Annons:
Etikettkost
Läst 952 ggr
Anonymos
8/13/17, 10:09 AM

Behöver nyttiga mattips!

Hejsan.

Jag har legat nere med träningen i ca 2 år och därmed kosten. Inte fokuserat alls och jag börjar komma riktigt ur form. Muskler jag hade tidigare finns inte längre & jag är mer trött än vanligt. Jag har egentligen ett stort intresse för både mat och träning så tänkte höra om tips.

Jag jobbar och pluggar och hinner därmed inte stå länge vid köket om kvällarna. Vad kan man äta som är bra och som inte innehåller så mycket kolhydrater? Jag äter varken fisk eller fågel och det enda köttet jag käkar är i princip köttfärs.

/Anonymos

Annons:
Sindri
8/13/17, 11:11 AM
#1

Åh, men köttfärs; gott, nyttigt, mångsidigt…..

Kan du får tag på gräsbetat så är det ju nyttigast, men det är inte alltid så lätt.

Gör storkok när du har tid. En regnig söndag t ex…

En köttfärsröra kan kryddas på många olika sätt, bl a med tacokrydda. Här är recept på en egen blandning utan socker och annat skräp.

6 msk spiskummin
1 msk caynennepeppar (eller med för den vane)
2 msk chilipeppar (samma här)
4 msk lökpulver
5 msk paprikapulver
2 msk kakao
3 msk oregano

Förvara blandningen i glasburk. Räcker till ca 2 kg färs. Vid tillagning tillsätt 2 klyftor vitlök, 1 msk chipotleröra, salt, 2 msk soja (OBS! fermenterad) och tomatpuré. En skvätt vin blir en fin krydda om man vill.

Andra trevliga kryddor är olika örter, enbär, hackad lök, strimlad vitkål.

Av köttfärsröran kan man sedan göra t ex gratäng; lägg i smord eldfast form, hyvla på rejält med ost och in i ugnen.

Köttfärsen kan också ätas som gryta, rekommenderar då rikligt med strimlad vitkål i. Och andra saker man gillar. Gör ugnsrostade rotfrukter till.

Fyllda paprikor är också gott, kanon att frysa in. strimlad vitkål istället för ris i.

Man kan också göra paj., som givetvis går att fylla med annat man gillar. Om du äter skinka kand et vara gott att kombinera med  t ex tomater, broccoli, paprika. Ost på. I så fall gör man också en äggstanning av 2 ägg och 1,5 dl grädde och häller över allt.

Pajskal:
30 gram kokosnötmjöl, 2 msk sesamfrön,1 msk Fiberhusk, ½ tsk bakpulver, 50 g rumsvarmt smör, 1 äggula, ¾ dl vispgrädde

Kör allt i matberedare, eller blanda de torra ingredienserna och fördela smöret med fingrarna. Arbeta in äggulan med en sked häll sen i grädden. Rör först med skeden och knåda sedan snabbt ihop degen med händerna.
Platta ut i en pajform, ca 25 cm, kyl något och förgrädda i ca 5 min i 200°.

Man kan också äta köttfärsröran med äggstanning eller omelett. Ägg är ju supernyttigt och billigt.

Jag köper ibland mycket köttfärs och fryser in färdigkryddade biffar. Så kan man göra hamburgare, pannbiff med lök eller vad man önskar.

Kål är nyttigt, gott och billigt. Gör en stor sats strimlad vit- eller rödkål en ledig dag. Lägg i en bunke och knåda den med lite salt så den blir lite krossad. Håller en vecka i kylen.

Både vit- och spetskål är gott att gräddstuva. Grönkål är gott att steka.

Blomkålsmos kan man också göra stor sats av frysa i portioner. Är också gott som kallt tillbehör.
Liksom broccoli; skär i små bitar, blanda pressad citron med lite olivolja, salta och häll över. Håller flera dar i kylen.

Om du tittar in på Kolhydrater i fokus så hittar du många tips där på bra mat med lite kolhydrater som funkar ihop med träning.

Anonymos
8/13/17, 6:07 PM
#2

Tack för tips =D Jag köpte mig lite vegetariska biffar och bollar som jag tänkte att jag kunde ha till grönsaker och bönpasta.

/Anonymos

Sindri
8/13/17, 6:30 PM
#3

Brukar inte vegetarisk mat ha mycket kolhydrater i sig? Du skrev att du ville ligga lågt på dem. De brukar också innehålla div. andra onyttigheter som transfetter, emulgeringsmedel och soja (är väl bönpasta gjort av?).

Anonymos
8/13/17, 6:49 PM
#4

#3: Jo, men jag har i princip alltid ätit vegetariskt bortsett från köttfärs ibland.. Så jag tänker att jag fortsätter med det men minskar kolhydrater vid andra måltider =) Denna tråden kan nog låsas. :)

/Anonymos

sp0ngeb0b
8/14/17, 1:40 PM
#5

#3 Vad är det för fel på soja? Det är proteinrikt och finns i många varianter. Dessutom är inte all bönpasta gjord på soja.

Kan tipsa om tofu, innehåller inte så mycket kolhydrater. Jag har det till massor med olika rätter. Ibland tärnar jag den och har till wokade grönsaker och lite cashewnötter och sesamfrön, ibland steker jag skivor och äter med valfritt tillbehör. Man kan även skära strimlor, pressa ur vätskan och ha i ugnen så att det blir typ som pommes, så kan man käka dem som snacks. Finns massor av sätt att tillaga det på 👍

Sindri
8/14/17, 3:19 PM
#6

För det första är så gott som all soja som kommer igenom livsmedelsindustrin GMO-soja. Det finns ekologiska odlingar, men jag har hittills inte sett någon ekologisk soja i min livsmedelsaffär.

http://cleaneatingbyannika.se/varfor-jag-sager-nej-tack-till-soja/
https://www.greatlife.se/artiklar-och-fakta/soja-inte-att-rekommendera

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/livsmedel/kott/soja.htm
http://www.perfekthalsa.se/soja-ar-inte-nyttigt/

Annons:
sp0ngeb0b
8/14/17, 6:33 PM
#7

Ok, det där är ju fritt att tolka, och kanske inte de starkaste källorna. Men det är ju upp till var och en om de vill äta soja eller ej. Man ska dock veta att en stor del av fodret som ges till djuren som sedan slaktas består av soja, så det är stor chans att de flesta köttätare indirekt äter soja utan att veta om det.

Sindri
8/14/17, 10:44 PM
#8

Och majs och annat som de inte bör äta. Det finns gräsbetes- och viltkött, retar mig att det är för dyrt för många, men jag tror och hoppas på en ändring;
https://www.svd.se/battre-for-klimatet-med-fler-betande-kottdjur

Zadie
8/19/17, 9:54 PM
#9

#3 Varför skulle vegetarisk mat innehålla mer transfetter och emulgeringsmedel än blandkost? Beror väl helt på vad den vegetariska kosten består av. Och soja behöver inte alls vara dåligt. Om man nu är rädd för GMO så måste hur som helst sojalivsmedel i sverige tydligt märkas om dom innehåller GMO, och det har jag aldrig ens sett. Och jo, det finns både ekologisk tofu och sojabönor :) Den mesta sojan som är GMO produceras i USA pch används som djurfoder. http://www.lakareforframtiden.se/kost-och-halsa/livsmedel/soja/ TS: Sojabönor och ärtor funkar bra både i soppor, grytor och sallader. Samma med linser/bönor som funkar antingen i gryta eller tomatsås, eller i en sallad. Eller kanske kikärtscurry med quinoa. Tofu med grönsaker i kokosmjölk tillsammans med fullkornsris. Var inte rädd för kolhydrater, det är kroppens bränsle. Men att skippa snabba kolhydrater är bara bra. Fullkornsprudukter, grönsaker och baljväxter innehåller ju massa nyttigheter men såklart även kolhydrater.

Upp till toppen
Annons: