Annons:
Etiketttips-inspiration
Läst 437 ggr
akvarium123
8/7/19, 7:57 PM

Träna innan skolan?

Hej!

Jag tänkte verkligen starta med träningen nu om ett par dagar när skolan startar igång igen. Alltså om 2 veckor. Jag tänkte nu prova på att träna innan skolan men jag vet inte ifall ni tycker det är en smart ide. Tycker man blir lite trött efter att ha tränat. Tror ni detta kommer ge negativa effekter på skolan att jag inte är lika fokuserad eller tror ni tvärtom att jag blir mer fokuserad?

Självklart är detta såklart lite individmässigt men tänkte rent generellt ifall det finns positiva effekter eller blir det bara något negativt att träna före skolan?

Den största anledningen till att jag vill börja träna på morgonen är väl egentligen tiden. Då har jag tid och energi mot vad jag skulle ha om jag skulle tränat på eftermiddagarna då jag när skolan pågick kände mig helt slut efter sista lektionen och inte hade orken att orka träna.

Annons:
Sindri
8/7/19, 8:03 PM
#1

Om du äter rätt, och både frukost och lunch så är det inget fel med att träna innan skolan. Jag tror tvärtom att det är bra för din hjärna. Se till att dricka ordentligt efter passet.

sp0ngeb0b
8/7/19, 8:04 PM
#2

Jag upplever det som att vissa personer blir trötta av att träna och andra blir pigga. Om du är en sådan som blir trött kanske det passar bäst att träna på kvällen? Men jag tycker absolut du kan prova träna på morgonen om det passar ditt schema! Du blir nog mest trött i kroppen så om du äter ordentligt efteråt går det säkert utmärkt att gå i skolan. Är du osäker rekommenderar jag att testa en dag när du vet att det inte kommer vara någon uttröttande eller slitsam dag, eller kanske när du slutar tidigt eller sådär.

akvarium123
8/7/19, 8:15 PM
#3

#1 Japp äter gör jag sedan om det är rätt det vet jag inte. Jag äter ju frukost och så. 2 mackor och vatten. 

#2 Jag blir inte trött i det psykiska men i det fysiska händer det att jag blir trött så då kanske inte hjärnan påverkas så stort🙂 Det finns ju många skolor som infört att få upp pulsen på morgonen vet jag så jag tror att det är bra. Men då är det ju inte hårdträning eller vad man säger utan mer för att få upp pulsen förstår jag det som.

Sindri
8/7/19, 11:52 PM
#4

Två mackor och vatten låter inte som någon bra grund för träning och sedan skolarbete fram till lunch. Brödet innehåller kolhydrater som gör att ditt blodsocker stiger, sedan sjunker det och du blir trött och orkeslös. 
Varför inte testa ägg (kokt, stekt eller äggröra), och t ex ostrulle med smör, skinka och paprika eller annan grönsak. Det är sådant man står sig längre på.

akvarium123
8/8/19, 2:08 PM
#5

#4 Japp jag har ju självklart pålägg. Tyvärr är jag allergisk mot ägg så kan tyvärr inte äta det. Eller kan kan jag väl men det är lite väl riskabelt. Men tycker du jag ska äta före eller efter träningen alltså frukosten?

[Devya]
8/8/19, 4:18 PM
#6

#5 Bättre att äta efter träningen men det beror säkert också på vad för sorts träning du skulle pyssla med.

Då jag skulle springa så åt jag aldrig före jag skulle springa. Då jag skulle styrketräna åt jag något litet där innan träningen, typ en banan.

Annons:
Sindri
8/8/19, 6:15 PM
#7

Det är nog inte så trevligt att träna just när man ätit så jag föreslår att du planerar in en frukostpaus mellan träning och skolan.

Synd på äggen - världens bästa livsmedel enligt mig, och man håller sig mätt länge på det. Men mer pålägg än macka rekommenderar jag.
Vet du vad chiagröt är? Om du tål mejerier så är det mättande och chiafrön innehåller proteiner som är bra när man tränar.
Man blandar ihop chiafrön och yoghurt kvällen innan. Det går bra att blanda i lite färsk eller torkad frukt också, eller t ex blåbärspulver. Det blir som en tjock gröt, gott och mättande. 
Går snabbt eftersom man blandar ihop det kvällen innan.

sp0ngeb0b
8/10/19, 2:31 PM
#8

Chiagröt går ju att göra på vilken växtdryck som helst om man inte tål mejerier. Jag har aldrig hört talas om att göra det med yoghurt förr utan jag har alltid gjort på just växtdryck, har även hört de som gör på kokosmjölk (den tjocka varianten). Yoghurt är ju ofta väldigt onyttigt eftersom det är fullt av socker om man väljer smaksatt variant, vilket ju inte är bra för blodsockret (precis som bröd). Välj då naturell sockerfri yoghurt, eller om du inte tycker om det - ta någon typ av mjölk/växtmjölk som är osötad då det är mildare och i min åsikt godare än osötad yoghurt.

Om jag var du skulle jag antingen träna på tom mage, eller äta något litet t.ex.  en banan innan. Sedan äta något ordentligt efteråt. Jag gillar gröt. Antingen vanlig kokt gröt med t.ex. jordnötssmör och banan som jag brukar ha. Eller s.k. overnight oats, alltså ungefär som chiagröt fast med havregryn. Jag brukar blanda havregryn, lite chiafrön, smaksättning och växtdryck. Har även testat att ha i proteinpulver vilket blev gott och extra mättande.

Sindri
8/10/19, 4:05 PM
#9

Om jag gör så gör jag på den feta kokosmjölken, om jag använder yoghurt blir det bar turkisk 10%-ig. Samtidigt så äter ju TS mackor och det ger också väldigt blodsockerpåslag. Har lärt mig att ger man råd som inte faller inom "normalkost" så spjärnar folk emot. Själv äter jag moderat LCHF och mår bra på det, men många gillar inte att man "marknadsför" det, därför skrev jag yoghurt, men menade naturligtvis inte den sockerstinna smaksatta.

sp0ngeb0b
8/12/19, 9:14 PM
#10

#9 Ok då är jag med :) tänkte mest att det kunde vara bra att påpeka, då många inte vet hur mycket socker många yoghurtsorter faktiskt innehåller. Men nu finns det ju även smaksatta sorter med mindre socker som också kan vara ett alternativ beroende på vad TS föredrar. Det går ju även att söta själv med t.ex. mosad banan eller dadlar om man köper den naturella. 

På tal om mackor, om du vill fortsätta med det finns det ju alltid bättre och sämre alternativ i brödhyllan. Vet inte vad du äter nu men fullkornsbröd eller till och med mörkt rågbröd är ju bättre än vitt i alla fall. Sen om du har mycket nyttigt och mättande pålägg ser jag ingen anledning varför inte mackor skulle kunna funka för dig. Ifall du inte gillar vanligt rågbröd kan jag rekommendera coops egna, jag tycker det har en väldigt mild smak jämfört med andra. Finns även en variant med frukt i som smakar kaka tycker jag, haha. De är nyckelhålsmärkta har jag för mig så ska väl betyda bl.a. att det är väldigt lite socker i.

akvarium123
8/12/19, 10:21 PM
#11

#6 Jag ska göra olika är tanken. Både kondition och styrketräningspass på morgonen men då att jag har något av dom. Inte både och🙂

#7 Jag började faktiskt idag mitt nya nyttiga liv så idag blev det en mil till affären. Så har köpt både det ena och det andra. Men ska man äta chiagröten till frukost eller när på dagen bör man äta detta? 

#8 Köpte idag Naturell Yoghurt sedan om den var sockerfri det kolla jag inte efter utan jag kolla efter fettprocenten (0,5%) Men jag antar att det är samma sak? Jordnötssmör blir det däremot inte hahah! Nähä du den lätta går jag inte på! Tanken är trotsallt att inte gå upp i vikt så att äta jordnötssmör låter ju som värsta USA-saken. Mycket och onyttigt😃 Men detta med Proteinpulver skulle ni rekommendera det? Jag är lite skeptisk till sådant då jag tycker man bör äta från den vanliga kosten. Sedan är jag ju inte det minsta i "body builder" klassen det kanske ni märkt😂 Så det känns inte som att jag behöver använda det? 

#9 Min släkting har gått ner mängdvis med kilo med hjälp av LCHF så funkar det gör det! ( Då menar jag mer än 70 kg) Så LCHF hjälper verkligen! Bara man kämpar! 

#10 Här är det ljusa mackor som gäller😉 Egentligen tycker jag inte dom är goda alls men jag har tänkt att jag ska börja äta havregrynsgröt till frukost istället. Eller Chiagröt men vet nämligen inte riktigt om det är till frukost eller mellanmål så jag börjar med havregrynsgröt så kanske ni kan svara på den frågan när man bör äta chiagröt🙂

Sindri
8/12/19, 11:10 PM
#12

Det finns inget tillfälle när man "bör" äta chiagröt. Min tanke var till frukost förstås. Du gör den ju kvällen innan och sparar lite tid på morgonen.

Men snälla - köp INTE lågfettprodukter, de är ju ens tor anledning till fetmaexplosionen se senaste decennierna. När man tar bort fett från livsmedel så ersätts de för det mesta med kolhydrater = socker. Du skall köpa turkisk eller grekisk yoghurt som innehåller 10% fett. Eller Santa Marias kokosmjölk Extra Creamy. Då blir mätt på mindre mängd mat och håller dig mätt längre.
Det är därför du skall skippa brödet i mackan och göra ostskivor med smör och pålägg.
Prata med din släkting som kör LCHF så får du massor med tips. Jag lovar - det är inte komplicerat. Jag äter gott och mycket, och känner mig yngre och piggare och är mycket friskare nu är för 12 år sedan.

En mils promenad är jättebra ur många synpunkter, men det är inte det du går ner i vikt av. Det gör du av rätt kost, och rätt kost som du tappar vikt av, kommer att göra det lättare och roligare att träna och du får bra kondis, plus muskler som hjälper dig att förbränna det du äter.

akvarium123
8/13/19, 3:15 PM
#13

#12 Ja då får vi se ifall det kan bli lite Chiagröt till frukost nån dag🙂

Jaså så jag ska inte ha låg fettprocenthalt? Trodde det var det som var nyttigt😂 Men då ska jag köpa annan yoghurt men jag äter upp den nu. Synd att slänga tänker jag. 

Ska se om hon har några tips. 

Jag har ju som sagt smygstartat med träningen idag men än så länge så ska jag bara bli bekväm med att gå till gymmet. Det är inte det lättaste när man ser alla hur dom verkar ha tränat i flera år också kommer man själv och ser helt vilsen ut😐 Men det blir säkert bättre med tiden!

Annons:
[EM_L]
8/14/19, 10:08 AM
#14

Några gånger i veckan så brukar jag köra situps, armhävningar, plankan och enkla övningar innan jag äter frukost. Jag känner mig betydligt mycket piggare på förmiddagen då.

akvarium123
8/14/19, 2:34 PM
#15

#14 Tack så mycket för tipset! Det känns som att man blir piggare? Detta kanske är något bra för kroppen trotsallt🙂

[EM_L]
8/14/19, 4:39 PM
#16

#15 Tja, adrenalinet pumpas ju ut i kroppen. Och vi blir ju kvickare och piggare av det.

sp0ngeb0b
8/14/19, 7:31 PM
#17

Okej jag vill bara påpeka ett par saker. Alla lågfettprodukter är inte dåliga eller sockerbomber, även om det kanske är vanligt. Läs på innehållsförteckningen bara. Tror naturell yoghurt alltid är osötad men jag är osäker. Men jag skulle välja mer fett framför mer socker, självklart. 

Socker och kolhydrater är inte automatiskt dina fiender. Du ska inte eliminera kolhydraterna i onödan. Med det sagt ska man så klart ändå utesluta snabba och överprocessade kolhydratskällor som godis, chips osv om man vill vara hälsosam. Och socker är inte alltid dåligt - socker finns naturligt i massor av livsmedel, till exempel frukt, och naturligt förekommande sockerarter är ingen fara att äta så länge man inte överäter (som med allt). Till exempel kan det stå att ett livsmedel innehåller en viss procent socker, men det kan vara så att en del av sockret eller t.om. allt kommer från frukt och då är det så klart mycket bättre än rent tillsatt socker. Allt är relativt. 🙂

Och det här med LCHF - det går inte att säga att den dieten är superbra, funkar perfekt och är bäst för alla. Ni förstår säkert det men ändå låter det ofta i sånna här sammanhang som att LCHF är en gudagåva som funkar för alla. Men för er som trivs med det, grattis till er :) bra att ni har hittat något som funkar. Jag tycker personligen inte att det är en hälsosam diet dock och skulle aldrig klara av att äta efter den heller eftersom jag brukar må väldigt illa om jag äter för mycket fett och då framförallt i kombination med för lite kolhydrater. 

Förlåt om jag kanske verkar lite sur men menar inte det så, vill bara ge lite perspektiv 🙂

sp0ngeb0b
8/14/19, 7:36 PM
#18

Undrar dock #11 varför du tror att jordnötssmör är onyttigt? Det är inget fel med det. Visst det innehåller mycket kalorier och fett men det är även en bra proteinkälla, och tack vare just proteinet och fettet hjälper det dig att hålla dig mätt längre än om du äter havregrynsgröten utan en bra fettkälla. Och det är ju en bra grej om du vill gå ner i vikt. När jag räknade kalorier för viktnedgång åt jag varje dag gröt med jordnötssmör utan problem. 🙂 Så jag rekommenderar definitivt det eller en annan fettkälla i gröten, i alla fall om du inte känner att du håller dig mätt på fettsnål gröt.

Sindri
8/15/19, 12:03 AM
#19

#17 av: sp0ngeb0b
Jag vet inte var du har läst om socker, men jo, det är onyttigt. Även fruktsocker är onyttigt då det är väldigt lätt för kroppen att ta upp.
Om man har lätt för att gå upp i vikt skall man undvika alla sockerarter, d.v.s. även frukt. 
Säg en lågfettvariant av något livsmedel som är nyttigt och inte innehåller socker eller andra kolhydrater som ersättning för smak och konsistens. Eller ännu värre saker som det cancerframkallande karragenanet.

När menar du att man utesluter kolhydrater i onödan? Kolhydrater är faktiskt en sak som kroppen helt kan klara sig utan eftersom levern tillverkar den lilla mängd glukos vi behöver. Men vi får i oss mycket annat nyttigt med en del livsmedel som innehåller kolhydrater, som t ex grönsaker.

Om man tvärt slutar med kolhydrater kan man däremot må dåligt - kortare eller längre tid. Det tar tid för kroppen att ställa om sig från ett bränsle till ett annat, och de flesta människor är idag kolhydratsdrivna.
Den fetmaexplosion vi ser världen över idag, (och en massa andra s.k. välfärdssjukdomar som cancer, psoriasis, astma, allergier, ms, hjärt- och kärlsjukdomar etc) beror för det mesta på en kost full av kolhydrater (och lite annat som tillsatser, transfetter mm),  istället för fett och protein som våra kroppar är designade att förbränna.

LCHF är ingen diet, LCHF är att i möjligaste mån utesluta sådant som våra förfäder inte åt innan vi uppfann jordbruket. Och de levde och utvecklades under många tiotusentals år. Hur några dietister och läkare kan påstå att det inte är ordentligt utrett eller t.o.m. farligt har jag svårt att fatta. De hade säkert sjukdomar och parasiter som vi slipper, men de saknade våra s.k. vällevnadssjukdomar.

Upp till toppen
Annons: