Annons:
Etiketttips-inspiration
Läst 808 ggr
Anonymos
2018-08-25 22:03

Börja springa, hur gör man?

Jag vill börja springa… Jag sprang för några år sedan men då oftast bara någon km om dagen men det bidrog till att jag fick ganska bra kondition. Nu vill jag börja igen men ställer ganska höga krav på mig denna gången. Har ni tips på hur man finner motivationen och blir en bra löpare?

/Anonymos

Annons:
[Jarl]
2018-08-25 22:41
#1

Hej ställ inte höga krav på dig på en gång då går man in ivägen.

Börja med att små springa och tar det väldigt lugt gå och spring. Spring några meter  sen går du lite och hämtar andan. Kör inte slut på dig ta det väldigt lungt.

Sedan spriger du lite mer nästa gång.

Sindri
2018-08-26 07:03
#2

Skor är A och O, men andra specialgrejer kan du strunta i.

För egen del önskar jag att barfotaskor uppfunnits mycket tidigare, då kanske jag hade sluppit knäskador som artros och problem med menisk. Men alla är ju olika.
Zero-drop är i alla fall det som sparar knäna mest. Liksom att inte ta för långa steg, och inte landa på hälen. (Testa att jogga lite barfota inomhus, man brukar automatiskt landa på fotbladet då.)

Gå på åtminstone två ställen med löpband och prova ut skor.

Du kan mycket väl börja med intervallträning, gå en bit och öka takten så du blir varm, börja jogga en bit och dra sedan ner tempot igen. Ett par kilometer bör du orka det. Det största misstaget man gör är att gå ut för hårt, då kör man slut på sig fort.

När du kommit upp i kondis gäller fortfarande att ta det lugnt första kilometern och öka takten successivt.

[Jarl]
2018-08-26 08:37
#3

Jo bra skor är det bästa med bra stötdämpning spring inte på asfalt för mycket.

Upp till toppen
Annons: