Annons:
Etikettkost
Läst 775 ggr
Frosstis
2018-05-24 20:44

Hungrig & tips på mellanmål

Hej,

det är så att jag känner mig ofta hungrig. Jag kan äta så att jag är proppmätt vid lunch eller middag men känna mig hungrig igen ett kort tag efteråt. Vet någon vad det kan bero på? Spelar ingen roll om jag äter hela tallriken med sallad (broccoli, paprika, tomater osv. alltså riktig sallad) och lite kött, en stor pastatallrik eller pannkakor. Känner mig hungrig efteråt ändå. 

Sedan skulle jag gärna vilja ha tips på mellanmål eller recept på t.ex bars som mättar och ger energi inför och efter ett träningspass. Tränar nästan varje dag men vet inte riktigt vad jag ska äta, är inte sådär sugen på någonting och orkar inte laga någonting så det kan bli bara en propud shake trots att jag är hungrig, utöver lunch och middag då. 

Vad har ni för frukosttips? Är så trött på mackor eller yoghurt/mjölk med flingor. Gillar inte havregrynsgröt, orkar inte göra smoothies, glömmer alltid av att sätta in en chiapudding i kylen kvällen innan, har inte tid att tillaga ägg, osv. Så det är svårt för mig haha! Vad äter ni till frukost som håller er mätta länge?

Annons:
Granja Del Toro
2018-05-24 21:52
#1

Banan gor sa du kanner dig matt ett bra tag an om du at andra frukter. Avokado ar ocksa ett bra val da den tar bort den varsta hungern, och har samma positiva effekt som en banan.  Med andra ord gor dig att kanna dig matt en langre tid an vad andra frukter gor normalt, sa dessa 2 rekommenderar jag hogt som mellanmal..🙂

Stjärnor Host Of Stjärnor

BlommaArabiska Fullblod | EkologisktBlomma

Granja Del Toro
2018-05-24 21:55
#2

Adra bra mellanmal ar naturell youghurt med osotad myssli.🙂

Stjärnor Host Of Stjärnor

BlommaArabiska Fullblod | EkologisktBlomma

Frosstis
2018-05-24 22:11
#3

#2 blir hungrig när jag äter banan 😂

Granja Del Toro
2018-05-24 22:25
#4

Da skall du sattsa pa naturell yoghurt med osotad myssli. Yoghurt med myssli mattar battre an frukt 😉

Stjärnor Host Of Stjärnor

BlommaArabiska Fullblod | EkologisktBlomma

Granja Del Toro
2018-05-24 22:29
#5

Min kropp ar van med mindre portion sa jag kanner mig matt med en banan som mellanmal. Jag ar 155 cm lang och ater 2 knackebrod med te pa morgonen, luch sa blir det inte mer an halva talldriken bestaende av sallad med en dera vegetariska biffar, tofu, mifu och quorn. Samma sak med middagen…Dagar jag gar till gymmet sa blir det en vegtarisk wock med rod eller svart ris, mixad med gronsaker, samt en dera med tofu, mifu, quorn eller med championer. Kvallsmal blir ofta naturell youghurt med osockrad myssli. Till mellanmal blir det en Kiwi eller banan.🙂

Stjärnor Host Of Stjärnor

BlommaArabiska Fullblod | EkologisktBlomma

Carrosh
2018-05-26 09:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Har ett underbart frukosttips: Overnight rye! Det är riktigt mättande och man kan toppa det med precis vad man vill.

Mitt recept:

1 dl rågflingor
0,5 dl havregryn
2 dl kokosmjölk
1 dl mild grekisk yoghurt
1 krm salt
en näve kokosflingor

Blanda allt och låt stå i kylen över natten. Toppa med t.ex. granola och frukt/bär eller nötter.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
Frosstis
2018-05-28 12:18
#7

Ser gott ut :)

Carrosh
2018-05-28 16:42
#8

#7 Det är det också! Det går ju att variera i all oändlighet också! Man kan byta ut någon av vätskorna mot annan vätska (mjölk, havremjölk, apelsinjuice eller vad man nu önskar) och tillbehören går ju också att variera i all oändlighet. Smaksättning går ju också att styra åt olika håll, så det behöver inte smaka precis likadant hela tiden heller. :)

Det här har blivit min nya favoritfrukost!

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Frosstis
2018-05-28 23:43
#9

Gott :) Kan man halvera receptet? Kan inte äta ens en halv dl havregrynsgröt så en halv dl havregryn tillsammans med massa annat skulle jag aldrig orka äta

Carrosh
2018-06-13 23:18
#10

Absolut kan du det! Du kan också äta hälften och spara andra hälften till dagen därpå! :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

sp0ngeb0b
2018-06-16 10:52
#11

Det låter som att du kanske äter för lite fett eller protein? Det är vanligtvis saker som håller en mätt en längre stund, medans kolhydrater kan mätta bra för stunden, men äter man "bara" kolhydrater en måltid blir man också snabbare hungrig igen. Vet att när jag precis blev vegan glömde jag helt bort att lägga till fett i min mat, så jag blev sjukt hungrig snabbt även om jag ätit massor med mat.

Vet ju inte exakt vad du äter, men du kanske har någon känsla själv om du känner att det är något av detta du missar. T.ex. när du äter pasta - har du någora bra fett- och proteinkällor eller är det typ bara pasta med tomatsås? Fundera på det och testa dig fram. Är det fett du saknar kan du t.ex. ringla olja över maten, göra en fet sås eller strö över frön/nötter.

Som mellanmål kan jag rekommendera smoothies! Jag brukar ha i banan, proteinpulver, lite bär och hampafrön eller jordnötssmör. Då får du en bra blandning av näringsämnen. Proteinpulver är inget nödvändigt dock, frön och nötter funkar lika bra för mättnadens skull.

Sindri
2018-07-07 08:58
#12

Det låter precis som jag innan jag slutade med många kolhydrater. Det var i själva verket inte riktig hunger utan blodsockerfall. Riktig hunger kan man klara av, av blodsockerfall blir man skakis, irriterad, får svårt att tänka, står bara inte ut. Jag åt var tredje timme och det var verkligen irriterande.

Jag slutade med bröd, frukt (som du säger jag blev mer hungrig av det, speciellt äpple var en katastrof), naturligtvis pasta, ris mm. Äter inte något med socker eller de vanliga fyra sädesslagen. Lade till, aromsmör, kokosfett, feta såser, mycket mer grönsaker, mycket ägg. Bär istället för frukt.

Efter ett tag, när kroppen förstod att den inte skulle använda kolhydrater som bränsle (nej, inte ens som laddning vid motionspass), så kunde jag äta lite frukt, lärde mig baka bröd på andra sorters mjöl etc.
Nu äter jag en eller två gånger om dagen istället för sex gånger och det är verkligen skönt.

Upp till toppen
Annons: