Annons:
Etikettkost
Läst 1242 ggr
DarkVampireWolf
3/26/18, 2:39 PM

Mycket protein får mig att må illa

Hej på er! Jag har märkt under de senaste månaderna att så fort jag äter en måltid med mycket protein (fisk, kött, kyckling m.m), så mår jag illa. Känner sånt obehag i kroppen så jag är tvungen att sluta äta det jag äter. Är 21 år, äter runt 60-70 gram protein om dagen. Har nog känt såhär sen jag var liten tror jag, men märkt av det nu. Räcker med att jag äter två ägg så känner jag obehag. Bör jag kolla upp det? Kan det vara någon typ av protein jag är intolerant mot? Tack i förhand! :)

Annons:
DarkVampireWolf
3/26/18, 3:08 PM
#1

Kan nämna det med att med obehag menar jag nästan spyfärdig och trött. Har dock aldrig spytt av det.

starhawk
3/26/18, 3:13 PM
#2

Man räknar med att du har ett dagsbehov av 1 gram protein per kilo kroppsvikt, om du tränar behöver du mer. Så det är nog dags att kolla upp det där!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Nyvegan
3/26/18, 3:50 PM
#3

Du räknar bara upp animaliska proteinkällor som exempel. Hur är det med vegetabiliskt protein? Mår du dåligt av det också?

DarkVampireWolf
3/26/18, 3:55 PM
#4

#3 Det mår jag inte lika illa av. Det är mest animaliskt protein jag mår illa av. Har dock aldrig varit vegetarian eller vegan. Funderar på om det är något jag inte tål eller om det kan vara något annat.

tlover
3/26/18, 8:29 PM
#5

#3 nej 0,8 g protein per kilo kroppsvikt. Absolut max är 1,2 g per kilo kroppsvikt och det är om du är elitidrottare typ. Vanliga motionärer behöver inte extra protein. Ts är det kanske det att protein är väldigt mättande? Protein är ju väldigt mättande per kalori och beroende på ditt behov kan 60-70g vara relativt mycket särskilt om du inte räknat protein i tex bröd. Alla reagerar olika på mättande mat, vissa mår illa av väldigt mättande mat helt enkelt.

l'm back

DarkVampireWolf
3/27/18, 12:32 AM
#6

#5 jag använder lifesum för att räkna exakta gram, så det är allt jag har räknat. Nja, tror inte att det är för att det är mättande.

Annons:
starhawk
3/27/18, 7:36 AM
#7

#5

"Sveriges Olympiska Kommitté (2009) rekommenderar en hårt tränande styrkeidrottare att konsumera 1,6-1,7 gram protein per kilo.

Campbell et al (2007) anger att ett proteinintag på 1,4-2,0 gram per kilo inte bara är säkert, utan kan förbättra resultaten av träningen."

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

tlover
3/27/18, 7:59 AM
#8

#7 Jag går efter en studie istället. Jag har tyvärr inte boken här så jag kan inte hänvisa till studien men studien finns refererad till i boken "Vegetarian sports nutrition guide"

Men när du säger det kan det vara så högt som 1,6 g/kilo kroppsvikt för elitidrottande tyngdlyftare. Dom hade kollat på 3 grupper (exklusive kontrollgruppen) i studien varav en vara bara vanliga motionärer/tränande och dom hade ingen större effekt av att äta mer protein. De övriga grupperna tränade på elitnivå men jag tror inte TS gör det. Jag kan förvisso ha fel men de flesta som tränar på elitnivå har andra personer än folk på internet att fråga.

l'm back

[Tilde]
4/13/18, 7:59 PM
#9

Säker på att det är just proteinet du reagerar på? Tänker att just ägg är väldigt fett och det är vanligare att vara känslig för fett. 🙂 Gäller det alla proteinrika livsmedel eller vad går du på?

#8 Som dietiststudent säger jag att du har rätt i detta. Man behöver absolut inte nära 2 g protein/kg kroppsvikt även om man är elitidrottare. Det gör ingen extra nytta för kroppen utan lagras förmodligen bara som fett eftersom kroppen ändå inte behöver så mycket protein till musklerna. :)

Upp till toppen
Annons: