Annons:
Etikettjulkalender-2013
Läst 1240 ggr
[westerlind]
2013-12-20 16:54

20 december

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bakom dagens lucka hittar vi utmaningen recept. Du ska lägga upp ett recept du tycker om, har skapat själv, alltid vänder dig till i kris eller något nytt du har hittat och funderar att prova på. Det kan vara recept på något gottigt, en frukostgegga, en helt vanlig middag eller en spektakulär skapelse som är en fröjd för såväl gom som öga. Tillsammans kanske vi kan skapa början till en receptbank!

Annons:
[tick]
2013-12-20 21:09
#1

Jag har tyvärr ingen kulinariskt briljant skapelse att dela med mig av, men däremot ett bra nödmål. Om man ser till att alltid ha laxfiléer i frysen så kan man när som helst på 20-30 minuter få till en helt ok måltid:

Ugnen på 200 grader. Lägg en tinad laxfilé i en ugnsform och strö på chilipulver, salt, peppar, ev ingefära och koriander om man gillar det. En liten klick smör vid sidan för att få lite brynt smör som "sås" om man vill. In i ugnen  i 12-15 minuter och under tiden kokar man ris och/eller fryst broccoli. Klart!

Om man tränar lite kan man få till hela kalaset på 20 minuter inklusive tining av lax och uppvärmning av ugn :)

[Tassy]
2013-12-20 22:12
#2

Dessa testade jag för första gången igår, är helt frälst!

Chokladproteinpannkakor:

http://www.tasty-health.se/2012/11/kalorisnala-low-carb-chokladpannkakor.html

Juicy
2013-12-21 00:22
#3

Jag brukar halvera och gröpa ur paprikor, ringla över lite olivolja och slänga in i ugnen, samtidigt som jag steker tacoköttfärs. På med creme fraiche och voila. Works like a charm och går väldigt fort.

ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny

slarvigt
2013-12-21 15:22
#4

Nu till jul kan jag tipsa om saffransfalafel: 1 dl solrosfrön 6 nävar blötlagda kikärtor 2 vitlöksklyftor 1 gul lök 3 msk olivolja 1/2 g saffran (1 påse) saft från 1/2 citron 1 kruka persilja 1 tsk bakpulver Mixa solrosfröna till ett mjöl. Mixa kikärtorna och blanda. Finhacka vitlök och gullök. Mixa. Blanda i olivolja, saffran, saft från citron, hackad persilja och bakpulver. Stek i olja eller ställ in dem i ugnen.

[westerlind]
2013-12-22 16:33
#5

Jag bakade ett Hasselnötsbröd igår. Sååå himla gott!

Upp till toppen
Annons: