Kost & Recept

Proteinpulver

2019-08-16 12:08 #0 av: [Zingo.s]

Jag är en tjej på 17 år, väger 58kg och är 170cm lång. Jag gör endast hemmaövningar men ska börja på gym i månaden och köra hårda pass för att få en tajt kropp och må bra. Jag vill äta egen gjord gröt på havregryn och vatten varje morgon men tycker det är fruktansvärt äckligt. Jag brukar tillsätta en matsked kakao för att få chokladsmak men tycker fortfarande det är äckligt och lite för onyttigt. Kan jag köpa chokladpulver för att ha i min gröt eller bör jag inte äta det eftersom jag inte tränar hårt. Kan ni ge tips på proteinpulver?

Anmäl
2019-08-16 12:57 #1 av: [Zingo.s]

Om ni inte förstod det vill jag har proteinpulver för viktminskning

Anmäl
2019-08-16 13:22 #2 av: JRSN

#0 Hampaprotein kanske är ett alternativ. Utvinns ur hampafrön. Får idé

http://hampaprotein.nu/

..........................................
Sajtvärd: Andar, änglar & demoner / Knackningsterapi
                      www.astromantra.se/

Anmäl
2019-08-16 13:27 #3 av: [Zingo.s]

#2 inget för mig. Jag söker ett nyttigt chokladpulver jag kan blanda ut min gröt med och som kan hjälpa mig med att gå ner i vikt och få bättre träning.

Anmäl
2019-08-16 14:35 #4 av: Lona

Fast...nu går det ju inte bara att avgöra av några siffror, men det är verkligen inte överviktigt! Kan det vara ditt självförtroende och självkänsla som spökar? I tonåren så ändrar sig ju kroppen dessutom, ibland tar det lite tid att vara nöjd med sin vuxna kropp (jisses, vad seriös och förståndig jag låter!😁).
Jag tänker att visst kan du träna - LAGOM mycket - men vikten ska du behålla. Möjligen "tajta till" den lite (beroende på hur vältränad du är i nuläget) men satsa inte på att gå ner i vikt!
Försök sen att satsa på ditt självförtroende! En kropp som man trivs med underlättar naturligtvis, men om man inte är nöjd med sig själv innerst inne så hjälper det inte hur vältränad och snygg man än är. Och tvärtom, om du trivs med dig själv så kommer du även att trivas bättre med din kropp - oavsett hur den ser ut.
Lätt för mig att skriva, svårare att omsätta i praktiken vilket jag vet alldeles för väl, men kämpa på! Du är bra och du duger alldeles som du är! ❤️

"Glass löser allt!" /Källa Glassgård, Öland
Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhetBlomma

Anmäl
2019-08-16 16:20 #5 av: [Zingo.s]

#4 jag har gått ner ungefär 13kg sen förra sommaren och vill gå ner mer och få en tränad och tight kropp. Tjejer i min ålder väger ca 52kg, det gör min mamma. Känner mig inte bekväm med kroppen och gör därför vad som helst för att den ska bli tränad och fin.

Anmäl
2019-08-16 16:21 #6 av: [Zingo.s]

Jag vägde 57kg men gick upp till 59kg på två dagar och det har jag extrem ångest över. Känner mig tjockare bara jag går upp 0,5kg

Anmäl
2019-08-16 23:13 #7 av: RobinEH

Huvudanledningen till att man använder proteinpulver är för att man inte får i sig tillräckligt med protein från sina måltider. Det går även att anpassa sin diet så att proteinpulver står som basvara för proteinintaget. Men jag förstår inte riktigt varför du behöver proteinpulver. Proteinpulver gör varken att du går ner i vikt per se eller så att träningen blir effektivare, så tills vida det inte föreligger ett proteinunderskott. Vad jag förstår så vill du ha något att blanda ner i gröten, visst funkar det att blanda ned någon form av proteinpulver och då är vassle/whey vanligast. Personligen är jag inte förtjust i det men proteinpulver med smak av jordnötssmör eller choklad brukar vara populärt i de fallen. Det finns dock annat att smaksätta med, exempelvis vaniljpulver, kanel eller någon typ av mosad frukt. Jag vet inte riktigt vad du tycker är nyttigt eftersom du verkar se kakao som onyttigt. 1msk kakao blir ju ca 6g, det blir väl drygt 1.3g fett, 1.5g protein och 0.6g kolhydrater därmed ca 20kcal. Bara från detta får du 4.5% av RDI (Rekommenderat Dagligt Intag) för Järn, 6% av RDI för Zink, 7% av RDI för Kalium och 11% av RDI för Magnesium. Därtill innehåller det flavonoider/antioxidanter i relativt god mängd.

Vad gäller din vikt så verkar du har besvär kring att hantera det. Då syftar jag inte till att vikten fluktuerar. Att fluktuera i vikt om 2-3kg mellan dagar är inget direkt konstigt då vätskemängden i kroppen och likaså mängden avföring i tarmarna varierar. Likaså kan menstruation orsaka en tillfällig viktuppgång. Hur din kropp ser ut kan inte jag bedöma, men att du upplever ångest och känner dig tjockare vid så små förändringar som ett halvt kilo är något att vara varsam med. Sett till ditt ISO-BMI, vilket är ett sätt att jämföra vikten för ungdomar i relation till längden, så är din vikt en bra bit under att vara överviktig. Det är mycket möjligt att du har vänner i liknande längd som dig som väger 52kg, det betyder inte att du borde väga det. Jaga inte någon annans vikt. Det är jättebra att du vill ta tag i träning och forma din kropp därigenom, men vikten på vågen bör du nog fokusera mindre på.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.