Annons:
Etiketttips-inspiration
Läst 665 ggr
Fridaaaa
7/31/19, 7:35 PM

Tips på träning

Någon som har bra tips på träning utöver promenader/pw?
Samt hemmaträning?

- Kan inte binda mig
- Kan inte betala hög summa med en gång
- Kan inte springa pga mitt knä

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

  • Redigerat 8/23/23, 7:16 AM av TatsuOni
Annons:
sp0ngeb0b
7/31/19, 8:27 PM
#1

Jag har också knäproblem och för mig funkar rullskridskor, cykling (oftast) och simning som cardio. Simning kostar ju men du kan ju köpa engångsbiljetter och gå lite då och då om du är sugen.

För styrketräning rekommenderar jag verkligen utegym om du har något i närheten. Även om du kanske inte hittar något superbra sådant är det ju ändå oftast lite roligare än vanlig hemmaträning, tycker jag. 

Sen tycker jag tabata är utmärkt, speciellt om man har ont om tid. Funkar både på gym/utegym och hemma med eller utan redskap.

Fridaaaa
8/1/19, 3:10 PM
#2

#1 Närmast kommer vara 3 mil bort. Samt att jag tränar inte på utegym vintertid eller kvällar (inte själv) så fungerar tyvärr inte.

Ja simning skulle fungera ibland :) Samma med cykling

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sp0ngeb0b
8/2/19, 6:08 PM
#3

#2 Ah okej vad synd, annars är det ju toppen.

Fridaaaa
8/3/19, 8:39 AM
#4

#3 Ja hade det varit närmare och så :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mersmelow
8/15/19, 12:01 PM
#5

Fitnessblender på yotube har bra träningspass, sök på low impact så hittar du nog pass som ska fungera bra med ditt knä .

Fridaaaa
8/15/19, 12:18 PM
#6

#5 Tack men söker som sagt utöver hemmaträning :) Det passar inte mig :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
NoEnd
8/15/19, 6:11 PM
#7

Gym/utegym? Simning? Cykla? Skidor i vinter kanske? Någon sport som intresserar?

Fridaaaa
8/15/19, 7:40 PM
#8

#7 Gym måste man binda sig. Annars är det snordyrt
Tyvärr är det 3 mil till utegymmet och då måste jag ha någon med mig som är med på kvällar

Ja cykla går nu fram till vintern :) 

Skidor åker jag inte.

Hade velat rida, men kostar tyvärr för mycket. Annars vet jag inte riktigt, svårt. Bäst är träning som inte har fasta dagar i veckan

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LisaF
8/19/19, 6:25 PM
#9

Jag tänker spontant på att göra styrkeövningar ute i det fria, alltså inte binda sig till ett specifikt utegym. Funkar det? Man kan ju jobba med kroppen som vikt och det kommer man långt på 🙂.
Jag brukar använda mig av en cirkel med någonstans mellan 5-10 övningar beroende på tid, humör och dagsform. 👍

Exemelvis:
Burpees, Armhävningar, Sit-ups (raka och sneda), Statisk sit-up (stanna kvar i ett läge där du spänner magmusklerna och håll kvar), 
Knäböj & utfall (finns flera olika modeller av dessa, hoppande/breda/smala/bakåt/framåt/sidled mm),
Ryggresningar, Jägarvilan (stå med benen böjda i 90* mot en vägg)
Plankan (vanlig och sned)

Detta är även övningar som passar utmärkt i en cirkel hemma! Jag och min man brukar bygga ihop en cirkel och använda oss av kroppen samt hantlar, boll och band och sedan kör vi 45 sekunder per övning i flera varv👍

Jag brukar tycka att musik är ett bra redskap för att motivera mig samt för att hålla koll på tiden i intervallerna. Jag har varit ledare för cirkelträning under flera år och har då sparat ner mina pass i musikform som jag plockar fram ibland och kör i högtalarna/hörlurarna. Då spelas musiken i 45 sekunder och sedan är det tyst i ca 8 sekunder för förflyttning till nästa station och sedan loopar det så! Finns intresse kan jag ju dela med mig av mina musikfiler 😃😃
Jag har även kört flera pass helt utan vikter så jag har flera övningar att dela med mig av om intresse finns. 

Hoppas det var något behjälpligt!

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

Fridaaaa
8/19/19, 6:45 PM
#10

#9 Ute fungerar nu under hösten men inte i vinter sen. (om vädret tillåter såklart)
Komma på bra övningar som fungerar för knäet bara! :)

Jag tränar bäst iväg och inte hemma, svårt att koncentrera  mig hemma med barn och djur. Så behöver komma iväg :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Demeter
8/31/19, 8:36 PM
#11

Vad är det du vill träna? Mage, rumpa etc. 

Om du vill rida kan man ju ta en lektion varannan vecka. :)

Fridaaaa
9/1/19, 7:53 AM
#12

#11 Hela kroppen

Varannan vecka ger inget, och kostar en hel del med medlemskap och lektioner.
Man betalar per termin på ridskolan. Per lektion blir mycket dyrare samt garanterar inte att man har plats i gruppen

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Demeter
9/1/19, 8:58 AM
#13

#12 Då är plankan väldigt bra.  Vad är din budget gällande ridning. Jag är fullt medveten om att det är per termin man betalar, men att det går att "köpa" lektioner.

Annons:
Fridaaaa
9/1/19, 12:07 PM
#14

#13 beror på per månad hur ekonomin är. Men ändå inte råd med utrustning. Ridning blir tyvärr svårt. Man kan inte bestämma sig samma dag att nu vill jag rida. Utan måste planeras innan

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Demeter
9/1/19, 1:20 PM
#15

#14 Träns osv ingår ju. Som byxor kan man ha nästan vilka som helst. T-shirt eller långärmad tröja. Stövlar eller skor med klack. Man kan också delbetala avgiften.

Fridaaaa
9/1/19, 5:50 PM
#16

#15 Jag har itne sagt något om utrustning till hästen? Jag menade självklart till mig själv :) Ridit på ridskola i 8 år sammanlagt, så vet hur allting fungerar där :)  Menade ridbyxor, hjälm (lånar inte där) och sådär. Vet vad allt kostar och hur allting går till :)  Rider enbart i ridbyxor och med väst och hjälm vilket tja är dyrt

Man kan bara delbetala om man har fast plats i en grupp - vilket inte jag kan ha.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Demeter
9/1/19, 10:19 PM
#17

#16 Okej jag förstår!

Upp till toppen
Annons: