Annons:
Etiketthemmaträning
Läst 599 ggr
Calcifer
2018-10-27 18:32

Roligt att röra sig!

Notera att jag skriver "röra sig". 

Jag är väldigt överviktig pga psykisk ohälsa. Det hindrar även att jag i dagsläget t:ex besöker gym eller går på långa promenader - jag är livrädd för att bli sedd, helt enkelt, och vet att det sitter hos mig.

Samtidigt vill jag ju åtminstone röra på mig en del. Att bara göra sit-ups och sådana övningar tycker jag är tråkigt och ger upp efter någon dag. 

Är det någon som har tips på roliga sätt att röra på sig? Jag kan ju få upp flåset bara av att dansa runt lite flummigt så det är inte som att jag behöver något som tränar en viss kroppsdel eller liknande. All rörelse utöver typ att gå från datorn till badrummet är ett stort plus.

Så ja, är det någon som har några tips? (Jag har lite yta i lägenheten men knappast en hel gympasal, så det är relativt begränsat det jag kan göra.)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Maleficum
2018-10-27 18:47
#1

Själv så har jag en pilatesboll jag sitter på framför datorn istället för en kontorsstol. Ger automatisk rörelse utan att man behöver tänka på det samtidigt som man kan göra annat :)

Har själv svårt att "bara träna" så behöver saker som man gör mer "automatiskt" medan man pysslar med annat (bortsett från ridningen för det älskar jag men ser det inte riktigt som träning utan mer som hjärnvila :P).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Calcifer
2018-10-27 18:52
#2

#1 Tyvärr pga ryggproblem måste jag sitta korrekt, annars hade det kunnat vara en idé.

Alltså, allt från typ "hej här är en video med en rolig men enkel dans du kan försöka lära dig" till annat liknande är ju bättre än det jag gör. Eller inte gör, kanske, haha.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Aleya
2018-10-27 19:25
#3

#2 jag har inte kunnat röra mig korrekt p g a ryggproblem och pilatesboll var min räddning. Fast jag sitter inte bara på den utan gör lite träning. Exempelvis rullar fram och tillbaka eller gör rörelser som om jag har en rockring jag "rockar". Och trycket på ischias minskade rejält då jag satt på bollen. Så kanske värt ett test. Finns billiga på rusta men jag köpte en dyrare(399) då jag ville att den skulle hålla länge. Kolla dock innan hur hög bollen ska vara. För jag är 167 och behövde ha en som var 65 cm. Annars kanske du skulle testa hoppa hopprep hemma. Kanske en mindre studsmatta skulle vara kul.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Calcifer
2018-10-27 19:50
#4

#3 Jag är lite orolig pga min vikt dock. De flesta saker jag kollat på (gåband, motionscykel, etc) har en maxvikt som ligger under vad jag väger. Vill inte direkt sätta mig på en boll som exploderar.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Maleficum
2018-10-27 20:02
#5

#4 Casalls pilatesboll har en max användarvikt på 250kg

https://www.gymgrossisten.com/casall-gym-ball-black

Själv har min bålstabilitet blivit guld efter jag börja sitta på bollen framför datorn (vilket gett mig bättre hållning).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Aleya
2018-10-27 20:03
#6

#4 min vikt var 110 kg +. Och bollen höll. Men jag förstår din tanke. Den bollen jag köpte hade en gräns på 130 kg.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
[HanDenDär]
2018-11-18 15:11
#7

Har du ett Wii kan du spela Sports Resort eller nåt dans spel 🙂

Annars hittade jag den här videon nyss, som verkar bra.

Tant Grön
2018-11-18 16:20
#8

All typ av rörelse är väl bättre än ingenting. När du sitter framför datorn kan du väl försöka röra på fötterna upp och ner, göra olika rörelser med armarna, kanske resa dig några cm och sätta dig, om det går för ryggen.

Grace2009
2018-11-21 15:34
#9

Om det är så att du vill gå ut och gå, skulle det fungera att gå tidigt på morgonen då de flesta sover? Sisådär 3 på morgonen en arbetsdag? Eller är risken att möta någon för stor då också, så det inte fungerar för ditt mående? Jag är rätt folkskygg av mig och går gärna en runda på morgonen då jag inte lär springa på nån. https://youtu.be/GS_z6FG_jqE om jag har lyckats på telefonen är det här en 15 minuter nybörjar träningsvideo som kanske är nåt. Om du inte orkar så kan du ju försöka göra övningarna långsammare och hon visar hur man kan göra det enklare eller svårare. Enda redskapet du behöver är en stol. Jag tycker den var rätt kul!

Calcifer
2018-11-21 15:58
#10

Sjukt smart förslag att gå ut när de flesta sover. Bor ju i en pytteliten stad dessutom så är inte orolig för nåt då. :D


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Grace2009
2018-11-21 18:34
#11

#10 kul att det kan funka för dig! Jag går gärna kl 5-6 på morgonen, speciellt på sommaren då det är så härligt svalt och luften är sådär god att andas 😍

[Tuulikki]
2018-11-24 17:49
#12

Det finns videor på YouTube med instruktörer som kör Zumbapass. Jag kände mig jättefånig i början som stod framför TVn/datorn men nu är det lugnt, mest roligt och jag får verkligen upp flåset🙂 Det finns också videor med yogapass och det kanske inte låter så jobbigt men det är faktiskt ganska tufft🤪

Upp till toppen
Annons: