Annons:
Etikettkonditionsträning
Läst 817 ggr
blåbärspajen
2018-01-18 16:38

10 minuters promenad/dag?

Jag undrar om en 10 minuters promenad/dag gör någon skillnad alls på konditionen?

Annons:
vallhund
2018-01-18 17:05
#1

Bättre än ingenting men du bör sikta på minst 30 minuter.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Farwuq
2018-01-18 17:26
#2

Jag personligen, går till jobbet 5km.
Det blir 10 km per dag och tar ca: 2×65 minuter.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

tlover
2018-01-18 18:09
#3

Skillnad gör det men inte så jättestor. Men fram till att man tränar nån timme el två intensivt varje dag så är varje minut bra (att träna för mycket är inte heller bra och jag har för mig att det är 7+h intensiv träning/vecka som gränsen går men det var evigheter sen jag läste det så det kanske inte stämmer)

l'm back

Farwuq
2018-01-18 20:04
#4

Med träning 3×2 timmar på gymmet utöver promenaderna till jobbet, så ligger jag över gränsen.

Men så har jag andra behov, som gravt neurologiskt sjuk.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

tlover
2018-01-18 20:33
#5

#4 Promenader räknas inte som intensiv träning, förmodligen inte gym heller. Intensiv träning är när man har har en puls på 70-90% av max om jag minns rätt.

l'm back

Farwuq
2018-01-19 10:11
#6

Men maxpuls varierar mycket från person till person.
Man brukar ofta säga att 135ppm är lagom.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
blåbärspajen
2018-01-19 13:22
#7

Tack för svaren

Men jag kan av någon anledning inte träna så mycket längre, utan blir svagare av träning.. men vill ändå hålla igång lite så därför undrade jag vad 10 min promenad ger..

Farwuq
2018-01-19 14:28
#8

Lite är bättre än inget.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

NiklasTyreso
2018-01-26 22:48
#9

Inlägg sju lät konstigt, blåbärspajen. Det låter som att du har en konstig tanke om att du ska bli svag av träning. Du kanske skulle ta emot undervisning från någon sjukgymnast som kan förklara hur träning, andfåddhet, blodsocker och bristfällig kost samverkar till upplevelse av svaghet av träning. Äter du bra före och efter träningen kommer du bli starkare av aktivitet och träning. En sjukgymnast kan ge kostråd och mäta din ex syreupptagningsförmåga före du börjar och efter någon månads träning.

tlover
2018-01-26 22:59
#10

#9 Tekniskt sett blir man svagare direkt efter träning men det är nästan mer OT än några andra inlägg tänkte mest att sjukdom, stress, utbrändhet osv kan faktiskt göra en svagare av träning så det är inte alls omöjligt. Jag vet om en som inte får röra sig mer än 20 min om dagen för tillfället

#7 Har du kollat upp varför du blir svagare av träning? Om du är övertränad, utbränd eller har vissa sjukdomar kan det vara bäst att inte träna alls (för tillfället). Men det är inget vi på ett forum kan avgöra utan det är något en läkare el sjukgymnast måste avgöra

l'm back

blåbärspajen
2018-01-28 14:50
#11

#9 Jag går hos läkare och sjukgymnast och min läkare tror nu att det är en muskel sjukdom så det är tydligen inte bara jag själv som har en "konstig" tanke om att jag blir svag av träning!  Du vet att allt sitter inte i huvudet eller beror på stress eller kost!

Shit va irriterad jag blir på såna här nonchalanta  inlägg.

Upp till toppen
Annons: