Annons:
Etikettkost
Läst 1328 ggr
SimsBrooke
2016-06-06 16:51

Nyttiga gosaker

Jag försöker gå ner i vikt, men det är ju många grejer som gör det svårt, t.ex alla goda saker som man kan äta, godis, läsk, ja allt det där som man kanske inte skulle stoppa i sig.

Därför skulle jag vilja ha tips på kanske lite nyttigare saker man kan göra istället. Jag har hittat ett recept på en nyttigare isglass som jag absolut ska testa någon gång. 

Vill ni dela med er av era tips så gör gärna det. Jag behöver verkligen kunna ha ett alternativ om jag blir sugen på något.

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Annons:
DesK
2016-06-06 17:08
#1

Mixa frysta bär eller styckfrysta bitar frukt med naturell yoghurt eller kvarg, enkelt gott och snabbt 🙂 

(Eftersom recepten i länken innehåller lättdryck är de varken nyttiga eller bra, men lätt att modifiera, så att de blir nyttiga)

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

siberlina
2016-06-06 17:08
#2

jag  slutade att  köpa godis och  bullar  och kakor för  2  månader sen i början är det svårt , men   nu kommer  suget ibland  och då  köper jag sockerfritt  tuggumi eller sockerfritt godis, men det är ju så gott att äta något  gott på kvällen  , jag  brukar ibland göra  en kladdkaka  som räcker  flera dagar    och  ta en bit  varje kväll . om man har  en deci liter socker i  så   blir  det inte  så mycket utspritt på flera dagar….och om jag  är  bortbjuden  så  kan jag ta en kaka……jag är   sockerberoende  ,så  jag  måste   va försiktig, mén nu  tycker jag att  jag har  hittat en  bra balans.

[Tibonnanj]
2016-06-06 17:10
#3

Grönkålschips!

På den här bloggen finns ganska roliga recept på godis och bakverk. Har inte testat något av det själv men ska göra när jag orkar.

http://evelinasekologiska.femina.se/

siberlina
2016-06-06 17:12
#4

för  några  år sen  så  rasade  ja g    vikt  när  jag började  gå   på   cros´trainer   1 timma    a   2  dr i  veckan

SimsBrooke
2016-06-06 17:21
#5

#1 Det tänkte jag inte på att det stod :O

Tack alla för tipsen :D Men vill ha fler tips :D

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

vendelay
2016-06-06 17:22
#6

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
necessity
2016-06-11 16:36
#7

Finns egentligen massa spännande alternativ. Det jag tänker på först är att man i princip kan göra "alla" godsaker med annorlunda ingredienser. Sukrin istället för socker, mandelmjöl (proteinberikat) istället vanligt mjöl etc. Speciellt kladdkaka, sockerkaka, chokladbollar och så vidare.

Min favorit är helt klart proteinpudding. Bara köpa kaseinprotein (jag älskar choklad), vispa ner med vatten eller mjölk, lägga till lite extra kakao, elvispa tills bra konsistens och låt stå i kylen ett tag (för det blir fluffigare och tjocknar till sig lite). Om man vill lyxa till det ännu mer så kan man smälta smör (i rimliga mängder) och blanda i. De som smakat min proteinpudding tycker det smakar som riktig chokladmousse, fast godare :)

Carrosh
2016-07-14 22:26
#8

För mig funkade det att byta enskilda saker mot nyttiga alternativ. T.ex. choklad mot tomat, kakor mot någon annan grönsak osv. Började göra plocktallrikar med grönsaker, någon skinkbit, lite ost osv. som jag åt istället för godis/kakor/glass. Läsken bytte jag mot något smaksatt bubbelvatten och lade i frysta bär. Riktigt gott när de tinat och vattnet är uppdrucket! :)

Ett annat tips är ju att göra grönsaksstavar och egen dipp av t.ex. creme fraiche+färskost+kryddor eller gräddfil och kryddor.

Sen måste man få unna sig ibland också. I början kunde jag inte ha "fusk"-dagar alls de första månaderna, men efter ett tag så blir det lättare om man bestämmer en dag i veckan eller så som man får unna sig en bulle eller lite godis eller vad man nu vill ha. När man ställt om smaklökarna och vant sig av med allt socker i vardagen så blir det ju desto roligare när man väl unnar sig sen. :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Blanksteg
2016-07-16 11:08
#9

Man kan göra chokladbollar och ersätta socker med dadlar, och smör med kokosfett/kokosolja.

DesK
2016-07-17 22:54
#10

Detta nya mode att ständigt jaga protein är enbart fånigt. Människan klarar sig på mycket lite protein. Inte ens elitidrottare som äter vanlig hederlig svensk husmanskost behöver tillsätta extra protein.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Devya]
2016-07-18 11:45
#11

Jag förstår inte varför man behöver ersätta skräp med "lite mindre skräp". Bäst är att låta bli sådant där onödigt helt och hållet. Kroppen mår som bäst om man utesluter sådant där, för vi behöver inte det.

Jag har gått ner flera kg sen jag slutade äta sötsaker och jag var smal från början. Jag såg dock till att äta en massa grönsaker för att få bort sötsuget, det fungerade utmärkt för mig. Om jag en vecka slarvar med grönsakerna så kommer sötsuget tillbaka litegrann. Då vet jag att det är dags att äta mera grönsaker. :) Så jag rekommenderar: massor med grönsaker! :)

Carrosh
2016-07-18 12:12
#12

#10 Styrketränar man behöver man vara noga att få i sig tillräckligt med protein för att musklerna ska ha en chans att bygga upp sig. Men jag håller med att det blivit lite för mycket av det - att människor som inte behöver det börjar jaga efter det. Man behöver inte ha samma koll om man inte tränar.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[Devya]
2016-07-18 16:31
#13

#12 Vanlig styrketräning kräver nog inte extra protein. Vi äter ju också i  allmänhet en massa protein ändå för i princip allt innehåller ju protein i någon viss mån.

Min vän är en otrolig muskelknutte och har aldrig i hela sitt liv tagit proteinshakes eller dylikt. Han tror inte heller på sådant utan äter normal mat istället som tycks vara mer än tillräckligt för hans muskler. :)

Annons:
Carrosh
2016-07-18 23:06
#14

#13 Jag sa aldrig att man behöver extra protein, bara ha koll på att man får i sig tillräckligt. Även åt andra hållet, att man inte får i sig för mycket. Alla har ju inte den kollen och/eller kunskapen.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[LadyK]
2016-07-19 01:32
#15

Jag använder proteinpulver av den enkla anledningen att jag inte har en chans att få i mig tillräckligt med protein via vanlig kost, kan helt enkelt inte äta så mycket… Försöker ha koll på mitt kaloriintag och även makro. Har som mål att få i mig mellan 1-1,5 gram protein per kilo kroppsvikt och på 1200 kalorier går det inte via vanlig mat om man inte lever på typ kaninkött.

Upp till toppen
Annons: