Annons:
Etikettkost
Läst 760 ggr
[Sommarsommar1]
10/4/19, 2:43 PM

Äta granola varje dag

Jag tränar ingenting, men äter nyttigt och ganska lite för att gå ner i vikt. Jag köpte Pauluns granola här om dagen och jag ÄLSKAR den, så jag äter den varje dag på naturell yoghurt eller kvarg. Jag undrar om det blir onyttigt att äta granolan varje dag eller funkar det? Jag tar inte så mycket utan det blir väl en halv deciliter per dag. Granolan har inget tillsatt socker och har naturliga ingredienser. Undrar även hur onyttigt det är med torkad frukt på gröt/yoghurt/kvarg varje dag. Jag ÄLSKAR torkad frukt och äter gärna varje dag på min kvarg och yoghurt. Tar inte så mycket.

Annons:
Sindri
10/4/19, 6:01 PM
#1

Torkad frukt innehåller massor med socker, eftersom färsk frukt gör det (när vattnet försvinner blir ju sockerkoncentrationen större). Det är inte bara tillsatt socker som är farligt, I så fall skulle man ju kunna leva på torkad frukt. Håller med om att det är väldigt gott, men jag går upp i vikt direkt om jag äter sådant.
Jag går också upp i vikt av mejeriprodukter, så du för kanske en ojämn kamp om du har dålig tolerans mot både socker och mejeri.

Vill du ha något yoghurtliknande, men utan laktos så prova Santa Marias kokosgrädde
https://www.santamariaworld.com/se/produkter/coconut-cream-250ml/

[Sommarsommar1]
10/4/19, 7:54 PM
#2

#1 jag tror jag är beroende av socker från frukt.. Jag åt kvarg med granola, russin, torkade plommon, torkade aprikoser och jordgubbar till kvällsmål, men direkt efter gick jag till skafferiet och tog ett torkat plommon, en torkad aprikos och ungefär en socialitet russin tryckte jag i mig, plus en mandarin. Min hy var bra för ett par dagar sedan men nu har jag fått ännu fler finnar. Jag ska inte äta torkad frukt på några dagar nu och se vad som händer. Blir ganska dålig i magen av det har jag märkt.

[Sommarsommar1]
10/4/19, 7:54 PM
#3

En deciliter russin**

Sindri
10/5/19, 12:15 AM
#4

Ja, tyvärr låter det som det. Jag har varit sockergris större delen av mitt liv. Förstod inte vad det handlade om. Jag kunde leva på mackor (mycket snabba kolhydrater som blir socker snabbt i kroppen), pasta som ansågs vara så nyttigt gav mig enorma sockersugskänslor, och just torkad frukt lurade mig att det inte handlade om socker egentligen - men det gör det tyvärr.
Jag var prediabetiker och mådde jättedåligt när jag äntligen tog tag i det och uteslöt alla sorts snabba och medelsnabba kolhydrater, d.v.s. frukt, potatis, pasta, bröd och allt som man smugit in socker i. Idag kan jag äta frukt utan att bli triggad och mår mycket bättre, plus att jag tappade vikt utan att träna något extra alls, och framförallt satte sig fettet på kroppen på andra ställen och för första gången i mitt liv fick jag en midja.

Hoppas verkligen du kan tämja ditt sockersug innan du mår riktigt dåligt.

Upp till toppen
Annons: