Tips och motivation

Träna för att gå upp i vikt

2019-01-12 09:49 #0 av: Princessss

Hej! Jag är väldigt spinkig och har alltid varit det. Jag kan inte gå upp i vikt även fast jag äter ganska mycket och normalt. Jag skulle vela få lite större ben och rumpa. Hur ska jag träna rätt för att gå upp i vikt och bygga muskler? Har börjat träna sedan några veckor tillbaka. Kan tillägga att jag är 14.

Anmäl
2019-01-12 21:29 #1 av: RobinEH

Du kan få beskriva vad du äter under en dag så kan jag få en bild av vad "ganska mycket och normalt" innebär.

Tränar du på gym eller i hemmet? Tränar du utomhus? Tränar du i skolan? Hur tränar du i dagsläget? Hur skulle du vilka träna?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Anmäl
2019-01-28 00:43 #2 av: NiklasTyreso

Fyll på med energi som kolhydrater (ex pasta, riss eller rotfrukter) innan träningen.

Ät protein senast 30 minuter efter träningen för att bygga muskler, ex med yoghurt, ägg, tonfisk, kyckling e d.

Anmäl
2019-01-28 00:43 #3 av: NiklasTyreso

Anmäl
2019-01-28 00:43 #4 av: NiklasTyreso

Anmäl
2019-01-28 19:15 #5 av: Bjornberg

#2 Det här med att äta protein senast 30 minuter efter träning är en myt. Det är det dagliga intaget som spelar in när man vill bygga muskler, inte när man får i sig det.

Anmäl
2019-01-30 23:51 #6 av: NiklasTyreso

Man vinner inget på att låta bli att äta före eller efter träningen, snarare tvärt om.

Saxat från en studie:
"despite recent suggestions that one does not "need" to consume protein during the immediate (1 h or less) post-training time frame, it should be emphasized that consuming nothing offers no advantage and perhaps even a disadvantage."
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/30255023/?i=13&from=exercise%20protein%20timing

Anmäl