Annons:
Etikettskador-och-problem
Läst 2924 ggr
[Murvel]
2014-09-07 13:22

Var ligger min stelhet?

Hej,

Jag har väldigt svårt att stretcha på sådana sätt som kräver att man har benen utsträckta och en ska försöka nudda tårna. Exempelvis om jag står upp med raka ben och ska böja mig ner för att nudda tårna, eller om jag sitter på golvet med ett eller båda benen rakt framåt och ska börja mig framåt för att nudda tårna. Jag är extremt stel i sådana övningar, når knappt till knäna. Men var är det egentligen stelheten ligger? Är det i ryggen eller i benen?  Om benen, vilken muskel mer specifikt?

Jag är inte särskilt vig, men det är specifikt den här typen av övningar som jag "fastnar" på utan att komma vidare. Detta då jag inte riktigt vet var problemet ligger.

Annons:
[Majbot]
2014-09-09 14:36
#1

Hela baksidan, främst sätet och baksida ben skulle jag säga. Hade samma problem innan men det enda som hjälper är att nöta dem stretcharna som man är stel i, men inte för överdrivet så det gör väldigt ont.

Agnez94
2014-09-13 01:46
#2

Stretcha just de musklerna och just de övningarna. Du kan stretcha riktigt länge om du vill (1 min brukar jag tycka är lagom). Bara ta det lugnt och andas när du stretchar och försök leta dig längre och längre ner. Övning ger färdighet!

[Murvel]
2014-09-13 11:02
#3

Tack för era svar!

Jag har länge legat på latsidan med att utföra ovannämnda stretchning eftersom det känns "obehagligt", men jag får se till att vara ordentligt uppvärmd och köra på extra länge i stället. Annars är jag väl stel där för alltid 😛

[Outlawly]
2014-09-23 06:46
#4

Och ländryggen är kort också. Jag har samma problem. Min massör föreslog yinyoga(bindvävsyoga). Det funkar riktigt bra :

[Murvel]
2014-09-23 10:21
#5

#4 ok :) 

Jag har även förstått att mina anklar behöver bli mer viga, men mycket stelhet och "ont" ligger i ryggen så jag ska kolla upp lite övningar i bindvävsyoga.

freck
2014-09-29 10:14
#6

#1
När det kommer till stretching så är statisk stretching näst intill meningslös.

Använder man sig av en annan metod som kalla KAT-metoden så få du mycket bättre resultat. Det står för Kontrahera-Avslappning-Töj. De vill säga att du sitter på en bänk med lätt böjt knä, spänner baksida lår med att försöka kontrahera baksida lår i 8-10sek sedan slappnar du av i 8-10 sek, därefter så går du lite djupare i töjen i 8-10 sek. upprepa cykeln 3-5 gånger.

#4 Ländryggen finns ingen fördel över huvud taget att vara överrörlig i när man är stel i baksida lår. Detta bidrar till ökad känsla av stelhet och ömma ländryggsmuskler + ökat disktryck vid flexion av bålen. Så däre borde Murvel träna mycket core- och rygg för att slippa sina ryggproblem.

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare

Annons:
[Majbot]
2014-09-29 16:03
#7

#6 Källa på det? Stretching ger mig ökad rörlighet. Sagt va.

freck
2014-10-02 11:50
#8

Källa på de är att jag är Lic. personlig tränare och massör.

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare

[Majbot]
2014-10-02 23:00
#9

#8 Det säger ingenting eftersom man hur enkelt som helst kan få en sådan utbildning. Har hört PTs som sagt att det är farligt att knäböja under 90 grader osv nej, du får komma med källor för att övertyga mig :p

[Outlawly]
2014-10-14 12:43
#10

Om man sitter på golvet och har bena rakt ut framför sig, så ska man släppa efter med ländryggen För att försöka nå tårna och då stretchar man hela baksidan

[Murvel]
2014-10-14 20:32
#11

#10 Jag vet inte riktigt hur man släpper efter i ländryggen. Typ böjer sig framåt, slappnar av, eller hur menar du? 🙂

men det har hjälpt mig lite i nämnda övning att jag aktivt har börjat stretcha vadmuskler och baksida lår.

[Outlawly]
2014-10-14 20:40
#12

Ja alltså, du ska vara rak i ryggen och liksom fälla överkroppen framåt så långt du kan sen kan du rulla ner ryggen sista biten beroende hur långt ner du kommer.

Jättebra att du börjat! Märker du någon skillnad än? :)

[Murvel]
2014-10-15 12:45
#13

#12 Liten skillnad, men det går långsamt. Är stelare än jag trodde 🤦‍♂️

Hehe det är lite av en konst att hålla ryggen rak och inte krumbukta den som en ostbåge när man stretchar också!

Annons:
freck
2014-10-16 12:45
#14

#9 jag är utbildad på The Academy. Sveriges främsta pt-utbildning. Och det är inte hur enkelt som helst att bli pt. Det är som att säga att det är hur enkelt som helst att bli läkare.

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare

[Majbot]
2014-10-17 12:05
#15

#14 Dock är det stor skillnad på läkarutbildning och PT utbildning, en PT utbildning kan man klara på någon månad medans en läkarutbildning tar flera år. Som sagt, har kommit i kontakt med massvis av okunniga PTs så en "PT titel" säger inte så mycket i sin helhet.

freck
2014-10-31 09:54
#16

Jag kan ge dig 4 namn på naprapater som skulle säga samma sak. Att överrörlighet i ländrygg upplevs som stelhet. Det finns ett enkelt test där man kan mäta om en person har överrörlighet i ländryggen.

#12 Och ska man stretcha baksida lår så är det  inte optimalt att sitta på golvet och fälla ryggen framåt. 

#13 Långt ner på denna sidan hittar ni den mest effektivaste stretchen för baksida lår.
http://blogg.ptdan.se/2011_06_01_archive.html

Även olika former av rörlighetsträning är att fördra också.

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare

Upp till toppen
Annons: