Annons:
Etiketttips-inspiration
Läst 723 ggr
[Emma_kvi]
3/8/19, 7:05 PM

Hjälp mig förstå varför?

Hejsan!

Jag är en tjej som är 22 år, 160 cm och väger just nu 85kg. Mitt mål är att gå ner men nu när jag börjat träna och äta hälsosammare så ser jag att jag går upp?! Har tränat i ca 3v och har gått från 81kg till 85kg samtidigt som mina mått är samma som när jag började. Jag har absolut ingen aning om varför och det drar ner på min motivation mycket..Så nu vänder jag mig här för hjälp, jag kommer beskriva och förklara hur jag gör nu med både kost och träning.

När jag träna går jag till gymmet på morgonen och börjar med 15 min på en crosstrainer(trycker på 7/10 resistens). Därefter så kör jag styrketräning, ena dagen är det överkroppen andra underkroppen där jag gör 6-8 olika övningar 3 sets och 12-15 reps och avslutar träningen med 15 min på crosstrainer. Ska också tillägga att på lördag och söndagar tränar jag inte. 

Jag äter samma sak varje dag, precis varje dag. Börjar morgonen med träningen på tom mage, går sen hem och äter 2 kokta ägg på var sin macka, äter samma sak till lunch och slutligen till middag så äter jag kycklingfile med ris och kokta grönsaker. Varje dag ser jag till att drick 3L exakt. 

Trots detta så ser jag att siffrorna går upp, är det någon om kan förklara varför?

Annons:
91Marran
3/8/19, 7:15 PM
#1

Min sjukgymnast säger att man ska värma upp i ca 30 minuter för att det ska ge något. Så kanske öka tiden på crosstrainern?

Mvh
Mig

Sindri
3/8/19, 7:54 PM
#2

Muskler väger mer än fett! Så om du gått upp och har samma mått har du lyckats förvandla en del fett till muskler. Grattis!

Tre veckor är väldigt kort tid egentligen så ge det mer tid, du verkar vara på rätt väg.

[Emma_kvi]
3/8/19, 8:03 PM
#3

#1 men blir det inte 30 min sammanlagt eller måst jag göra det på raken?

#2 Det misstänkte jag men borde jag inte gått ner också? Kan väl inte vara så att all fett jag förlorat har jag gjort om till muskler och isåfall borde jag väl ha min startvikt? Finns det ingen förklaring till varför min våg visar ett högre värde efter 3v där jag 5/7 dagar i veckan tränar och äter rätt dag och natt?

Sindri
3/8/19, 11:15 PM
#4

Nej, allt fett du förlorat har inte gjorts om till muskler, men muskler väger mer än fett.

Plus att när man börjar träna mycket helt plötsligt så äter man mer, och det tar ett tag innan kroppen anpassar sig och vet exakt hur mycket mat den behöver.

Du bör läsa på om kost också. Äter du för ensidigt är det inte bra för kroppen heller. Mackor är inte så bra om man vill gå ner i vikt. Pröva t ex äggröra med skinka eller nåt.  Mat med mycket kolhydrater (mackor, ris etc) binder vatten i kroppen. Varför dricker du så mycket vatten?
Läs på om tarmflora och vikten av att äta varierad kost.

91Marran
3/9/19, 10:34 AM
#5

#30minuter på raken.

Mvh
Mig

Upp till toppen
Annons: