Annons:
Etiketttips-inspiration
Läst 701 ggr
tlover
2/25/18, 3:56 PM

Hjälp med träningsschema

Hej,

Jag håller på att lägga upp ett nytt träningsschema där jag tränar kortare pass på lunchrasten + en dag på helgen. Då blir det alltså 3 dagar kondition, 3 dagar styrketräning och 1 dag helt med vila per vecka.

Jag vill dessutom testa zumba på riktigt, dvs i en grupp. Det skulle isåfall bli varannan måndagkväll (eftersom min man vill träna ett schemalagt pass på måndagar också).

Men jag vet inte om jag ska göra zumbapasset på en "kondisdag" eller en "styrkedag".  (dvs ska jag försöka få så mycket saanhängande kondisvila som möjligt och ha det på en kondisdag eller ska jag försöka vila mellan passen även om det inte blir 40h vila mellan kondispassen)

Så alternativen är

Mån: Kondis och zumba*
Tis: Styrketräning 
Ons: Kondis
Tors: Styrketräning
Fre: Kondis
Lör: vila
Sön styrketräning

eller

Mån: Styrketräning och zumba*
Tis: kondis
Ons: Styrketräning
Tors: Kondis
Fre: styrketräning
Lör: vila
Sön: Kondis

Varje pass är upplagt så att det är ca 30 min förutom zumban som är 45 min

* zumban är endast varannan vecka

Målen med träningen är i första hand, för att det är kul, andra hand för att komma tillbaka till karaten (som är kul), tredje hand för att vara en hälsosam förebild till dottern och ha allmänt bättre hälsa och i fjärde hand att gå ner bebiskilona som fortfarande hänger kvar men jag vet att det kommer att gå så fort jag börjar träna igen.
Så jag kommer inte köra 2 timmars löpningspass för att sen köra zumba som exempel.

Vilket alternativ tror ni är bäst?

l'm back

Annons:
nypisnina
2/26/18, 3:45 PM
#1

Jag tycker att du ska köra det andra upplägget, men helst sätta vilodagen på söndagen den veckan då du har zumba på måndagar. Eftersom det blir ett tufft pass den måndagen med både styrka och zumba. Enligt min erfarenhet som har tränat för mycket ibland så ger det inte så mycket att köra zumba och kondition samma dag, mer än att man blir onödigt trött och det hänger med under veckan. Beroende på hur slut man är efter sin träning..

tlover
2/26/18, 3:50 PM
#2

#1 Kan inte sätta vilodagen på Söndag

l'm back

nypisnina
2/26/18, 6:14 PM
#3

#2 Ok, nä, det är ju inte alltid det funkar. Men variant 2 tycker jag ändå är bättre än 1. 👍

Upp till toppen
Annons: