Annons:
Etikettkost
Läst 563 ggr
AntonN_
11/15/18, 10:06 PM

Balanserad kost

Tjena! Jag är 15 år och kör hård styrketräning 7 dagar i veckan. Problemet är att jag äter för lite. Idag åt jag kanske 1500 kcal o brände 500. Men jag och en polare har satt upp kostscheman nu så jag ska äta dubbelt så mycket som 1500. Det enda jag är orolig för är att jag sla bli fet istället för att bygga muskler. Så min fråga är då: Finns det möjlighet att jag blir fet, alltså skapar mer underhudsfett istället för att bygga mer muskler än vad jag brukar?

Annons:
Sindri
11/15/18, 10:20 PM
#1

Det beror helt på var kalorierna kommer ifrån. Om du äter sånt som är bra att bygga muskler på så blir det muskler. Ät riktig mat och strunta i proteinbars och dito drycker (mest socker i olika former). Kött eller fisk, fett och grönsaker kommer man långt med. Fett är energitätt, d.v.s. ger många kalorier utan att du behöver äta så stora mängder. Häll rikligt med olivolja på sallader t ex. Tillaga i mycket smör eller kokosolja, ät fett kött, fet fisk, feta såser. Undvik dåliga fetter (margariner, härdade oljor etc.)

Sattyg
11/15/18, 10:35 PM
#2

Hård styrketräning 7 dagar i veckan..? Kroppen behöver vila och återhämta sig iaf 1-2 dagar i veckan. Har du räknat ut ditt bmr? Gör det först annars innan du dubblar kalorimängden. Du behöver inte oroa dig för att lägga på för mycket fett om du tränar så hårt som du säger, men ligg inte allt för högt i kalorimängd och se till att få i dig tillräckligt med protein.

sp0ngeb0b
11/17/18, 6:28 PM
#3

#2 Det går väl visst bra, så länge hen låter muskelgrupperna vila emellanåt. Antar att hen kör uppdelade pass och då tror jag det går jättebra.

Om du räknar ut vad ditt dagliga behov är och lägger på kanske 500 kcal eller något sånt, samt äter bra och nyttig mat tror jag det blir bra. Får lite smått panik när folk lägger till socker, godis och dylikt bara för att komma upp i tillräcklig mängd kalorier. Ät typ jordnötssmör i stället, eller kanske agavesirap i alla fall och inte rent socker om det nu är svårt att nå kalorimängden.

Bjornberg
11/18/18, 3:23 PM
#4

Om man äter mer kalorier än man behöver (vilket vissa anser är vad som krävs för att bygga muskler, går att debattera huruvida det stämmer eller inte) så kommer man att gå upp i vikt. En del av vikten kommer att vara muskler men en del kommer att vara underhudsfett. Det är bara fakta. Värt att ha i åtanke är dock att allt eftersom man bygger mer muskler (vilket du ju gör) så kommer ditt energibehov att öka. Ju mer muskler man har desto mer förbränner kroppen. Kan skriva hur mycket som helst om detta så om du undrar något kan du skicka ett privat meddelande. Det korta svaret är dock: Äter du mer kalorier än du behöver kommer du få mer underhudsfett men även mer muskler.

NiklasTyreso
11/25/18, 1:34 AM
#5

Klart att du kan bli fet på fel sorts fett och kolhydrater. Gräddglass innehåller protein, men massor av snabba kolhydrater i form av socker och dessutom mättat fett. Ät några magra proteinkällor som kyckling och mackrill. Kolhydrater ska vara långsamma med lågt GI. Fett ska helst vara fleromättat. Se till att få i er mycket grönsaker också för vitaminer och mineraler.

Upp till toppen
Annons: