Annons:
Etikettgruppträning
Läst 3133 ggr
magrutor
7/5/14, 9:09 PM

Tänk vad kroppen klarar av!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er!

Jag antar att de flesta här har intresse för kroppen och vilka fantastiska saker den kan göra? Känslan när man lyckas med något man aldrig trodde att man skulle klara av, vare sig det handlar om bänkpress, milen eller något annat, är ju helt fantastisk. Något annat som är helt fantastiskt att kroppen klarar av kommer världseliten inom truppgymnastik visa upp på SVT1 imorgon. Truppgymnastik är en fartfylld sport som handlar om att göra så feta volter som möjligt på snyggast möjliga sätt, med en publik som högljutt hejar på sina favoritlag.

Imorgon på SVT1 får vi se gymnaster som snurrar med en tyngdpunkt på 5 meter över golvet, gymnaster som har ett inhopp(från där sista foten lämnar golvet till båda fötterna träffar trampetten) på 3,5 m och gymnaster som springer fortare än 8,5meter/sekund. Det handlar sedan om volter upp till trippla volter med 2,5 skruv, där snurrar man alltså 1980 grader runt sig själv under endast 1,5 sekund. Tänk er den träning som krävs för detta!

Det låter väl lite spännande ändå? Tycker ni det vet jag vad ni ska göra till frukosten/mellanmålet/innan träningen eller vad det nu är imorgon, ni ska slå på SVT1 kl. 10.05 och kolla när totalt 8 SM-medaljer ska delas ut till fantastiska idrottsmän och kvinnor. 

Det kommer bli en sjukt spännande tävling kan jag lova er, och har ni inget annat för er tycker jag ni ska ta chansen att upptäcka en ny sport som i princip aldrig sänds på TV annars(det här är alltså inte det man ser på OS)!

Imorgon söndag, kl. 10.05-11.30 på SVT1 alltså, ni kommer inte ångra er!

Annons:
linnease
7/5/14, 9:27 PM
#1

Cool! 👍

Fridaaaa
7/6/14, 2:23 PM
#2

Kan man se det nu i efterhand på svt? Fann det inte nämligen

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[GalleonFang6126]
7/6/14, 2:24 PM
#3

Det var riktigt bra! Sjuk talang, med mycket träning som ligger bakom.

magrutor
7/6/14, 3:09 PM
#4

#1 Visst är det coolt!

#2 Jag hittar det faktiskt inte heller, men tror att det kommer komma upp senare. Jag lägger upp här så fort jag hittar något. Så länge kan du kolla in kvalet (som gick igår) här: https://www.youtube.com/user/Gymnastikforbundet/videos Lagen som gick till final och därför tävlade idag var Höganäs, Vikingarna, Örebro lag 1(dam) samt Bromma lag 1, KFUM och Fram(herr). Klickar du på hela tävlingarna kan du i beskrivningarna hitta när varje lag körde.

#3 Ja verkligen! Otroligt mycket träning, men ändå på en sund nivå.

magrutor
7/6/14, 3:15 PM
#5

Såg nu att lite av finalen ligger på den där länken också :)

magrutor
7/6/14, 3:44 PM
#6

#2 Här är ett nästan 7 minuter långt sammandrag från dagens final: http://www.svtplay.se/klipp/2170727/gymnastik-sammandrag-finaler :)

Annons:
magrutor
7/6/14, 3:46 PM
#7

#2 Nu har jag hela finalen! Kolla här: http://www.svtplay.se/video/2159255/sm-vecka och dra den till 10:00 :)

linnease
7/6/14, 5:43 PM
#8

Åååh, ser hur kul ut som helst!!! 🥳 Jag vill med!! 😛

magrutor
7/6/14, 6:24 PM
#9

#8 Jag kan lova dig att det är hur kul som helst! Och det är inte för sent att prova lite hjulningar och handståenden än ;)

linnease
7/6/14, 9:37 PM
#10

Jag började faktiskt googla gymnastikföreningar 🤗🤗 Men hittade inget riktigt bra nära nog, och  varit sjuk i några år, måste få upp nån slags fysik alls först.. Tänkte jag, så jag plockade fram skateboarden och tog med en lättöl bort till rampen ikväll istället!! tack för inspirationen!!! 😃

magrutor
7/6/14, 10:53 PM
#11

Härligt! Det va så lite så, jag måste ju dela med mig lite av den gympaglädje jag har fått leva i hela mitt liv! Får man fråga var du bor? Kanske känner till någon förening i närheten :)

linnease
7/6/14, 11:03 PM
#12

Jag bor i Aneby just nu så Tranås, Nässjö, Eksjö är nära.. Jönköping hyfsat men lite krångligt kanske, ingen bil.. Hittade några föreningar men fick känslan av att alla nybörjargrupper var mest för barn?

linnease
7/6/14, 11:04 PM
#13

Ja klart du måste förresten!! 😃👍

Annons:
magrutor
7/6/14, 11:20 PM
#14

Jag tror att Eksjö har en gymnastikförening i alla fall! Ja jag förstår, du kan ju höra av dig till föreningarna också och kolla om de har någon grupp som passar dig, alla föreningar är inte så bra på att ha uppdaterade hemsidor. Lycka till och kör hårt med all träning, och framförallt om du hittar någon gymnastikgrupp som passar :)

Crest
7/10/14, 4:51 PM
#15

Tycker det är superkul att det, för första gången någonsin, sändes på TV! Om jag inte minns fel så var det över 70 000 som tittade. Väldigt väldigt tråkigt dock att de avbröt en SM-final för en intervju med någon simmare… Tänk om de hade gjort så med en fotbollsmatch. Som tur var, var jag där på plats och tittade så slapp det avbrottet. Jättefin gymnastik bjöds det på, och i vilket fall så är det väldigt kul att den här fantastiska sporten uppmärksammas, finns ändå 23 000 licenserade tävlings(trupp)gymnaster i Sverige, och långt många fler som håller på med det utan att ha tävlingslicens.

https://www.youtube.com/watch?v=uvjNs9ShRko

magrutor
7/12/14, 5:08 PM
#16

Ja visst var det kul!! Jag såg också dom siffrorna, men man kan tyvärr inte lita helt på dom då en väldigt liten del av befolkningens TV-tittande mäts och sen överförs till hela befolkningen..

Ja alltså den där intervjun alltså… Så fruktansvärt dåligt av SVT, här visas upplösningen av en SM final i en idrott som ALDRIG sänds på TV och så kommer en intervju om gårdagens prestationer från en sport som ändå ALLTID visas på TV. Jag är i alla fall glad att det inte var Bromma som missades hehe..

Åh va kul att vara på plats, det får jag se till att vara nästa år!! Stämningen på plats går ju verkligen inte att uppleva genom Tvn!

Crest
7/13/14, 12:12 PM
#17

ja, det var verkligen kul att vara på plats, bor i göteborg så fick ju passa.på när det var så nära som borås :). Vi var ett gäng from föreningen som åkte tillsammans. Och det är klart att det inte går att mäta exakt, men på ett ungefär. Vi har faktiskt en sån dosa som mäter hemma hos mig, men kunde ju tyvärr inte själv bidra till tittarsiffrorna :P. Som sagt tråkigt med avbrottet, särskilt som SVT redan hade ställt krav på att det skulle vara en "winners final" för att de skulle sända överhuvudtaget, då kan de ju iaf hålla det de sagt och faktiskt sända… Före personligen hade jag mkt hellre sett fler lag i final, som det brukar vara. Var inte riktigt lika spännande när alla i finalen fick medalj, plus att det kändes som om bronslagen "förlorade" trots att brons är en superprestation i SM. Men nu ska jag inte vara bitter, får hoppqs SVT skärper sig till nästa gång istället :)) Och trippelsalton var ju fantastisk, blev helt chockad haha! Var inte alls beredd på det, särskilt med tanke på att mixlagens nivå oftast ligger snäppet under herr/dam. Tur att den kom med i sändning! ;)

magrutor
7/13/14, 9:30 PM
#18

Ja verkligen! Här i huvudstaden har väl SM typ aldrig arrangeras och nu när det är i SM-veckan kommer det verkligen aldrig komma hit, så jag får se till att åka iväg nästa gång. Men jag fick i alla fall se alla Brommas fyra lag på genrepet :P

Haha jaha, det var ju synd! Du skulle ha sett till att någon hemma satte på TVn om du bor med någon ;)

Jag håller absolut med! Har för mig att det har varit runt 6 lag i final tidigare och det hade ju varit spännande med tanke på att både Bromma och Motus-salto hade kunnat tävla om medaljerna(kanske lite svårt för Bromma efter skadorna i och för sig, men kanske). Och det hade även varit kul för lagen som inte är medaljkandidater att få en finalplats att sträva mot istället, Bromma lag 2 hade säkert blivit jätteglada för en finalplats!

Ja alltså jag blev så förvånad när trippelsalton kom!! Så himla kul som du säger att det var i mixklassen också! Och överslag full halfen var ju också en höjdpunkt, tror han har misslyckats med den tre gånger på tävling tidigare, så verkligen kul att den satt :D

Crest
7/15/14, 12:49 AM
#19

Min familj (inklusive mig, tog tåget ned till gbg bara för att kunna följa med) var i sommarstugan då, så gick tyvärr inte, tänkte också tanken att ne dem sätta på TV:n (och kanske till och med titta ;)) Vet att min farfar tittade iallafall, för han trodde att jag skulle vars med och tävla… Fick berätta jag inte är riiiktigt på den nivån haha :P. Överslag full-halfen och de två (?) Full-full-half var jättekul att se på plats också, eller ja allt var ju roligt att se på plats, blir helt annan känsla än på skärm. Tycker absolut att du ska åka dit nästa år, se bara till att sätta dig på rätt sida av friståendemattan! ;) Angående trippelsalto.. Vet du varför Niclas Butén inte tävlar på det längre, med tanke på att han gjorde det redan på jsm?.För "riskabelt" eller? :) Tävlar själv i mixlag (även om vi ofta tävlar dam- och herrtävlingar också) och kan tycka det är lite synd att det finns så få andra lag. Inte så kul med tävlingar där man har en motståndare liksom :P. Så hoppas det blir mer populärt i framtiden. Blev iaf jättetaggad på att lära mig nya övningar av att kolla på sm, kan knappt vänta tills träningarna sättet igång igen :D

magrutor
7/15/14, 10:03 PM
#20

Aha jag förstår ;)

Alltså Niclas drog ju båda axlarna ur led SM 2012 och är inte tillbaka förän nu, så det kanske inte är trippelsalto man börjar med. Så den kanske kommer tillbaka! Den trippelsalton JSM 2010 fick jag dock se live, då jag var med och tävlade i damklassen, och det var också riktigt coolt eftersom han va först i sverige med den :D Den stämningen går som sagt var inte att känna genom någon skärm!

Ja jag förstår att det inte är så kul när det är så få motståndare, det är ju lite svårt för man delar ju alltid upp tjejer och killar redan från början och så fortsätter ju lagen så.. :S Men det är kul att föreningar som inte har hela lag på den här nivån kan gå ihop!

Det förstår jag att du är! Jag är inte gymnast själv längre men blir istället taggad på mina små 04or, dom ska ju vara där om några år! :D

Annons:
Crest
7/16/14, 12:31 AM
#21

Usch, ja då förstår jag att han inte tävlar på det än… Hörde att någon drog axlarna ur led då men visste inte att det var han. Brukar faktiskt ha bättre koll på vad som händer och vilka som skadat sig inom AG-världen, var själv AG-gymnast många år innan jag bytte till trupp så det hänger väl kvar lite :P även om jag försöker hålla mig uppdaterad om truppgymnastiken också ;) måste ha varit häftigt att se det live på jsm! Lycka till med dina gymnaster! Verkar jättekul att vara tränare, ska nog själv bli det när jag slutat med gymnastiken (vilket förhoppningsvis dröjer länge till), får dock.se om det blir inom trupp eller AG. Är lite avundsjuk på dem i typ USA som kan vara tränare på heltid…

magrutor
7/16/14, 2:41 PM
#22

Aha jag förstår, de är inte lätt att hänga med överallt ;)

Tacktack! Ja det är verkligen riktigt kul att vara tränare, att lixom kunna ge små tjejer den glädje som jag själv har fått uppleva genom gymnastiken i alla år. I min förening finns det faktiskt heltidsanställda trupptränare, men bara ett par stycken, men det kanske inte är något man kan leva på hela livet utan mer något man gör innan man börjar plugga eller nåt skulle jag kunna tänka mig. 

Lycka till med din träning också! :)

Upp till toppen
Annons: