Annons:
Etiketttips-inspiration
Läst 1142 ggr
[FriidaMariie]
8/22/14, 8:27 AM

Kan jag jogga av mig mitt bukfett?

Jag har på 4 månader gått från 84kg till mina förtillfället 69kg. Är 170 lång och jag vet att jag har ett flertal kilon att bli av med. Mitt resultat har jag nått genom ett försök till bra kost och powerwalk som nu successivt går över till joggning som för övrigt är något jag verkligen tycker är roligt. Jag börjar trivas med min kropp men mitt stora problem är kaggen! Det känns som om fettet på magen vägrar försvinna. Så min fråga är; försvinner bukfett av "enbart" joggning eller måste jag börja med andra övningar? Vilka? Hur ofta? Då jag är helt grön vad gäller träning överlag och inte är speciellt förtjust av tanken på att besöka ett gym så uppskattas "enklare" inom/utomhusövningar. Tack :)

Annons:
Fridaaaa
8/22/14, 8:29 AM
#1

Nja flertalet kilo kan du omöjligt ha till din längd.  Tror inte du kan ha någon direkt kagge, i så fall är det överflödig hud som blivit pga viktminskningen och den är svår att träna bort (om det ens går?), då hjälper det inte med mer viktminskning om det är så. 

Man kan inte heller punktförbränna. Varierande träning rekommenderar jag, får att kanske lyckas strama till huden :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Inkanyezi
8/22/14, 8:59 AM
#2

Jag tror att du kan ha blivit lite "fartblind" av att relativt lätt ha gått ner mycket på väldigt kort tid. Som Fridaakesson nämner lär du fortfarande ha några nummer för stort skinn. Det tar ett bra tag för att det ska minska, och det är inte heller ovanligt med bakslag efter en närmast osannolikt snabb viktnedgång. 

För att bli av med överflödigt skinn är det egentligen bara att vänta ut det. Femton kilo över är egentligen inte särskilt mycket, så om du är relativt ung finns det gott hopp om att skinnet drar ihop sig.

Egentligen tränar man inte bort fett, men träning är bra på andra sätt, så om man gillar det finns all orsak att fortsätta. Träning ger mer definierade och tätare, hårdare muskler, men påverkar knappast underhudsfettet.

Det är bara att fortsätta jogga om du tycker att det är kul. Att gå ger ungefär lika mycket och är skonsammare. Men att få mindre hud till en mindre kropp tar mer tid än fyra månader, så det är egentligen inget mer att göra än att fortsätta som du har börjat.

[FriidaMariie]
8/23/14, 7:51 AM
#3

Kanske har jag blivit lite fartblind, det har gått fort nu i början. Men det är fett jag har på magen. Jag har fått berättat för mig att en kvinna i min ålder (26år) har en normalvikt på allt mellan 58kg till 74kg?! Jag antar att jag då bör ligga på under 69kg eftersom att jag fortfarande har bukfett. Inte mycket kvar men det finns där. Jag tackar för era råd och tips och fortsätter helt enkelt som jag gjort tidigare. Förhoppningsvis försvinner det. Tack återigen :)

[FriidaMariie]
8/23/14, 7:52 AM
#4

Min längd och ålder* :)

Fridaaaa
8/23/14, 7:55 AM
#5

#3 Det är inget man kan säga efter ålder eller längd, utan det är väldigt individuellt. Inget du kan gå efter. Varje kropp är unik.

100% säker att det är bukfett? För det är naturligt att ha lite put på magen (inte som i tidningar där i princip allt är redigerat).
Hade jag varit dig hade jag inte fokuserat mer direkt på viktminskning utan bara träna på som vanligt istället och ja äta den kost du känner passar dig. Sedan kommer det nog naturligt. Sedan väger muskler mer än fett också. 
En vältränad person kan enligt BMI räknas som fet (BMI är riktlinjer som sällan stämmer).

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

johan
8/25/14, 2:31 PM
#6

Kör intervallträning. Det kommer göra mer nytta än jogging i samma tempo varje gång. Kroppen är bra på att lära sig spara energi när den utför vana aktiviteter. Kör t ex 20 sek det absolut snabbast du har. Jogga lugnt i 40 sek. Sedan upprepar du detta 15-20 gånger.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Upp till toppen
Annons: