Annons:
Etiketttips-inspiration
Läst 692 ggr
emeliiiiieee
5/8/18, 8:12 PM

Motivation till att träna efter jobb

Hur finner ni motivation till att träna efter jobbet? Jag har ett fysiskt ansträngande jobb och går ca 20 000 steg varje dag. Lyfter tungt. Måste ändå träna efter jobbet men har ingen motivation. Hur gör ni?

Annons:
Scorpio97
5/8/18, 8:46 PM
#1

Jag vet inte om jag egentligen har motivation dom flesta gånger. Jag har bestämt att jag ska simma minst två gånger i veckan och planerar ca en vecka i förväg vilka dagar jag ska simma beroende på schemat. Tar med mig grejerna så jag kan gå direkt efter skolan. Jag funderar inte på om jag vill, orkar eller har lust att simma. Har jag bestämt att jag ska simma idag så ska jag simma idag. Punkt slut. 

Sen måste jag inte köra slut på mig eller köra något långpass om jag inte känner för det. Men det är först när jag är i simbassängen som jag "får" fundera på det. För så länge jag kör åtminstone några längder på dom dagar jag har bestämt så upprätthåller jag rutinen att gå dit, och ju starkare rutinen är desto lättare går det.

Om jag måste hem emellan och hämta grejer eller om jag frågar mig själv "vill jag simma idag?" så kommer jag förmodligen hitta på en massa orsaker att inte göra det, för att det känns jobbigt eller tråkigt just då. Därför tar jag med mig grejerna direkt och tillåter inte mig själv att tänka på det förrän jag redan är i simhallen. Sen vet jag ju att jag gillar att simma när jag väl är där, egentligen är det allt runt omkring jag tycker är drygt. 

Jag har inte alltid motivation att gå till skolan heller, men det spelar ingen roll för jag går dit ändå.


//Jessie

emeliiiiieee
5/8/18, 9:02 PM
#2

Problemet är att jag tränar hemma. Har liksom inget ställe att gå till efter jobbet så blir lätt att man sätter sig framför tvn.

Leritza
5/10/18, 8:30 AM
#3

Varför efter jobbet? Varför inte på helgen eller innan jobbet? Viktiga är inte när den blir av utan att den blir av. Fördelen med hemmaträning är ju att man kan göra den lite när som helst. Dock bör man vissa hänsyn till grannarna om man bor i lägenhet och inte köra på för udda tider. Nackdelen är att man ofta måsten(ibland) ha en vilja av stål för att den ska bli av Motivation är en flyktig sak, och infinner sig inte alltid förens efter man kommit igång. Bästa är att försöka hitta ett skäl till varför du tränar och koncentrera dig på det. Vill du hellre sitta framför tvn på en dag du planerat träning så gör det men sätt en timer/alarm och när den ringer dra igång träningen oavsett om du känner för det. Alternativt hitta en träningsform som tillåter att du tränar och kollar på tv samtidigt. Jag är sån som aldrig har motivation till annan träning än löpning, men vet att vill jag hålla och utvecklas som löpare så måste jag träna annat. Så bara bita ihop och görat trots att jag egentligen inte vill.

nypisnina
5/16/18, 9:00 AM
#4

Har också ett jobb där jag rör på mig mycket så oftast när man kommer hem så är kroppen helt slut, fötterna värker och man vill inget annat än att slänga i soffan. Jag är inte motiverad för fem öre, men det är bara att bestämma sig. Direkt när jag kommer hem så slänger jag på mig träningskläderna och gör det jag ska, möjligen slänger jag in en banan och ett glas vatten innan men jag kan inte sätta mig i soffan för då kommer jag inte upp igen. Man ska inte vänta på motivationen utan bara köra utan att tänka.

Lindas75
6/3/18, 10:08 PM
#5

Min motivation till träning kommer genom de resultat man ser vad gäller starkare kropp och viktnedgång, samt att man ju blir piggare när man tränar och ergo blir lättare att ta sig till tex gymmet. Jag har tur och har valt ett gym som ligger precis vid jobbet annars hade jag nog också haft svårt att ta mig dit, för går jag hem emellan är det inte så troligt att man vill ta sig ut igen. För att orka med att träna direkt efter jobbet tar jag ett ordentligt mellanmål på jobbet för extra energi gärna med mycket protein i. 

Kika gärna in på min blogg för fitnessinspo. :) 

https://lifestylebylinda.com/2018/05/27/kraftig-viktnedgang-pa-ett-ar/

Upp till toppen
Annons: