Annons:
Etiketthemmaträning
Läst 904 ggr
[Justde_]
5/22/18, 8:12 PM

Plankan

Funkar det att köra plankan utmaningen i 30 dagar ? Början på 20 SEK och sista dagen ska man klara 5 minuter ? Eller hör man det bara i onödan om man är otränad

Annons:
Leritza
5/24/18, 7:12 AM
#1

All form av träning är bra om man är otränad. Och börja med enbart kroppsvikt är nog ganska vettigt om man är ovan med styrketräning. Däremot är nog kanske inte en plankanutmaning är det bästa om du vill ha synliga muskler, så beror på vad du är ute efter. Sen i mitt tycke känns det lite onödigt att försöka lära sig hålla plankan i 5 min utan skulle hällre lägga tid på försöka stärka hela kroppen och inte bara bål. Även om det visserligen är bra för hållningen.

[Justde_]
5/24/18, 9:30 PM
#2

# 1 tränar självklart hela kroppen både styrka och kondition , men jag hatar magträning och jag har sämst hållning! Är i uppstarten av träningen rättare sakt ! tänkte mer på om det är möjligt att klara 5 minuter på 30 dagar, Eller måste man typ va atlet 😂 ? Tränar just nu för att gå ner i vikt , har lagt om kosten helt och har förlorat -8,5 kilo men har ca 10 kilo till som ska bort ! Och då får vi se om jag vill bygga synliga muskler.

Carrosh
5/28/18, 5:12 PM
#3

Plankan är jättebra så länge man gör den rätt. Den är otroligt lätt att göra fel, så att man felbelastar och då är den skadlig istället. Be någon kunnig titta när du gör plankan så du får in rätt muskler. Finns en omvänd variant annars som är lättare att göra rätt. 

Här är en variant på plankan som presenteras, som är lätt att göra och som är minst lika jobbig!
https://www.youtube.com/watch?v=51EDShjNcyE

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[Justde_]
5/28/18, 10:54 PM
#4

#3 tack för tipset :) men jag vet hur man gör och för några år sedan klarade jag tre minuter men då satsade jag aldrig på en utmaning :) men det var ju jäkligt mycket träning bakom 3 minuter . Därav undrar jag om det är möjligt med 5 minuter på 30 dar :P

Carrosh
5/28/18, 10:59 PM
#5

Jo, visst är det möjligt, men kanske inte helt lämpligt för nybörjare eller om man är otränad. Var det några år sedan sist så kanske det är bättre att jobba långsiktigt och ta det varsamt fram. :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Upp till toppen
Annons: