Hemmaträning

Behöver guidning - pull-ups

2019-04-04 19:56 #0 av: Clementinbarn

Hej!
Jag håller på att träna styrka hemifrån, har tragglat med pull-ups ett antal veckor nu och känner inte att jag kommer någonstans. Orkar fortfarande inte göra en enda ordentlig pull-up. Motivationen sinar och jag känner att jag skulle behöva lite tips och råd hur jag ska ta mig framåt!

Några övningar jag kan börja med? Eller andra tips? :)

#svagtjej

Anmäl
2019-04-04 20:22 #1 av: Silver83

Har du testat att ta hjälp av t.ex. gummiband? 

Anmäl
2019-04-04 23:45 #2 av: Huygens

Börja på lite lägre höjd och ta hjälp (stöd) av benen hela vägen upp, tills armarna blir starka nog. Kan ta en månad eller mer.


Anmäl
2019-04-05 12:36 #3 av: sp0ngeb0b

Du kan även göra negativa pull-ups. Det var så min kille tränade upp sig och han orkar göra jättemånga nu. Jag själv har länge velat sätta det som mål, men har tyvärr inte tålamodet haha! Negativa pull-ups gör du genom att t.ex. hoppa upp eller ställa dig på en pall, så att du börjar övningen i "uppdraget" läge, för att sedan långsamt släppa neråt. Du gör alltså bara halva övningen. Till slut kommer du orka göra hela. 

Anmäl
2019-04-07 17:55 #4 av: Clementinbarn

Just nu gör jag som #3 säger, det är vad jag kämpat med, men orkar fortfarande inte göra en enda riktig pull-up, haha.

Men jag ska testa med hjälp av gummiband, som du nämner #1 :)!
Hoppas det kan vara vad jag behöver.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.