Annons:
Etikettstyrketräning
Läst 1442 ggr
lolamig
12/14/17, 4:57 PM

Träna upp muskler

Jag vill väldigt gärna börja styrketräna hemma, men undrar hur jag ska börja. Mina muskler är väldigt svaga, speciellt mina magmuskler, orkar stå i plankan i knappt 30 sekunder och kan bara göra några få reps av t.ex situps och benfäll. Någon som har några tips? :)

Annons:
[kiko]
12/17/17, 1:31 PM
#1

Är det tips på övningar du vill ha? För jag tänker att egentligen är ju övningarna de samma oavsett hur vältränad man är. Börja utifrån den nivå du är på och anpassa antal reps/tyngd/motstånd efter din förmåga. Det viktiga är bara att göra övningarna korrekt så att man inte skadar sig. Tänka på hållningen osv. Det är bättre att göra 3 reps på ett ordentligt sätt än att slarva ihop 30. För att komma upp i antal kan man istället göra övningen flera gånger under dagen. 

Finns mycket bra videor på Youtube som visar hur övningar ska göras på rätt sätt. Plankan tex är ju egentligen en ganska svår övning, så jag sökte lite snabbt på Youtube och hittade den här länken:  https://www.youtube.com/watch?v=51EDShjNcyE (finns ju garanterat fler filmer och tips om man letar vidare) Men i det här klippet visas iaf ett alternativ till plankan med mindre risk att göra fel och skada sig.

lolamig
12/17/17, 5:28 PM
#2

Tack så mycket för svaret! Ja jag svankar ganska mycket och får lätt ont av det, så ska nog kolla in videon! :)

powerade
12/18/17, 9:09 PM
#3

Ett tips jag fick av en sjukgymnast var att jag skulle ta hjälp när jag gör situps. ( använder fel muskler). Var noga och gör rätt så stärks dom trots du har lite hjälp. Den övningen är väldigt lätt att göra fel på också. Verkligen känn att rätt muskler får arbeta

lolamig
12/20/17, 5:06 PM
#4

Hur menar du med hjälp? :) Tack för tipset!

powerade
12/20/17, 6:52 PM
#5

Han rekommenderade en sån gummisnodd med handtag man kan använda till träning och sätta runt ett handtaget på dörren eller så. Eller en människa:).

lolamig
12/22/17, 3:19 PM
#6

Jaha, tack så mycket! :D

Annons:
Upp till toppen
Annons: