Annons:
Etiketthemmaträning
Läst 452 ggr
JoannaLi
5/26/19, 8:50 PM

Tips på träningsupplägg

Hej! Jag längtar så himla mycket efter att träna, och vill verkligen komma igång! Jag har haft en rätt lång svacka med extrem smärta i kroppen, där jag till stor del blev sängliggande och inte klarade av vardagen, så då blev träningen naturligt eftersatt. Nu är jag mycket bättre, och vill komma igång! Jag har börjat med att springa, och jobbat nu med en C25K, med mål att springa 3 ggr i veckan (når inte alltid dit, pga jobbar skift och ibland mår kroppen sämre). Utöver detta vill jag styrketräna. Jag är beredd att prova allt, men är väldigt rätt för att kroppen ska bli dålig, så därför vill jag ha lite råd. För att börja nerifrån. Mina knän är instabila, och fotlederna ännu mer. Gör sällan ont, men stor risk för stukningar (vill helst inte göra upphopp tex, men i övrigt funkar det mesta!). Mina höfter gör ont nästan jämt, men händer sällan något mer dramatiskt, har dock svårt att ta i här pga smärta (tex sidosteg och utfall är svårt). Ryggen är helt ok. Axlarna är instabila, och framförallt den ena har lätt för att subluxera, om inte rent ut luxera, har inte helt identifierat i vilka rörelser pga ny företeelse så kan inte ge mer info. Armbågarna ömmar ibland, men återigen, inget dramatiskt. Handlederna är mycket dåliga, och framförallt den ena har lätt att "haka upp sig" och göra ont. Det mesta är inget problem, men t.ex. göra armhävningar där det blir en sådan extremt vinkel i handleden är rätt utsatta. Några tips? Båda på enstaka övningar, hela träningsprogram eller hur man kan tänka kring att lägga upp program. Helst vill jag kunna träna hemma! Tro mig, jag skulle jättegärna gå till en fysioterapeut eller något med mina frågor istället, men jag har träffat så många som inte funkat så jag är helt utbränd på det. Vill få komma igång nu, medan jag samlar mod att söka en till.

Annons:
Bjornberg
6/5/19, 1:13 AM
#1

Jag har dåliga knän och fotleder också, mest troligt inte lika extremt som dig men de är verkligen inte stabila. Jag tränar på gym och har märkt en stor skillnad på knäna då jag använder knäskydd (de vanliga från rehband), de ger lite (med betoning på lite) stöd men främst värme vilket hjälper mig. Utöver det skulle jag rekommendera övningar med gummiband, finns bra övningar för att träna upp sladdrighet i leder och liknande. Om du tror det skulle kunna funka kan jag berätta mer om konkreta övningar. 😊

Upp till toppen
Annons: