Annons:
Etikettstyrketräning
Läst 1193 ggr
Blanksteg
8/11/14, 6:02 PM

Bygga upp benmuskler

Mina benmuskler är tydligen väldigt svaga. Jag gymmade för kanske fyra dagar sedan, eller tre, och gjorde lite övningar för att börja bygga upp benmusklerna. Innan så har jag mest fokuserat på armmusklerna, och konditionstränat. Hursomhelst, jag är fortfarande öm i benmusklerna (speciellt i nedre delen av högra benet, framtill). Så jag behöver antagligen ta det lite lugnare med benen de första gångerna. Jag tycker dock att jag inte tränade benen så hårt, utan gjorde några enkla övningar, varje övning bara 10x1 gånger. Kändes tydligt i musklerna, och jag hårdpressade dem inte, utan lade av när det började kännas riktigt jobbigt. 

Min fråga är, hur bör man lägga upp träningen för att bygga upp benmusklerna utan att man belastar dem för hårt?

Annons:
Agnez94
8/11/14, 6:46 PM
#1

Att vara öm i musklerna efter träning har inget att göra med att de är svaga. Träningsvärk (som du förmodligen har) uppkommer oftast när musklerna man tränar inte är vana vid belastningen, inte att muskeln i sig är ovan. 
Om jag vore du skulle jag börja köra knäböj med stång för att träna upp musklerna. Det är en väldigt bra benövning som inkluderar de flesta större musklerna i benen. Vissa tycker denna övning kan vara svår att lära sig men du får ju helt enkelt testa. Om du har träningsvärk så kör lite lugnt en vecka och känn efter, och trappa successivt upp träningen.

Blanksteg
8/11/14, 6:55 PM
#2

Ok, tack för svaret! :) Har mest kört utfall när jag tränat benen, och övningen där man har ryggen mot en vägg och är i en ställning som om man sitter på en stol. Har även kört knäböj (utan stång), men inte lika mycket. Ska testa med stång!

Kan man löpträna när man har träningsvärk? Tänker då på lätt löpträning, då jag precis börjat springa. Eller hur ofta och hur hårt kan man träna utan att återhämtningstiden förlängs?

Arinya
8/11/14, 8:33 PM
#3

TS, jag har några favoritövningar för ben där du inte behöver vikter alls!
Kissande hunden (det säger sig självt tycker jag)
Benlyft (du ligger på ens sidan och lyfter ena benet)
Benutsträck (du står på alla fyra och "sparkar" bakåt med ett ben i taget.)
Cirklar i luften typ (du ligger på ena sidan och lyfter ena benet och gör små cirklar under en viss tid sen byter du ben såklart)

Jag tycker viktlösa övningar är bra att börja med, dom tar riktigt ordentligt men det blir inte samma belastning som om du skulle lägga till vikter.

Blanksteg
8/11/14, 8:48 PM
#4

#3: Tack för svaret! Kissande hunden och benlyft har jag också gjort! Ska testa de andra två också.

Agnez94
8/12/14, 10:39 PM
#5

Det är inte egentligen farligt att träna med träningsvärk. Den enda risken ligger tex vid dålig teknik för att musklerna är trötta (tycker jag själv). Så jogga du på men pressa inte onödigt mycket om du har träningsvärk.

Blanksteg
8/13/14, 6:38 AM
#6

Jag tror dock att det är bäst om jag inte joggar/springer just nu. Mina skor är inte direkt löparskor, utan de passar egentligen bara för inomhusträning. Ska köpa löparskor i höst.

Annons:
Arinya
8/13/14, 12:46 PM
#7

#6 Viktigt att du springer med ordentliga skor, lätt att skada sig annars. Jag sprang med vanliga sneakers innan och fick alltid fruktansvärt ont i vaderna och hälsenorna.

Blanksteg
8/13/14, 12:48 PM
#8

Ja, benmusklerna blev ju lite ömma efter gympasset senast, men att musklerna i ena benet fortfarande ömmar (känns nu även när jag går) kanske beror på att jag sprang i dem skorna, även om det var väldigt lite.

Upp till toppen
Annons: