Annons:
Etikettkosttillskott
Läst 1631 ggr
[Indii]
10/1/16, 10:27 AM

Ang. protein

Svt's "Plus" hade ett intressant reportage om protein i veckan: http://www.svt.se/plus/se-program/plus-avsnitt-1-3 Börjar 36 min in i programmet.

Annons:
OlgaMaria
10/4/16, 10:48 AM
#1

Åh kan du inte skriva något om vad de sa? :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Indii]
10/4/16, 12:39 PM
#2

Reportaget handlade om att proteintillsatser i var och varannan vara är onödigt eftersom det är ytterst få som behöver proteintillskott, och att detta är en trend som livsmedelsbranchen utnyttjar för att få sälja mer. Inom ett par år tror trenden ha lagt sig. Titta gärna, - intressant!

Zepp
11/4/16, 7:05 PM
#3

Ta proteintillskott och kissa i rosenrabatten.. iomed att överskott kissas ut!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Devya]
11/8/16, 7:15 AM
#4

#2 Den inställningen har jag alltjämt haft. Jag har aldrig trott på proteintillskot även om alla träningsmänniskor jämt har försökt övertyga mig om motsatsen. Lite irriterande att alltjämt höra dem tjata på mig att jag borde ta proteinshakes och liknande fast jag har berättat att jag inte tror på sådant. =P

[rara]
11/8/16, 1:14 PM
#5

Frågan som man bör ställa är inte om "man" behöver proteintillskott utan "vem" som behöver proteintillskott. Vem som inte tränar eller bara gör en lätt träning en gång i veckan behöver inget proteintillskott. En sådan människa klarar sig med 1g protein per kg kroppsvikt och det kan man lätt ta upp med en utbalanserd kost.

Tar man upp mer protein än vad kroppen  behöver bryts vissa Aminosyror (den största andelen i proteinet) ned till glukos. De flesta människorna äter ändå mer protein än vad de behöver i form av kött fast de inte tränar, så man kan säga att majoriteten inte behöver proteintillskott.

Men om man tränar har man ett större behov. En hobbytränare behöver mellan 1,5-2g protein per kg kroppsvikt. Proffs behöver ännu mer och kroppsbyggare brukar t.om ta upp till 6g och en del mer.  För proffs verkar det att vara ett minimum.

Om man tränar hårt är det svårt att täcka sitt behov endast med kosten. Det är inte sunt att äta över 1kg kött, ost, ägg eller nötter om dagen.  Tänka sig, en kroppsbyggare som väger över 100kg och som vill bygga upp ännu mer muskler snabbt, behöver ett halvt kg protein om dagen. I såfall är proteintillskott den bästa lösningen. Så mycket protein kan man inte ta upp med vanligt kost. Men så klart "behöver" man det inte för man måste ju inte se ut som Arnie. Det handlar alltså mer om vad man "vill".

Men även för vanliga hobbytränare är proteintillskott meningsfulla. Jag har själv lagt märke till att jag orkar mer om jag tar en proteindrink före träningen.

Vilken mening har nu proteintillskott? För att besvara den frågan måste vi veta vad som händer när man tränar. Varje träning leder till att kroppen bryter ner muskler medan man tränar och sen får kroppen en impuls att reparera musklerna och att bygga upp mer muskler. För den sakens skull behöver kroppen Aminosyror. Aminosyrorna som kroppen bygger in i musklerna är först och främst glutamin, valin, leucin och isoleucin. Arginin är också viktigt eftesom kroppen kan bilda kväve av det som behövs för att utvidga blodkärlen och öka blodflödet för att leverera näring, Aminosyror och syre till musklerna. Ju mer av dessa aminsyror kroppen har till förfogande, Ju snabbare kan kroppen regenerera sig och bygga upp nya muskler. Efter varje träning är det speciellt viktigt att ge kroppen dessa Aminosyror för att man annars snarare tränar bort sina muskler än att bygga upp nya.

Väldigt populärt bland tränare är vassleprotein. Vassleprotein kan kroppen ta upp mycket snabbare än alla andra proteiner och kan därför höja nivån Aminosyror i blodet mycket mer än alla andra proteinsorter. Tyvärr innehåller vassle bara ungefär 1% protein så att man inte kan ta upp särskilt mycket protein om man bara dricker vassle. Men med en vassleproteindrink kan man höja nivån Aminosyror i blodet ungefär 5 gr högre än med andra proteinsorter. Men såklart skulle man bara få en massa glukos i blodet om man inte tränar, så det har man bara nytta av om man tar det före och efter träningen.

På natten när man sover regenererar kroppen sig och bygger upp muskler om man har tränat. Det behöver kroppen också Aminosyror för, men det är inte hälsosamt att äta en massa mat före man går och lägger sig. Kroppen kör ner hastigheten på matsmältningen och man kan få ont i magen. Att äta en stor biff före man går och lägger sig är inte bra för kroppen, men en proteindrink klarar den av. Nu kan vem som helst avgöra för sig själv om proteindrinks är meningsfulla eller inte. I vissa fall är de meningsfulla. För mig har det också mening om jag är ute  och promenerar i naturen hela dagen och jag därför kanske missar en måltid. I såfall tar jag med mig en stor proteinbar som också innehåller lite kolhydrater och fett.

[Devya]
11/8/16, 5:12 PM
#6

#5 Alltså så länge man inte är en bodybuilder så behöver man inte tillföra extra protein till sin kost. Åtminstone är jag och min vän som  är värsta muskelknutten av den åsikten.

Annons:
ManU77
11/8/16, 8:42 PM
#7

#5 Det finns exakt inget vetenskapligt belägg för att det du säger är sant. Det som finns att läsa i läroböckerna är att mellan 1-1,2 g protein per kg räcker även för de som tränar allra mest. Proteinmängder över detta verkar inte ge någon ytterligare effekt på muskeltillväxt.

[LadyK]
11/9/16, 12:48 AM
#8

Via bara kost får jag i mig ca 30-35 gram protein på en dag och då jag tränar hårt 5-6 dagar i veckan så tar jag en proteinshake efter träning, dock inte när jag bara joggat. Med en proteinshake kan jag komma upp i 50-70 gram protein på en dag och då jag väger 55 kg så anser jag att jag behöver mina shakes.

[rara]
11/9/16, 11:51 AM
#9

#6

"Behöver och behöver", egetligen behöver man inte ens att träna, utan det handlar om vad man vill.  En maratonlöpare behöver t.ex. inget proteintillskott eftersom han inte behöver stora muskler.  För en sprintare, kroppsbyggare, boxare osv. är stora muskler viktiga. Din vän skulle kanske med proteintillskott ha ännu mer muskler, men som jag redan skrev, "behöver" man inte nödvädigtvist se ut som Arnie.

#7

Vilka läroböcker menar du och vad menar du med "behöver"? Det handlar inte om vad man behöver utan vad man vill.  Somliga vill ha en snabbare regeneration efter träningen för att kunna höja frekvensen av träningen. Somliga vill ha snabbare resultat med mer muskler och mer kraft.  

Visst kunde t.ex. boxare förr i tiden, innan det fanns proteintillskott, ha muskler och vara bra boxare, men om du jämför boxarna förr i tiden med boxarna idag så ser du skillnaden. Idag ser de flesta boxarna ut som  Mike Tyson.  På 60-70-talet fanns det inga boxare med så stora muskler.

Titta på simmarna idag och förr. Mark Spitz verkar att vara riktigt spinkig i jämförelse med simmarna idag.

Kasta bort dina gamla läroböcker och läs lite om modern forskning:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25169440

"CONCLUSIONS:

This review suggests that protein supplementation may enhance muscle mass and performance when the training stimulus is adequate (e.g., frequency, volume, duration), and dietary intake is consistent with recommendations for physically active individuals.

Jag ser att okunnskapen här är stor. Somliga tror till och med att ett överskott protein far ut med urinen.

[Devya]
11/9/16, 4:52 PM
#10

#9 Jag tror han nog är redan maxad. Om han skulle få mera muskler så skulle han se ut som någon som gick på steroider. :)

Poängen är att det finns knappast något behov för extra protein om man inte är en bodybuilder. Att inbilla sig något annat är bara att falla för en trend som är så bs enligt mitt tycke. :) Vill man vara naiv och köpa något som man inte behöver så är det också ok, alla gör som man vill. :)

[rara]
11/9/16, 5:16 PM
#11

#10

Ett enda exempel (din vän) är för lite för att göra en vetenskaplig bedömning av saken. Därför gör man studier alltid med fler personer, kontrollgrupper osv. Det finns fakiskt genetiska skillnader. Vissa personer (hardgainer) har svårare att bygga upp muskler än andra. Då tror jag att studien som jag länkade till har mer värde.

Vad som gäller "behovet", så finns det förstås inget behov av att bygga muskler snabbare med hjälp av proteindrinks och få ut mer effekt av träningen, utan det är en fråga vad man vill. Jag ser ju själv att om jag tar en proteindrink före träningen, att jag orkar mer, t.ex. fler armhävningar, fler knäböj osv. och det är ingen inbillning.  Naturligtvist "behöver" jag inte drinken, men jag VILL kunna prestera mer, dvs. optimera min träning för att få ut det bästa av den.

Förutom behovet är det också en fråga om vad som är mer praktiskt. Är det mer praktiskt att käka en stor portion av en proteinrik måltid före träningen och få ont i magen eller är det mer praktiskt att ta en proteindrink? Är det mer praktiskt att äta mycket före sömnen och kanske sova dåligt eller att ta en proteindrink?

Till slut kan man säga att det också är en fråga om pengar. En proteindrink är billigare än en biff. Din vän kanske äter mycket kött, ost, ägg osv. och kanske får gikt eller annat av det när han blir äldre.

[Devya]
11/9/16, 5:25 PM
#12

#11 Han är väldigt hälsosam så jag tror inte att han lär få större problem. Han är redan 30 år och frisk som bara den. 

Jag har även andra vänner som tränar och dricker proteinshakes och dylikt. De tränar hela tiden men de kommer inte i närheten av hur min vän ser ut. Men jag gissar att det har att göra med gener mer än något annat.

Angående det praktiska du snackar om så är det inte så svart och vitt som du beskriver. Vi alla har förstås olika behov. Jag kan gott äta ordentligt med mat två timmar innan träningen utan att jag får ont i magen efteråt. Jag kan också välja att äta någon banan eller dylikt för att efter träningen äta ett ordentligt mål. Det finns faktiskt många alternativ.

Sen om man väljer en proteindrink istället för riktig mat så gör man nog inte så kloka val kan jag tro. Det finns dessutom andra proteinkällor än kött vilket man borde komma ihåg. :)

Det här är dock min personliga åsikt och alla får tycka som de vill. Jag lär nog inte ändra min åsikt om att proteinshakes är överflödiga. Jag bygger muskler väldigt bra just nu trots att jag inte tar några proteinshakes. Jag har fått ett väldigt fysiskt arbete så jag behöver inte träna mycket utöver jobbet. Men jag gissar att det här att göra med mina gener än hur mycket protein jag får i mig.

[rara]
11/9/16, 6:00 PM
#13

#12

Vi har alla olika gener, min man tex tränade kampsport när han var ung och han är en hardgainer. Han hade alltid svårt att bygga upp muskler och svårt att gå upp i vikt och på den tiden fanns det heller inga proteindrinks. I dag som en äldre man tränar han inte så mycket som förr på långa vägar, men tack vare proteindrinkarna har han i dag byggt upp mer muskler än som ung man.

Det handlar alltså inte om vad "man" behöver, precis som jag skrev i ett tidigare inlägg, utan om för vem det har en mening och vad man vill. För somliga kanske det är överflödigt, men för andra inte. Därför tycker jag att det är helt fel att påstå att proteindrinks helt allmänt skulle vara onödiga eller överflödiga, eftersom det snarare handlar om vad som personligt är bäst för en.

Jag skulle själv kunna vara nöjd med resultatet som en träning utan proteindrinks ger, men saken är den att jag vill mer och få ut så mycket som möjligt av träningen och därför tar jag hellre en proteindrink före träningen än att vara utan, för att det ger mig mest.

Sen handlar det heller inte om att bara ta eller inte ta, utan att ta rätt proteinsort vid rätt tidpunkt. Det handlar om att upprätthålla en positiv kvävebalans. Så det är en massa vetenskap bakom det och handlar överhuvudtaget inte om att tro.

För överviktiga kan det också vara en fördel att ta proteindrinks eftersom de kan ta upp mer protein utan att höja kalori intaget lika mycket som om de skulle äta kött, ägg, ost eller nötter och samtidigt ta upp en massa fett. Det handlar heller inte om att ersätta en utbalanserad kost med proteindrinks utan de ska vara ett tillskott för en utbalanserad kost.

Att äta kött, ägg och ost i för stora mängder är inte hälsosamt. Många som gör det har förstört sina leder redan innan dom är 50 och sen måste dom sluta träna.

Annons:
Zepp
11/9/16, 6:21 PM
#14

#9

Inte för att jag har större avvikande åsikter om det du skriver men vart menar du överkottet av Aminosyror tar vägen?

Enligt min mening grundat på det jag läst så går det främst in i Ureacykeln och kissas ut som Urea!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[rara]
11/10/16, 11:44 AM
#15

#14

Det har du missuppfattat. Ureacykeln tar bara hand om ammoniaken som bildas i kroppen när aminosyrorna bryts ner och det bildas oavsett om proteinet byggs in i musklerna eller blir till energi. Proteinet består av peptidkedjor av Aminosyror. Dessa bryts ner i tarmen och i levern kopplar kroppen bort aminosyrornas  aminogrupp.

Vid ett överskott protein omvandlas aminosyrorna till energi, Man skijer mellan glukogena (de flesta är glukogena) och ketogena Aminosyror. Ett par aminosyror är både glukogena och ketogena.

Kroppen förbränner ketogena Aminosyror genom att bilda ketonkroppar av dom, som sedan omvandlas till Acetyl-CoA, som cellerna kan bilda ATP (energimolekylen) av.

Av glukogena Aminosyror bildas det pyruvat, som kroppen antingen gör Acetyl-CoA av och bildar ATP eller ( ifall blodsockret är lågt) omvandlas till glukos via glukoneogenesen. Glukosen kan sedan antingen omvandlas tillbaka till pyruvat och bli till Acetyl-Coa (t.ex. om man rör på sig)  och sedan till ATP, eller glukosen omvandlas till fett som till slut lagras som kroppsfett om man inte förbränner det.

Det är de bortkopplade aminogrupperna som blir till ammoniak och som hamnar i ureacykeln.  En ytterst liten del av proteinet kan vid överskott fara ut direkt genom njurarna, men det är för lite för att tala om att överskottet protein pissas ut.

[Indii]
11/10/16, 1:42 PM
#16

#4 Samma här. Folk kan nästan bli förbannade när man säger att de inte behöver extra protein. Trenden med extra protein i allt från bröd till müsli irriterar mig eftersom det bara är ett försäljningsknep från livsmedelsbranchen för att utnyttja "vanligt" folks okunskap. Det finns även ett intressant radioprogram om denna trend;- SR's"Kropp och själ". Om ett par år kan man anta att denna trend ebbat ut,- och ersatts av en ny..,

[Devya]
11/10/16, 4:10 PM
#17

#16 Åh, jag har träffat på många som har blivit flygförbannade och riktigt uppstressad då jag har sagt att sådant behöver jag inte. Proteinshakes är ju inte heller gott på något vis så varför skulle jag tvinga ner något sådant vedervärdigt då jag kan äta god mat istället? 

Nä, jag tycker inte om att stoppa i mig sådant som jag inte ens kan se vad det är eller består av och speciellt inget som blir lite geggigt och smakar helt pyton.  Processed food - nej tack. Sådant undviker jag om jag bara kan och om jag skulle äta "processed food"  så skulle det isåfall vara något som faktiskt smakade gott.

Zepp
11/10/16, 6:37 PM
#18

#15

Jag tror rent ut sagt att det är du som missuppfattat rätt mycket!

Altså, jag är rätt hemma på både ketogenes och glukoneogenes, de styrs främst utav homeostasen.. inte särskildt mycket utav intaget utav protein/aminosyror!

Överskott av Aminosyror går till Ureacykeln!

Vid ett överskott av Aminosyror omvandlas de till muskler via extra stimulans utav proteinsyntesen.. men gränsen går vid din genetiska predisposition och framförallt din proteolys.. som främst beror på din fysiska ansträngningsnivå!

Allt utöver detta kissas ut.. eller går via nedreglerat upptag till feces!

Såå.. vi tar det litta enkelt, glukoneogenes triggas utav lågt insulin och högt glukagon, det är för att ersätta förbrukat glukos/fylla på cellulära och hepatiska glykogendepåer!

När blodsocker sjunker ytterligare, då frigörs fett från adiopote vävnad via lipolys iomed att insulin sjunker!

Då ökar mängden FFA i blodet, det kommer till levern, men iomed att den är upptagen med glukoneogenes så bryts fett bara ner delvis, varvid de går in i ketogenes, omvandlas till ketonkroppar.

Levern har nästan inga alls ketolysensymer så då strömmar de ut i blodet där de kan tas upp av celler med mer ketolysensymer, främst hjärtat och hjärnan!

Frågor på det?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[rara]
11/10/16, 7:04 PM
#19

#15

Nej, jag har inte missuppfatta något och jag är rätt hemma i medicin, tränig, cellbiologi och biokemi.

Reglering av blodsockernivån är en av de homeostasiska mekanismerna som du pratar om och det var just det som jag menade när jag skrev under vilka omständigheter pyruvat omvandlas till glukos. Jag citerar mig själv: "Av glukogena Aminosyror bildas det pyruvat, som kroppen antingen gör Acetyl-CoA av och bildar ATP eller ( ifall blodsockret är lågt) omvandlas till glukos via glukoneogenesen."

Inte en enda aminosyra ingår i ureacykeln, utan endast det som jag skrev, AMMONIAK som bildas när Aminosyror bryts ner. Läs själv:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ureacykeln

"Ureacykeln är den process i kroppen som omvandlar skadlig fri ammoniak (NH3) till urea som sedan kan lämna kroppen via urinen. Det är en del av kvävemetabolismen där aminosyrorna som är proteinernas beståndsdelar bryts ner. Ureacykeln sker till största del i levern hos människor.

Ammoniak (som är kväverikt) gör sig kroppen av med genom att aminosyrorna genom transaminering donerar sin aminogrupp till exempelvis alfa-ketoglutarat som då bildar glutamat som sedan kan deamineras så att man får fritt ammoniak."

alltså precis som jag skrev, är det Ammoniak som bildas när Aminogruppen kopplas bort från aminosyran.

Sen vet jag inte varför du svamlar om ketolys aenzymer och vilken roll de skulle spela för ämnet?.

Zepp
11/10/16, 7:42 PM
#20

Du förefaller hur som helst ha missat rätt mycket.. tex vart överskott av Aminosyror tar vägen!

Du drar fram hur det funkar när inget överskott existerar!

Jo altså.. ketogenes och ketolys är lixom intimt förknippade och styrs som sagt av din homeostas!

Ketogenes är en process som förekommer främst i levern och handlar om brist på tillförda glukoida substrat, främst kolhydrater!

När det blir brist på tillförd glukos så omvandlas mer fettsyror till ketonkroppar.. för att ersätta glukos för celler som har mer ketolysensymer.. främst hjärta och hjärnan!

Hjärnan kan tex ta uppemot 70% av sin energi från ketonkroppar, hjärtat föredrar ketonkroppar!

Grejen är.. tada, att överkott av Aminosyror inte automatiskt omvandlas till glukos.. för detta så krävs först o främst brist på intag av kolhydrater.. i lite fåtal fall på grund av överutnyttjande utav intramuskulärt glykogen!

Såå.. varken glukoneogenes eller ketosis inträffar fören du får brist på glukos, dvs då får insulin droppa rätt rejält!

För om det vore som du vill ha det så hade vi haft kroniskt högt blodsocker vid överintag av protein, det har vi inte utan vi har en begränsning i våran Ureacykel som gör att vi har svårt att hantera mer än cirka 30-40E% från Aminosyror!

Över det kallas det medicinsk för "rabbit starvation", .. finns lixom inget bra svensk ord för det tillståndet men det handlar hur som helst om stigande ammoniaknivåer i blodet.. mer än vad ensymerna i Ureacykeln klarar av att hantera.. och kissa ut!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[rara]
11/11/16, 10:45 AM
#21

#20

Jag har inte missat vart ett överskott Aminosyror tar vägen,utan jag förklarade aminosyrors metabolism.

Du skriver: "Ketogenes är en process som förekommer främst i levern och handlar om brist på tillförda glukoida substrat, främst kolhydrater!"

Det var just det som jag skrev och som jag upprepade i mitt förra inlägg. Jag citerar igen vad jag skrev: "Av glukogena Aminosyror bildas det pyruvat, som kroppen antingen gör Acetyl-CoA av och bildar ATP eller ( ifall blodsockret är lågt) omvandlas till glukos via glukoneogenesen."

Nu citerar jag poängen som du verkar att ha missat igen: "ifall blodsockret är lågt".

Lågt blodsocker (som jag skrev) är samma sak som "brist på tillförda glukoida substrat, främst kolhydrater" som du skrev.

Jag har alltså inte bara dragit fram hur det funkar "när inget överskott existerar" utan jag har dragit fram båda möjigheterna, med och utan överskott. Men jag inser att du som lekman kanske inte förstod texten.

Ja har heller inte skrivit att Aminosyror per automatik blir till glukos, utan under vilka omständigheter de antingen blir till pyruvat, glukos eller ketonkroppar. Problemet är att du so lekman inte förstår dessa biokemiska sammanhang.

RobinEH
11/11/16, 5:48 PM
#22

"Problemet är att du so lekman inte förstår dessa biokemiska sammanhang."

Jo, tjena. 

"Inte en enda aminosyra ingår i ureacykeln, utan endast det som jag skrev, AMMONIAK som bildas när Aminosyror bryts ner."

L-Ornitin är en aminosyra, L-Citrullin är en aminosyra, L-Arginin är en aminosyra, Asparginsyra är en aminosyra och argininosuccinicsyra är en aminosyra. Samtliga ingår i ureacykeln och listas till och med i Wikipediaartikeln du refererar till. 

Jag föreslår att du har lite mer på fötterna innan du anklagar Zepp för att vara lekman i denna fråga.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[rara]
11/12/16, 12:29 PM
#23

#22

Jag ser att du heller inte förstår mer av Wikipedia än att aminosyrorna "listas", men sen är det slut.

Det var inte på tal om att Aminosyror medverkar i processen, utan Zepp hävdade att ett ÖVERSKOTT protein/aminosyror far ut genom urinen via ureacykeln och det är definitivt fel.  Att ett par enstaka aminosyror MEDVERKAR i ureacykeln är en annan sak än att kroppen gör sig av med överskottet aminosyror/protein via ureacykeln. 

I det här fallet handlar det egentligen bara om ornitin, som medverkar i processen att göra sig av med ett kväveöverskott. I det fallet blir ornitin till citrullin och får en aminogrupp av aspartat och i slutändan blir till arginin, som du kan läsa. Kroppen kan bilda arginin av kväve, liksom den kan bilda kväve av arginin. 

Kanske du skulle ta dig tiden att läsa så mycket av tråden att du vet vad den handlar om innan du yttrar dig.

[LadyK]
11/14/16, 2:11 AM
#24

En snabb sökning på nätet och första artikeln jag får upp:
"Notera:

För stort intag av proteiner anses kunna vara skadligt, gäller särskilt personer som inte idrottar och där kroppens naturliga utrensningsfunktion kan vara nedsatt! Detta beror på att proteiner innehåller mycket kväve som bildar restämnet urea i levern som i sin tur måste föras ut genom urinen. Detta kan medföra att njurarna och levern stressas. Ett övertag på 0.8 gram protein per kilo kroppsvikt anses därför inte vara bra."

Jag ska inte på något sätt säga att jag kan något om detta mer än att en av mina kompisar som jobbar som läkare på urulogen, har varnat mig för att för mycket protein kommer att förstöra mina njurar då överskottet av proteinet passerar njurarna och följer med urinen ut.

Håller ganska bra koll på hur mycket proteiner jag får i mig och ligger på 1,5 gram/kg kroppsvikt över en vecka. De dagar jag tränar styrka ligger jag nära 2 gram dagar med löpträning/vila runt 1 gram.

[rara]
11/14/16, 12:57 PM
#25

#24

Gällande njurarna, så har man konstaterat att t.ex. kroppsbyggare utsöndrar dubbelt så mycket Urea än vad som är "vanligt" och pga det dragit slutsatsen att njurarna belastas i högre grad pga det höga proteinintaget. Man har dock aldrig kunnat bekräfta detta med studier. Ett universitet i Belgien har gjort tester med idrottare och kommit fram till att 1,26 g proten räcker för att upprätthålla en positiv kvävebalans och att redan ett intag under 2,8 g kan leda till föröjd utsöndring av calcium och urinsyra, men det ändrade ingenting på albumin och kreatininclearens.  Det betyder att man inte kunde bevisa att njurarna belastas i högre grad.

Däremot kan jag tänka mig att ett för högt proteinintag påverkar calcium-fosfor balansen negativt, så om man är koppsbyggare eller äter mycket protein bör man se till att få i sig mycket calcium, men inte för mycket fosfor med kosten, dvs. inte för mycket kött och en stor del av proteinintaget bör vara vegetariskt protein. 

Det finns även studier som pekar på att ett högt proteinintag leder till att njurarna förstoras och att filtreringshastigheten stiger. Det verkar som om njurarna kan anpassa sig, så det är ännu inte klarlagt om ett högt proteinintag påverkar nurarna negativt.

Här finns en sammanfattning av forskning: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1262767/

Upp till toppen
Annons: