Annons:
Etikettskador-och-problem
Läst 794 ggr
Whippet
3/10/19, 7:05 PM

Mår dåligt efter träning

Hej Har börjat träna löpträning, har kört pass på 15 min, 3 gånger i veckan nu i 3 veckor, men jag mår alltid så otroligt illa, som mest när jag löptränar utomhus. Får illamående, huvudvärk, smärta i halsen och öronen, vet ej om det beror på kylan, tycker dock inte att det är särskilt kallt ute. Kan tillägga att jag har astma. Har redan tillräckligt med dålig motivation egentligen så att må såhär efteråt förbättrar inte det särskilt mycket 😅 Väldigt tacksam för svar :)

I'm out Vilar huvudet i handen

  • Redigerat 8/20/23, 6:01 PM av TatsuOni
Annons:
Annielle
3/10/19, 8:21 PM
#1

Har du testat att springa långsammare? Kan j vara så att d kör på för hårt nu i början.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Emptymoment
3/10/19, 8:46 PM
#2

Smärtan i halsen och öronen beror garanterat på astman. Jag får likadant när jag börjar springa igen på våren/sommaren efter vintern. Men det brukar ge sig efter 2-3 veckor, så länge du inte ger upp eller gör mindre och mindre. Mycket viktigt är också att ha med sig astma medicinen, speciellt under vintern ifall du skulle behöva ta. Ett tips är också att knarka till det rejält med din astma-medicin(om den är sådan att du kan ta den vid behov och läkare inte sagt annat) innan du ger dig ut. Det har jag börjat göra första veckorna av våren när jag börjat träna för att minska smärtan och öka uthålligheten.

Illamående får jag endast av styrketräning när jag varit borta längre stunder, aldrig löpning. Men det är väl individuellt. Huvudvärken kan mycket väl vara så kallad ansträningshuvudvärk(googla, finns även liknande vid orgasmer osv) eller helt enkelt att dina blodkärl som leder upp till huvudet inte är van vid det tryck som blir vi hård träning. Börja på en lägre nivå och arbeta dig sakta uppåt så att kroppen hinner vänja sig.  Känner du att det är för lite träning, ja lägg till 5-10 minuter då bara om du hinner :)

Om man ska börja på 0 som jag antar att du gör, så måste man ta det sakta men säkert. Speciellt om man har astma!

Lycka till :)

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

Whippet
3/14/19, 9:23 AM
#3

#1 hmm, kanske ska försöka göra det, har en tendens att springa rätt så fort, ska försöka att sakta ner på tempot #2 Tänkte nästan att det beror på astman, har ju nästan börjat ge upp lite men ska försöka mig ut ikväll igen, tycker i regel att det är kul att springa men det är ju inte lika kul om man mår skit efter det 😅 Jag brukar alltid knarka sönder mig själv på astma medicinen efter träningen, kanske bättre att göra det innan träningen istället, det låter mer logiskt, tack för tipset. Läste något om ansträningshuvudvärk, och det var antagligen det som jag fick, har väldigt tunna och många blodkärl i ansiktet så det kanske är av den anledningen? Ja, man kan nog säga att jag börjar på 0, har inte varit ute och sprungit på flera månader så min kondition är inte den bästa just nu Men tack så mycket för ditt svar :)

I'm out Vilar huvudet i handen

NiklasTyreso
4/14/19, 12:31 AM
#4

Fortsätt motionera regelbundet, men träna något du mår bra av istället så ökar motivationen. Vilken träning som man mår bra av är individuellt, så pröva dig fram.

Upp till toppen
Annons: