Annons:
Etikettövrigt
Läst 1118 ggr
[Sommarsommar1]
2019-10-18 16:37

Cheat day

Hej! Jag vet inte om det är fel sida att skriva på, men någon kanske kan ge tips. Jag är en tjej på 17 år. Jag är 170cm lång, väger 52,1 kg och har gått ner 19 kg sen sommaren 2018. Jag äter väldigt lite på dagarna för att gå ner i vikt. Äter jag en normalstor portion går jag upp i vikt eftersom jag inte bränner kolorierna eftersom jag bara sitter hemma hela dagarna och rör mig inte. Nu till min fråga. Är det okej med cheat days och hur mycket påverkar det vikten? Igår hade jag en cheat day och jag åt allt jag var sugen på och tryckte i mig godsaker även fast jag var proppmätt. Jag bakade nyttiga muffins på dagen och åt tre stycken, sen åt jag ett halvt paket med dadlar och russin. På eftermiddagen åkte familjen till stan för att handla och jag köpte en chipspåse, dipp, godis och en pepsi Max, tryckte i mig allt på kvällen. Efter jag ätit upp en halv påse chips och godis var jag proppmätt och mådde illa, men ändå fortsatte jag att äta mer chips och letade efter godis i hela huset. Jag åt en bit kladdkaka och drack två glas multivitaminerjuice. Jag mådde illa men tryckte i mig onyttigheter ändå. Höll på att spy. Det är mitt problem. När jag väl börjat äta onyttiga saker kan jag inte få stopp på mig själv. Jag trycker i mig mer och mer även fast jag inte är sugen. Nu ska jag bara äta egengjorda nyttiga soppor några dagar för att gå ner de 0,8 kg jag gått upp efter igår. Min mage har blivit stor och svullen och jag tycker jag ser tjock ut. Jag ska äta lite och nyttigt varje dag fram till Halloween som är om 13 dagar för att kunna proppa i mig onyttigheter på halloween. Jag har redan börjat planera allt onyttigt jag ska äta på halloween dagen. Tänker att jag ska äta allt jag vill och hur onyttigt jag vill under hela dagen. Ska köpa glass, oreokakor och doppa i vit choklad, godis, chips, protienella och äta pizza till middag. Bara jag går ner i vikt på några dagar tycker jag det är okej att ha sånna dagar en gång i månaden. Problemet är ju att jag pressar i mig onyttigheter och får inte stopp på mig själv när jag väl äter onyttigt. Hur ska jag få bort det beteendet?

Annons:
[Sommarsommar1]
2019-10-18 16:41
#1

Kan tillägga att jag inte ätit godis, chips osv på två månader. Den här månaden har jag ätit godis tre gånger och ser att min mage fått mer fett efter dessa cheat days..ångest..

Fridaaaa
2019-10-18 16:50
#2

Ät du !

Du ligger på för låg vikt till din längd egentligen

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Sommarsommar1]
2019-10-18 17:23
#3

#2 jag vet att jag ligger på för låg vikt, men jag vet så många tjejer i min ålder som är smalare och har finare kroppar än mig, så jag kan gå ner mer. Vill absolut inte gå upp i vikt när jag äntligen gått ner så mycket.

[Sommarsommar1]
2019-10-19 09:00
#4

Det är så konstigt.. Jag gick upp 1 kg morgonen efter min cheat day. Igår åt jag en egenlagad soppa på 4 dl vatten, en buljong och lite lite grönsaker, åt inget mer på hela dagen. Jag var ute och cyklade 1,5 h på kvällen. Men, ändå har jag inte gått ner i vikt. Väger samma som igår morse. Nu blir jag orolig att jag gått upp i vikt med fett och att jag inte kan gå ner kilot igen på ett par dagar. När jag tittar och känner på min kropp ser och känner jag att den blivit tjockare efter min cheat day.. magen har fått mer fett och låren har blivit tjockare. Vad händer?! Blir superstressad!

Fridaaaa
2019-10-19 18:26
#5

#3 kroppar är formade olika vilket man måste acceptera. Att vara underviktig medvetet är inte bra för din kropp,

Det du behöver göra är att jobba på ditt självförstroende

#4 Kroppen skiljer från dag till dag. Det är ingen fast viktuppgång det kilonet
Väg dig inte så ofta. Det är inte hälsosamt

Ta inte detta fel . men låter som att du har en ätstörning du behöver få hjälp med

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kokospalm
2019-10-20 15:31
#6

Enligt mina beräkningar så har du (TS) ett BMI på 18,0. Intervallet för normalvikt ligger mellan 18,5 till 24,9.  Du är med andra ord underviktig. Nu är visserligen BMI ett skitmått, men den mycket låga siffran vittnar ändå om att du absolut inte är överviktig.  Du har även gått ner 19 kg på ett år vilket är en synnerligen snabb viktnedgång. 

Dina beskrivningar om hur du hetsäter, "sväller" framför spegeln samt att du på fullt allvar tror att du har gått upp i kroppsfett dagen efter en svältkur tycker jag visar på att du har en ätstörning (som en annan skrev här). Du skulle med andra ord behöva gå till skolkuratorn.

Annons:
[Devya]
2019-10-20 15:33
#7

#3 Har du funderat på om du har en ätstörning? För jag tycker samma sak som Fridaaaa här att det låter som om du har fått en ätstörning. Sådant hänger med hela livet och man blir aldrig riktigt av med något sådant, tyvärr. Tråkigt att du tycks ha råkat ut för något sådant. Det är något som jag inte ens önskar min värsta fiende.

KunskapÄrMakt
2019-10-23 13:39
#8

Kan någon låsa även denna tråd för trådstartaren har uppenbarligen psykiska problem som hon behöver ta itu med.

Fridaaaa
2019-10-23 15:11
#9

#8 Håller med

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: