Annons:
Etikettkosttillskott
Läst 1277 ggr
[AnimalLover1]
2015-03-30 17:37

Proteinbar/proteinpulver

Varför käkar man detta? Och vad är det bra för? Finns det några nackdelar till detta?

Annons:
[westerlind]
2015-03-30 17:48
#1

1. Bra om man får i sig för lite protein via sin vanliga kost. Jag är t.ex. askass på att få i mig protein, så en skopa pulver i min morgonsmoothie är perfekt för mig.

2. Det går snabbt. En skopa pulver, lite vatten och skaka så har man ett snabbt mellanmål. 

3. Det är gött. En proteinbar kan smaka godis.

4. Det är relativt billigt.

5. Protein är kroppens byggstenar, så tränar man hårt vill man såklart ha mycket protein för att kunna bygga (luddigt sagt).

Självklart finns det nackdelar. Det är ingen direkt mättnadskänsla i en proteinshake (enligt mig) om man inte blandar det med andra grejer. Det finns inga fibrer eller vitaminer/mineraler. Det kan också smaka konstigt (helt upp till var och en att avgöra).

[AnimalLover1]
2015-03-30 19:37
#2

Okey, tack för svaret!

Drömmis
2015-04-01 08:21
#3

Jag äter proteinpulver för att jag precis som tidigare person, inte får i mig tillräckligt med protein från min kost, äter mest frukt och grönt x). Så det är ett sätt att se till så att jag får i mig tillräckligt.

Nackdelen känner jag väl är att vissa produkter, så som många proteinbars, innehåller mycket dolda ingredienser och inte alltid är så nyttiga som man tror.  Många bars är i princip det samma som godis men marknadsför sig som nyttiga.

[AnimalLover1]
2015-04-01 14:55
#4

Ok! :) Men man får i sig tillräckligt med protein om man äter kött, fisk osv?

RobinEH
2015-04-01 15:30
#5

#4

Inte nödvändigtvis. Grovt kan man räkna 100g rött som 20g protein och 100g fisk som 17g protein (rå vikt). Om du styrketränar kan det vara fördelaktigt att få i sig 1,5-2g protein per kg kroppsvikt,  dvs. 90-120g om du väger 60kg ex.  Men även annat innehåller protein, vanlig hårdost innehåller ca 25g protein per 100g, mjölk ca 4g, havregryn ca 13g etc. 

Om du vill kolla upp om du får i dig tillräckligt så kan du skapa ett konto på matkalkyl och skriva in vad du ätit under dagen. Där ser du protein, fett, kolhydrater och vitaminer samt mineraler.

Personligen använder jag proteinpulver för att jag skippat kött.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Frosstis
2015-04-01 21:44
#6

Äter proteinpulver för vill öka mitt dagliga proteinintag

Annons:
Upp till toppen
Annons: