Annons:
Etikettskador-och-problem
Läst 1001 ggr
Greta G
3/12/18, 7:47 AM

Uppstart träningsprogram

Hej,

ny här på träning i fokus och undrar om hur jag ska gå till väga att starta med träning. Jag har ett utmattningssyndrom som gör att jag är nästan konstant trött och min uthållighet är mycket dålig men det är något jag vill jobba med, Blir väldigt trött i kroppen av all fysisk aktivitet och har ofta ont efter jag burit hem tunga kassar från affären eller städat, främst i nacke och axlatr och rygg. Någon som har någon liknande erfarenhet och hur ni byggde upp er ork och styrka för det känns som min kropp förfaller och vill vända det. Jag är ute och gå med hund ca 1 timme mitt på dagen men upplever inte att det ger mig mer uthållighet och naturligtvis ingen styrka, Tar tacksamt mot tips.

Annons:
tlover
3/12/18, 7:51 AM
#1

Har du fått klartecken från din läkare att börja träna? man ska inte träna hur som helst då man har utmattningssyndrom

l'm back

Greta G
3/12/18, 8:10 AM
#2

Ja läkaren uppmuntrar mig att försöka komma igång. :)

tlover
3/12/18, 8:43 AM
#3

#2 Okej, det kan nämligen göra det sämre, iallafall vissa skeden i syndromet.

Vad gillar du att träna? Träning ska vara kul (och då får du mer energi till träning). Kondis och styrka kommer liksom automatiskt om man tycker det är kul och tar i🙂

l'm back

Greta G
3/13/18, 3:44 PM
#4

Bra tänkt, att göra sånt som jag gillar. Det är väl mest det och såklart orken som satt stopp för träning tidigare. Gillar att gå i skogen och "klättra" i berg och så gillar jag yoga och jogging. Dock så har jag testat jogga men bara orkat hålla uppe det i någon vecka innan kroppen sa ifrån så det får nog blir att göra upp ett program med "bergsvandring" och yoga hemma då jag inte orkar med ett helt pass än. Hur lägger ni upp era träningsprogram, något speciellt att tänka på och tips på att behålla motivationen?

tlover
3/13/18, 3:55 PM
#5

#4 jag har också någon typ av utmattningsdepression och jag har märkt att jag måste sänka mina förväntningar och ribban på vad jag räknar som träning. Nu var det ett tag sen jag yogade men när jag började klarade jag bara av 2 solhäslningar sen var jag slut, men jag la helt enkelt på solhäslningar med tiden och tillslut kunde jag hålla på en stund. jag vet inte om jag skulle klara av ett ritkigt pass då jag inte har råd men det blir bättre.

Samma med "Bergsvandring" vandra efter en led eller liknande där det finns bra sittplatser, gå till en sittplats, sätt dig och njut av naturen (den är riktigt läkande) sen efter en stund bestäm om du ska gå hem eller gå till nästa sittplats. osv

börja att jogga lätt, klarar du bara 5 minuter totalt så är det bra, vem vet nästa vecka klarar du kanske 6 minuter totalt. Kör intervaller med gång emellan så klarar du att öka enklare i slutändan 

hoppas det hjälper lite iallafall

l'm back

Greta G
3/13/18, 5:03 PM
#6

Tack för tipsen! Jo jag är en person som gärna vill kötta på, därav utmattningen också och har svårt att säga stopp och göra saker lagom men vill ju verkligen att detta ska hålla och att jag successivt ska bli starkare och mer uthållig så det är bara att försöka kämpa med att hitta en lagom nivå att hålla sig på och inte gå för fort fram. Önskar man hade en coach som sa till när jag det räckte men får bli en övningssak för mig. Känns som ett bra uppllägg i alla fall.

Lycka till med träningen du med och hoppas du har ekonomi att börja yoga igen när du vill :)

Annons:
tlover
3/13/18, 5:29 PM
#7

Om du vill så kan vi starta en tråd, börja PM:a, starta en tråd i en dold grupp (jag kan göra en grupp inne på kampsport ifokus) eller liknande där vi kan peppa varandra och hålla tillbaka när det behövs. 

Jag behöver komma tillbaka till träningen också men jag har ju smärtproblematik så mitt största problem är att jag alltid är rädd att få ont pga träning så att gå långsamt fram är bra för mig med

l'm back

Greta G
3/15/18, 11:48 AM
#8

Vet inte riktigt hur dolda trådar funkar men förstår säkert om du startar. Ja skulle vara skönt med lite feedback eftersom jag är lite som jag är :) bra idé!

tlover
3/15/18, 2:29 PM
#9

Fixar ikväll 😊

l'm back

tlover
3/22/18, 11:37 AM
#10

#8 Okej, det blev inte samma kväll men nu är det fixat och du är inlagd. Gruppen heter "omklädningsrummet" inne på kampsport iFokus. Gör du en tråd där så kan bara du och jag se det

l'm back

Greta G
3/25/18, 11:48 AM
#11

Okej! Bra!

Upp till toppen
Annons: