ingen aning… har aldrig tränat så här … vet inte vad som får mina muskler att växa….de borde väl göra det oavsett

tlover
2015-03-31 13:52
#3

#2 Musklerna växer av stimulans (träning), återhämtning/vila och kaloriplus.

Man kan gå upp i muskler utan att ligga på kaloriplus men då har man antingen superbra tränings och matschema som passar en precis eller så är det absolut första gången man tränar då kan man gå upp i muskler utan kaloriplus.

Det är enklare att inte tappa muskler men att tappa fett då får man ju relativt mer muskler jämfört med fett och annan vävnad.

Det kanske blir enklare att hjälpa om du skriver hur du äter nu, för det som funkar i längden är ju om man bara behöver göra små förändringar. Det är också enklare att förändra vanorna då.

l'm back

tlover
2015-03-31 13:55
#4

Jag kan tillägga att hur man tränar spelar ju såklart roll också.

l'm back

[Majbot]
2015-03-31 14:29
#5

Det mesta men va måtta, dock med fördel så ska du laga all mat från grunden. Skippa snabbmat och helfabrikat/vissa halvfabrikat som är proppade med socker.

För min del blir det 200 gr kött/200gr potatis/200 gr grönsaker 3 gånger om dagen, sen mellanmål och extra proteinpudding efter det. Lagar alltid allt från grunden, men på helgen äter jag ben n jerry och lösgodis (Y)

sagat
2015-04-02 02:17
#6

jag äter knäckebröd med bregott på, soppa (pulver) , korv kanske i bland, potatisbullar, eller nåt annat lätt .. orkar inte laga mat och har ingen matlust.. svårt att få i mig riktig mat. jag tränar bara pass - zumba, styrkepass, gympa, step up, core osv. två dagar i veckan tränar jag två pass efter varandra alltså 2 timmar sen två dagars vila.. går inte ner i vikt.. fast jag äter som en myra och tränar som en idiot.. tar minst en timmes promenad med vovvarna också varje dag. Ska jag äta mer proteiner? hittar ingen lätt mat som jag bara behöver typ titta på medan den tillagas som innehåller mycket proteiner.. idag fick jag i mig  26gram proteiner 145gram kolhydrater och 53gram fett.. ca 1000kcal om dagen

Annons:
sagat
2015-04-02 02:19
#7

När jag tränar mer så tappar jag mer intresset för mat.. varför?.. de dagar jag inte tränar kan jag smälla i mig mer..

Facie
2015-04-14 11:25
#8

Googla är mitt tips. Att någon här skall sitta och förklara allt du behöver veta om kost är omöjligt, leta själv information på internet och återkom om du har en lite mer specificerad fråga :)

Pretty wise //

indra-bus
2015-04-15 12:23
#9

Före träning långsamma kålhydrater , direkt efter träning snabba kolhydrater. sen mycket proteiner. Minska på fettet.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

indra-bus
2015-04-15 12:28
#10

Mycket  antioxidanter oxp. Att äta rätt för att få bästa effekt på träning är en hel vetskap. Men ha de som en grund.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Lustgas
2015-04-19 17:48
#11

Protein är musklernas främsta nutrient för att växa, även om man samtidigt vill gå ner i vikt. Detta för att öka proteinsyntesen och samtidigt minska proteinnedbrytningen.

En anledning till att du får mindre matlust de dagar du tränar kan vara att maten är en källa till dopamin, ett lyckohormon - liksom träning är. Om du redan har fått din dagliga dos av dopamin genom träning kan det hända att din kropp inte "behöver" mer och alltså inte känner något sug efter exempelvis mat.

Upp till toppen
Annons: