Skador och problem

benhinneinflammation/smalben

2018-12-17 17:56 #0 av: Zav

Hej!
Jag skulle väldigt gärna vilja kunna springa eller i varje fall jogga lite, men mina smalben säger ifrån omedelbart.

Jag promenerar relativt mycket, exempelvis vandrar jag på sommaren och då kan jag gå upp och ner för åsen 2,5-3 mil/dag med 15-20kg ryggsäck utan att få ont. Jag promenerar även till vardags i varierad terräng och senare tid på löpband.
Jag har försökt börja jogga i flera år, först själv genom att bara ta det lugnt och lyssna på kroppen, sen genom olika "couch to 5k"-appar som ska hjälpa soffpotatisar att kunna jogga 5km m.m. Vilat länge mellan försöken för att låta benen läka.

Jag har försökt flera olika övningar, stå på tå, böja fötterna, plocka upp saker med fötterna, balansövningar, stretcha vader, stretcha fot/smalben/framsida lår/höftböjare osv osv efter att ha sökt på olika sätt att stärka min kropp så den klarar lite jogging. Varma/kalla omslag m.m. har inte gjort ett jota. Stödstrumpor har inte heller hjälpt.

För ett par månader sedan (oktober) köpte jag ett löpband som jag promenerat på och försökt springa lite på. Har gått ner 15kg sedan dess och nu kan jag väl jogga mycket långsamt liiite, liite (vi snackar kanske 50 meter ute, 1 minut på 6km/h på bandet) innan smalbenen säger ifrån. Kondisen klarar mer.
Nu kör jag mest promenader, och försöker jogga/springa men slutar direkt när det känns ansträngt i smalbenen.  Vanlig träningsvärk är inget problem men vill verkligen inte riva upp det här monstret.
(däremot när jag var 15-16 år fick jag fruktansvärt ont i smalbenen vid promenad..jag tog långa, långa promenader eftersom jag psykiskt behövde det, och då visste jag inte riktigt vad benhinneinflammation var. Det tog flera månader, men till slut hade jag gått igenom det eller nåt och det slutade göra ont. Fast innan dess var det nästan outhärdligt. Ibland blir jag frustrerad på möget nu också och vill försöka att bara springa igenom det, men vet samtidigt att det är fel strategi...det slutar ju göra ont till slut om jag pushar länge nog, men kommer tillbaka igen så fort jag stannar..)

Jag har löparskor jag fått hjälp att prova ut och som motverkar pronation (jag står lite pronerat, men egentligen går jag inte med överpronation om jag tänker på det..men skorna är bra att ha på jobb oxå ;) )

Jag upplever att det är avtrampet, när foten skjuter ifrån, som är problemet..inte direkt nedslaget.. vet inte om det spelar roll.

Jag skulle vilja kunna springa egentligen.  Har ni några tips jag inte provat ännu?

Anmäl
2018-12-26 16:52 #1 av: NiklasTyreso

Löpning är inte särskilt skonsam mot kroppen, även om man har bra skor.

Många med behinneinflammationer, ledbesvär, ryggbesvär eller övervikt kan aldrig återgå till löpning.

Fortsätt motionera på roliga sätt som din kropp tål.

Roligt för mig är vandring i naturen med djurspaning och simträning 3 km per vecka.

Man motionerar för att må bra och ha kul, inte för att tvinga kroppen göra sånt den egna kroppen går sönder av.

Att andra har kroppar som tål löpning hjälper inte mig.

Anmäl
2018-12-27 11:05 #2 av: Zav

Tack.

Anmäl
2019-01-02 11:04 #3 av: Zav

Jag börjar misstänka att jag helt enkelt joggat för snabbt. Nu med löpband där jag ställer in hastigheten går det lätt att hålla ett tempo. 4.5km/h klarar jag att jogga 10+ minuter på utan att få känningar i smalbenen... så kanske jag kan arbeta upp från det. Lite längre tid, sen lite snabbare... en halv km högre hastighet var tredje vecka eller nåt kanske så kanske det finns en möjlighet att kroppen stärks och klarar mer och mer...

Vill inte jogga eller springa för att plåga kroppen..utan för att jag faktiskt tycker om det och mår bra mentalt av det. Varit något jag önskat att jag kunde klara av i många år nu.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.