Annons:
Etiketthemmaträning
Läst 464 ggr
[Sommarsommar1]
2019-11-05 09:41

Röra på sig mer

Hej! Jag är en tjej på 17 år och har gått ner 18kg med hjälp av ändrad kost. Jag sitter hemma i min säng varje dag och rör aldrig på mig. Jag vill börja röra mig varje dag för att kunna äta normala måltider och inte behöva ”svälta” mig själv för att inte gå upp i vikt, eftersom jag inte bränner det jag äter. Hur ska jag få motivation till att träna eller gå ut på långa promenader varje dag? Mina föräldrar rör på sig väldigt mycket i deras jobb och kan därför äta chips varje kväll utan att gå upp i vikt. Jag vill också kunna äta vanliga måltider och äta godis eller chips ett par gånger i veckan när suget kommer. Sjukt sugen på godis nu, men jag proppade i mig onyttigheter för 4 dagar sedan, borde jag vänta minst en vecka tills jag äter godis igen? Känner att jag vill ut och cykla en runda på 2 timmar idag men har ingen lust alls. I somras hade jag en period då jag tränade varje dag, men nu är motivationen helt borta.

Annons:
Cim92
2019-11-05 10:07
#1

Vad är din längd och vikt? Hur äter du i dagsläget? Att röra på sig är alltid bra, men inget får gå till överdrift, och att gå runt och tänka att du måste röra på dig för att förbränna det du äter är bara en onödig stress att lägga på sig själv. Försök att få in vardagsmotion och rörelseglädje. Ta trappor istället för hiss och rulltrappa, gå istället för att ta buss/t-bana/pendeltåg eller bara gå av några stationer tidigare.  Njut av omgivningen medan du promenerar, gå runt en sjö eller i en skog.

Dina föräldrar kanske kan äta chips varje dag utan att det syns på dem, men deras insida mår inte bra av det. Fett sätter sig runt deras inre organ t.ex, och så kanske de får problem med insulinresistens. Fokus bör alltid ligga på att må bra, se till att man får i sig de vitaminer och mineraler man behöver och att äta mat av bra kvalité så man håller sig mätt. Vikt bör aldrig vara en prioritet och att svälta sig själv skadar kroppen och gör att du ställer om din kropps inställningar, så den blir van att fungera på mindre, men det är omöjligt att leva så under en länge tid så när du väl äter mer normalt så lagrar den in massor av reservenergi i fett för den vet att det snart blir tufft igen. Klassiskt jojo-banting, fråga vem som helst som har hållit på med det hur deras kropp fungerar idag, med största sannolikhet så har de en stressad kropp som vägrar släppa ifrån sig något fett för den sparar det för sämre tider. 

Utan att ha sett dig så är jag helt övertygad om att du är fin som du är och du är värdefull och duktig oavsett vad vågen visar för siffror.

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

[Sommarsommar1]
2019-11-05 12:00
#2

#1 Jag är 170cm och har vägt 51,6 som minst och det var förra månaden. Jag vill komma ut på långpromenader, med hund tillexempel, varje dag för att inte bara sitta inne. Kroppen mår ju inte bra av att sitta still varenda dag. Vill börja på gym men har verkligen ingen lust. Motivationen finns inte.

Cim92
2019-11-05 12:03
#3

Varför är det viktigt för dig att träna och hålla en låg vikt? Knappt 52 kg på 170 cm låter inte hälsosamt. Att vara smal är inte snyggt, att vara hälsosam däremot är riktigt attraktivt. Är man hälsosam och äter bra mat med mycket näring så kommer det synas, du kommer få ett lyster, ha en fin hud, glänsande hår, starka naglar och även om folk inte lägger märke till det aktivt så kommer de göra det undermedvetet och helheten kommer bli riktigt bra.

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

[Sommarsommar1]
2019-11-05 12:24
#4

#3 Jag äter ju lite eftersom jag inte bränner maten jag äter och då går jag upp i vikt om jag äter normalstora portioner, även fast maten är hälsosam.

Cim92
2019-11-06 07:34
#5

#4 Du har ju en basalomsättning, alltså energi som förbrukar fast du inte gör någonting. Din kropp är ständigt aktiv, celler förnyas, olika processer jobbar, vitaminer bildas osv, och det tar energi.

Jag tycker dock du bör fundera lite över frågorna jag ställde i mitt förra inlägg. Varför är det viktigt för dig att träna och hålla låg vikt? Jag läste i ett annat inlägg du skrev att alla dina kompisar var smala. Gillar du dina kompisar för att de är smala, eller för vilka de är som personer? Om vikten är allt som betyder något för dig så kommer du bli en ganska ohärlig person, man dras till människor som är bekväma med sig själva och som är glada. Lär dig att älska dig själv, för den tråkiga sanningen är att ingen annan kan göra dig lycklig, alla är själva ansvariga för sin egen lycka, och den kommer inifrån.

Om du vill ha någon att prata med så får du gärna skriva till mig, jag gör gärna vad jag kan för att hjälpa :)

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

kokospalm
2019-11-08 22:54
#6

Kan bara tillägga att TS verkar ha en allvarlig ätstörning efter att ha läst hennes tidigare alster.

Annons:
[Devya]
2019-11-27 18:52
#7

Låter tyvärr som om du har fått en ätstörning. Inget jag önskar min värsta fiende.:(

Upp till toppen
Annons: