Annons:
Etikettkosttillskott
Läst 1409 ggr
Miowi
2016-07-17 22:27

Proteinpulver efter träning innan sömn

Jag har äntligen hittat det roliga med att träna. Efter en otroligt jobbig termin på universitetet har jag dessutom ett par extrakilon att göra mig av med, men sedan mår jag bra att att bli starkare och det ger mig extra pepp att känna att jag klarar mer vikt på gymmet.

Jag gillar att träna sent, dels för att det då är tommare på gymmet vilket gör det enklare för mig att våga testa mer saker i och med att jag inte är helt bekväm än med att gymma, men också för att då hinner jag fixa med saker efter plugg/jobb och kan sedan avsluta med träning när jag kan. Så jag blir gärna klar vid 22-23.

Jag brukar ta något litet innan, brukar bli en halv middagsportion då jag är känslig och lätt blir yr om jag inte äter något innan träning. Alternativt äggmacka och ett glas mjölk eller en skål yoghurt med müsli.

Problemet med att träna så sent är att jag sover sämre om jag äter sent. Tänkte därför höra om någon har koll på om ifall man äter lite middag innan kan nöja sig med proteinpulver efter sen träning och innan sänggående?

Som jag förstått det är vassleprotein bra i och med träning, och kasein som mellanmål eller innan sänggående så frågan är vilket som i så fall är bäst?

Vill poängtera att det inte handlar om att ersätta mat med proteinpulver, utan hitta en smidig lösning då jag i så fall kan ta proteinpulver direkt på gymmet när jag är klar och spara lite tid istället för att äta när jag kommer hem. Har en del problem med att sova bra och vill därför göra vad jag kan för att inte påverka den.

Annons:
Zadeira
2016-07-18 21:10
#1

När jag tränade som mest körde jag alltid en pudding på kasein innan sänggående, typ max en timme innan. Funkade skitbra för mig att sova på.

Trixter
2016-07-19 17:02
#2

jag röstar också på kasein 🙂

Miowi
2016-07-23 23:38
#3

#3 Såklart blev det vassle jag klickade hem, får lägga en till order! Läst på lite och förstått att kasein är bättre i och med sänggående då det är långsamt protein, men sedan är vassle rekommenderat i och med träning.. detta som gör mig lite förvirrad, för då är det egentligen själva "funktionen" av vassle jag är ute efter. Men får väl helt enkelt läsa på lite och testa vad som funkar!

[LadyK]
2016-07-24 00:45
#4

Jag använder star nutrion meal pro, blandat vassle och kasein protein och ger lite mer kalorier (350-400) beroende på om man blandar med mjölk eller vatten. Jag kör detta till lunch/middag på jobbet då jag inte orkar krångla med matlådor blir lagom mätt och står mig ganska länge. Så ett av mina mål mat om dagen blir en sådan shake.

lisa90
2016-07-30 07:27
#5

Jag tror ärligt talat inte det spelar någon större roll vad du väljer, om du bara är vanlig motionär som vill bygga muskler och gå ner ett par kg. Ta en proteindrink (kasein eller vassle) på gymmet om det känns bra och lagom. Känns det inte bra och lagom, ät något annat :)

Upp till toppen
Annons: