Annons:
Etiketttips-inspiration
Läst 2902 ggr
CamillaS
2017-06-17 22:18

Hur kan jag bli smalare, är cykling bra träning?

Idag var jag och min mamma och shoppade kläder. Jag brukar tycka att det är ganska kul men inte idag!
När jag skulle prova ett par jeans så fick jag gå uppåt i storlekarna för att hitta något som passa på min kropp. Jag kunde inte låta bli att känna mig väldigt besviken och fick även ångest tankar av att jag troligtvis har gått upp i vikt (eller så var det små storlekar på byxorna, jag ville iaf intala mig det) 😉 Jag fick höra från min mamma några gånger medans jag provade kläderna "ja du Camilla, du borde verkligen börja fundera över att gå ner i vikt, större får du inte bli" Ungefär så, vilket gjorde mig ganska ledsen men förstod samtidigt att hon har ju helt rätt!
Jag har såklart vetat om detta problem länge.  Jag skäms varje gång jag har en bikini på mig vilket inte känns roligt alls. Sedan att jag nu har fått höra frågan indirekt och även rakt till mig om jag är gravid är nog det värsta hittils!!
Jag är dålig på att hålla mig från att småäta vilket jag ska ändra på. Så nu kommer jag till den huvudsakliga frågan. Kan man bli smal enbart av att cykla, eller måste jag komplettera min träning med t.ex styrketräning? Det är annars en sak jag funderat på att göra, börja träna på gym.
Det svåraste i det hela är att jag aldrig har gillat träning i någon form, men jag önskar verkligen att jag kan hitta tillräckligt mycket motivation i detta så att jag kan börja se resultat. Är 31 år om det har någon betydelse. 👍

Annons:
tlover
2017-06-17 22:40
#1

Det beror på flera saker, din nuvarande vikt/storlek, hur lätt du bygger muskler (det är ju främst benen som tränas muskelmässigt när det gäller cykel), hur mycket du cyklar, hur du äter osv

Ingen kan lova att du blir smalare av cykling, du får helt enkelt testa själv. Ta den träning som är roligast istället för den som är "bäst". Då är chansen större att du tränar mer och fortsätter att träna.

l'm back

CamillaS
2017-06-18 09:24
#2

Jo det är vel just det. Visst gillar jag att cykla men jag kommer inte kunna hålla den motivationen uppe om jag inte ser något resultat allls. Så då tänker jag att även om jag tycker det är tråkigt med gym osv så skulle jag endå vara villig att försöka om det skulle innebära att jag tränar på "rätt" sätt för att få något resultat. Sen funderar jag även på vilket ger mer träning, raska promenader eller cykling? Förstår såklart att kosten är en stor del i allting också, vilket jag även ska se över.

tlover
2017-06-18 09:42
#3

#2 Gym är främst muskelbyggande vilket till och med kan ge en ökning i vikten (beroende på din genetik än en gång, vissa lägger på sig muskler bättre än andra) så om du håller koll genom enbart vikten så kan det se ut som om du blir större (du kan dessutom bli större på vissa ställen. Eller om du inte sköter kosten så kan du bli större pga fett trots träning).

Gym, cykling och raska promenader ger olika effekter av sin träning och samma slags träning kan ge olika effekt beroende på hur man tränar.

Generellt så kan man säga att cykling och promenader är mer konditionsbildande och gym mer styrkebyggande. De flesta som vill gå ner i vikt satsar på konditionsträning eftersom det gör man längre vilket ger större andel Fettförbränning. Det är däremot en sanning med modifikation då styrketräning ger större efterförbränning.

Så länge du förbränner mer än vad du äter så bör du däremot gå ner, även om du förmodligen kommer att märka skillnad redan innan det märks mycket på vågen.

Men tror du att du kommer att cykla mer så gör det, det tillsammans med bra kost kan du definitivt gå ner på

l'm back

CamillaS
2017-06-18 10:43
#4

Tack för ditt svar! Då ska jag prova att köra på cykling och kosten till att börja med, sen får vi se vad som händer därefter. 👍

Lojs
2017-06-18 10:55
#5

Kosten är väl ca 80% av viktnedgång om jag inte minns fel på %-talet. Motion kan i värsta fall motverka genom att man blir hungrigare. Däremot så är det superviktigt att röra på sig för att hålla sig frisk i längden, så hittar du en motionsform som du trivs med så är det ju perfekt i vilket fall. =)

I övrigt riktigt taskig kommentar av din mor, så säger man inte! Om en person är överviktig så vet den redan om det, risken är att man gör saken värre genom att påpeka det. :(

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

tlover
2017-06-18 11:04
#6

Viss träning kan däremot göra så att man inte blir hungrig alls. Det ska visst vara ett problem bland cyklister som cyklar mycket

l'm back

Annons:
CamillaS
2017-06-19 16:24
#7

#5 Ja precis. Jag ska försöka få igång mig själv att börja cykla och tänka på vad jag stoppar i mig. :)

Ja jag blev inte glad precis. :(

[Roe Deer]
2017-06-24 04:40
#8

Jag har alltid varit väldigt nätt, ända sedan barnsben så en del tyder ju på gener hur lätt man håller vikten/går ner/går upp.  Men mycket beror på mat, träning och sömn. Rutiner är A och O. Så länge du tränar regelbundet, gärna 5-6 dagar i veckan så kommer du se resultat, OM du också äter nyttigt d.v.s. 

För vissa fungerar det att äta 3 större mål om dagen, för andra 4-5 mindre. Jag satsar själv på 3 större och ofta ett mindre mellanmål. Jag kör ett längre yoga/pilates/fys-pass hemmavid dagligen och en rask promenad (powerwalk varje dag). Kostlära är viktigt om man vill se resultat. Mitt tips är också att testa body balance på IKSU, det gjorde jag innan jag satte ihop mitt egna program hemmavid =) man får muskler på djupet och inte bara ytligt. Lyssna på kroppens hunger och mättnadskänslor (ät ren mat, d.v.s. inget socker, helfabrikat, eller för mycket salt).

sp0ngeb0b
2017-06-24 09:24
#9

Tycker du har fått bra råd hittills! Men angående styrketräning så tycker jag absolut att du ska gå på gymmet om du vill det. Även om muskler väger mer än fett vilket kan leda till viktökning/inte lika snabb viktnedgång så bränner du även mer om du har mer muskler. Styrketräning hjälper dig att bli smalare, men kanske inte att gå ner i vikt. Så mitt tips där är att mäta utvalda kroppsdelar (midja, lår, arm etc.) samt att ta bilder för att kunna se framstegen även så, och inte bara på vågen.

Jag har alltid älskat att träna, har tränat hela mitt liv olika träningsformer MEN jag har väldigt lätt för att tappa motivationen om det blir tråkigt. När jag var som striktast i min viktnedgång kunde jag gå ut och springa flera gånger i veckan, köra massor av cardio på gymmet osv - saker som jag vanligtvis tycker är tråkiga men som jag blev motiverad av då. Just nu är jag i en period där jag gärna tränar men bara roliga träningsformer. Det blir ofta gruppträningspass, det är roligt men det är också svårare att "skippa" tycker jag. Om jag har bestämt mig för att idag blir det spinning kl 18, då går jag till träningslokalen kl 18 och är med på passet. Om jag ska gymma är det lättare att skjuta på det eller bara skippa det då det inte finns någon fast tid. Annars brukar jag ibland springa eller power walka hemmavid med någon bra podcast i hörlurarna - det distraherar faktiskt riktigt bra och gör att jag knappt tänker på att jag springer.

Har du svårt med motivationen kanske en träningskompis kan vara något? Se om du har en vän som också vill börja träna, eller som redan tränar, som du kan träna tillsammans med. Gymmet blir roligare  när man är två och man kan hjälpas åt, göra parövningar, inspireras osv. Och har man bestämt en tid är det svårt att skippa 😉

ankanpankan
2017-07-15 19:37
#10

Hej! En kombination av god kosthållning och mer motion är nyckeln till viktnedgång. Det finns också olika bantningspiller du kan testa för att få lite hjälp på vägen. Vissa är receptfria, andra inte. Alli och Xenical är två exempel på bantningspiller som blockerar en del av fettet från maten. Tillsammans med kost och motion kan de ge en mer effektiv viktnedgång. Lycka till! 👋

[Devya]
2017-07-16 08:18
#11

#10 De flesta bantningspiller är bara skräp och då slösar man enbart pengar. De som kan fungera är oftast olagliga för att det kan vara det sista du gör här i livet. Snälla, rekommendera aldrig sådant till någon. Det finns ingen orsak till att börja knapra i sig piller. Motion och bra kost är det enda som behövs.

powerade
2017-07-18 06:39
#12

Att tänka på vad man stoppar i sig gör mycket:) men du kan ju variera cykling med power walk sen så om man styrketränar då och då blir ju inte kroppen ledsen, är ju alltid kul att ha lite muskler:)

Upp till toppen
Annons: