Annons:
Etiketttips-inspiration
Läst 263 ggr
Princessss
7/30/19, 7:04 PM

Träna för att öka i vikt.

Jag har tränat hemma då och då bara för att få någon fysisk aktivitet. Nu ska jag och en kompis börja träna på gym igen och jag undrar hur jag ska träna och äta för att gå upp i vikt istället för ner. Jag är smal och har svårt att gå upp i vikt och vill då försöka träna för att få speciellt större ben och rumpa. Har ni några tips? Jag vill ju inte bränna bort fettet utan behålla det jag har men få större muskelmassa. (Kan tillägga att jag är tjej)

Annons:
sp0ngeb0b
7/31/19, 8:31 PM
#1

Träna tung styrketräning och ät så mycket du kan. Jag skulle nog undvika cardio om du inte känner att du vill träna det ändå. Styrketräning bränner inte så mycket vid träningstillfället, men om du äter ordentligt lägger du på dig bra med muskler. Med "äta ordentligt" menar jag mycket näringsrik mat, tror inte du behöver tänka speciellt mycket på protein om du inte av någon anledning äter väldigt lite av det som det är nu. Utan ät bara vanlig, nyttig mat och öka portionerna - du lär bli hungrigare om du tränar tungt och din kropp behöver extra mat för att bygga muskler. Om du har svårt att äta stora mängder, lägg till extra fett. Olja, nötter, frön, jordnötssmör osv. Eller kanske lägg till en smoothie om dagen med jordnötssmör, banan eller något annat relativt kaloritätt då det brukar vara lättare att dricka än att äta om man har problem med det.

Namiko
7/31/19, 8:35 PM
#2

Försök få in lite extra mellanmål för att få upp mängden energi du får i dig. Du måste alltså kompensera för den energi du gör av med när du tränar och ligga på ett överskott. Det betyder inte att du ska äta massa skräp som snabbmat och chips då det inte kommer göra gott för kroppen. Du kan istället välja tex en näve nötter som mellanmål och försöka äta lite större portioner över lag. 

Om du inte redan har koll på hur mycket du äter så kan det vara bra att räkna kalorier ett par dagar bara för att se var du ligger. Det är inget du behöver göra hela tiden men det kan vara bra för att få ett hum om hur mycket du behöver äta för att hamna på ett överskott.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Upp till toppen
Annons: