Annons:
Etikettkosttillskott
Läst 1223 ggr
[mansolsson57]
2015-03-03 19:01

Proteinbar

Är en kille 14 år. Bor på en bondgård får alltså daglig träning där. Går i skolan och har idrott två gånger i veckan. Har ej någon träning på fritiden. Väger 74 kg men vill väga 65 kg. Cyklar till skolan i bland 1 mil dit och hem. Har hittat det proteinbar. Vad kan de göra för mig? När ska jag ta det? Hur många per dag?

Annons:
[mansolsson57]
2015-03-03 19:09
#1

Kl 8 äter jag frukost macka och mjölk. Kl 10 äter jag bulle med ost ock smultrondrika från Kivik. Kl 13 äter jag skolmat. Kl 15:30 äter jag i bland en macka. Kl 19 äter jag här hemma. Har alltid jätte stort sockerberoende. Springer och små äter hela tiden

freck
2015-03-08 19:23
#2

Proteinbar är då inget du bör äta då de innehåller oftast maltosextrin (snabba kolhydrater). Se till att ät mycket grönsaker och fiberrik mat.

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare

[LadyK]
2015-03-09 00:13
#3

Vad för sorts bröd äter du? Jag tycker personligen det är mycket mackor och bullar i kosten. Och om det är vitt bröd triggar det sötsuget, försök hitta alternativ till bröd eller välja så mörkt/grovt som möjligt .

[Majbot]
2015-03-09 07:24
#4

Med tanke på din aktivitet så går du inte ner beroende på din kost i nuläget, om du ska äta proteinbar också så kommer du ju inte gå ner. Hur och vad äter du under en dag?

Drömmis
2015-03-15 15:49
#5

Som de andra sagt så rekommenderar jag inte proteinbars.

Tycker själv det är bättre att äta "naturligt" då många proteingrejer etc. rent av kan vara farliga/innehålla dåliga grejer, men just det är ju en smaksak vad man vill äta.

För att bota sötsuget kan du ju försöka byta ut bullar och annat sockerrikt mot frukt och bär som smakar sött men ändå är nyttigt, frysta vinddruvor ex. är väldigt gott, smakar nästan som godis. Och även som de andra sagt försöka byta ut vitt bröd mot nyttigare alternativ.

Sen är det ju inte så att du måste undvika bullar och vitt bröd för alltid, men för att bli kvitt sockersuget är det bra att undvika det som triggar det tills man känner att man har kontroll över sitt sug :). Är själv en godisråtta men är sträng mot mig själv med när jag får äta det.

Upp till toppen
Annons: