Annons:
Etikettkosttillskott
Läst 907 ggr
loelto
4/8/16, 10:28 AM

Proteinpulver

Hej allihopa!

Har ett nyfunnet intresse för styrketräning och tycker att det är jätteroligt. Proteinpulver har ju varit väldigt populart nu i ett par år och jag ville mest höra era tankar och åsikter kring om inte det mest populära kosttillskott som folk använder i Sverige. Är det värt att tillsätta proteinpulver efter träning? Gör det någon skillnad?

Tacksam för all hjälp!

Annons:
Inkanyezi
4/8/16, 10:44 AM
#1

Vid hård styrketräning, så hård att muskelfibrer bryts ner, kan ett tillskott av protein hjälpa till att bygga upp. Man får se till att inte få i sig för mycket protein, dvs man måste också äta normalt, så att proteintillskottet främst går till att bygga upp musklerna.

För stor andel protein i dieten är giftigt, så det är viktigt att se till att få i sig ordentligt med mat och inte dra ner på de två övriga makronutrienterna, fett och kolhydrater.

rayn
4/8/16, 10:56 AM
#2

Jag skulle säga att i alla fall börja med att få i dej proteiner via "normala" matprodukter, tex yoghurt, grynost, ägg etc. Jag brukar exempelvis äta en proteinyoghurt och en banan efter ett hårt träningspass. Tycker proteinpulver är lite onödigt för vardagsträning, men det är ju upp till dig själv om du vill använda proteinpulver eller om du sen tycker det är lättare. 

Men roligt att du upptäckt styrketräning 🙂

[Devya]
4/10/16, 8:11 AM
#3

Jag tror faktiskt inte på proteinpulver. Jag tror det är bäst att få i sig protein genom kosten, om man nu inte håller på med bodybuilding.

Min ena vän är en otrolig muskelknippe och hårdtränar varje dag (pysslar med kajaking, cyklar, springer, skidar osv) men inte ens han tar proteinpulver utan ser till att äta ordentligt istället och det tycks fungera fantastiskt bra. Ok, han håller väl inte på med tyngdlyftning precis men sen igen ser han mycket bättre ut än de som gör det och troligtvis pga alla de olika sporter han håller på med.

Jag skulle åtminstone säga att du koncentrerar dig på maten istället. Se till att du då får i dig annat än bara ordentligt med protein. Dina muskler behöver en massa andra nyttigheter för att funktionera ordentligt under träningen. :) Många som glömmer den biten då de börjar träna!

http://nutritionstudies.org/no-whey-man-ill-pass-on-protein-powder/

loelto
4/10/16, 9:06 PM
#4

Tack snälla för alla svar, väldigt intressanta perspektiv från alla tre. 🙂

Låter som att det är bäst att köra på vanlig kost först och sedan, om det behövs och man vill, lägga till protein. Länken som du bifogade #3 var mycket intressant läsning! Värt en funderare 🙂

[Devya]
4/11/16, 5:28 AM
#5

#4 Jag tyckte också att det var intressant läsning och värd en funderare. Jag tror att vi i allmänhet får alltför mycket protein i oss och det är inte alls bra för kropp som vissa kan tro. Kroppen måste ju kämpa för att bli av med överflödet vilket kan leda till otrevligheter. =/ 

Jag har aldrig hört talas om att någon skulle lida av brist  på protein heller. Nä, sådant får vi nog i överflöd från av maten vi äter. Inte endast i kött utan i grönsakerna vi äter, om vi ser till att äta sådant också.

Upp till toppen
Annons: