Annons:
Etikettgruppträning
Läst 1464 ggr
viktoria91
2013-11-11 08:51

Gruppträning?

Hej! Jag funderar på att börja träna något men vet inte vad!😂 Jag har egen häst så tränar regelbundet pga det men vill göra något mer. Jag behöver någon sorts gruppträning med ledare, ska jag själv gå och gymma/simma blir det aldrig av. Bor i Helsingborg så ska ju gärna finnas här.😉 Så tipsa gärna om någon rolig, givande gruppträning! Dock ej bollsporter.

Annons:
LoAEmma
2013-11-11 20:56
#1

Les Mills koncept som finns på många gym tycker jag är bra! Finns tex body combat, pump, sh´bam mm.

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

viktoria91
2013-11-11 21:40
#2

Vad är det?:-)

[westerlind]
2013-11-11 21:49
#3

Det finns med största sannolikhet ett Friskis & Svettis i Helsingborg och där kan du hitta massor av gruppträning! Jympa, yoga, spinning, skivstångspass, tyngre, lättare, tränings i små grupper, träning i stora grupper, träning med redskap och träning med bara kroppen. Det kan vara värt att kolla in!

hannakb
2013-11-17 18:28
#4

# 2

LesMills gruppträning är svårt att säga vad det är eftersom det finns ett så brett och stort utbud. 

Styrka

BodyPump - skivstång och vikter, hela kroppen. Muskelgrupperna plus uppvärmning och stretch är indelade på 10 låtar, gås igenom med relativt lätta övningar som görs i gymmet. Träningen skiljer sig en del från styrketräning i gymmet eftersom att här görs mer repetitioner med lättare vikter, musklerna tränar mer uthållighet än i gymmet. Att man inte bygger muskler i BodyPump är dock inte sant, jag tränar i stort sett bara det och har fått synliga muskler på hela kroppen. 1 h. (Medel till hög intensitet)

CXWorx - viktplatta som alternativ annars en slags gummitub som finns i två olika motstånd, väldigt funktionell träning där hela kroppen ofta får arbeta men fokus ligger på core-muskulaturen. Fördelat på 6 låtar, bl.a. uppvärmning, Core Strength 1 osv. 30 min. (Medel till hög intensitet)

Grit Strength - crossfit-liknande pass, tufft och utmanande. 30 min. (Hög intensitet)

Kondition

BodyCombat - kampsport/MMA-liknande med mycket sparkar och slag (aldrig mot någon utan i luften). 1 h. (Hög intensitet)

BodyAttack - aerobics-liknande, mycket hopp och skutt, springa på stället och höga knän etcetera. (Hög intensitet)

Grit Cardio - crossfit-liknande som inriktar sig på konditionsträning. 30 min (Hög intensitet)

Sh'bam - danspass. 45 min (Medel intensitet)

Det är lite av allt LesMills har i sitt utbud. Varje pass styrs av en licensierad instruktör som ska leda deltagarna genom passet. Passen är förkoreograferade, instruktörerna får hem material som gör att de kan lära sig passen och musiken. 

Jag älskar LesMills klasser eftersom de känns väl genomgångna och personerna som ligger bakom passen har stor kunskap och tanke när de gjort dem. 

Rekommenderar BodyPump, CXWorx och BodyAttack varmt. :)

(Mer info och videos hittar du på www.lesmills.com)

viktoria91
2013-11-17 19:57
#5

Tack! Är väldigt överrörlig i hela kroppen och klarar inte av att gymma eller statiska övningar.

Juicy
2013-11-17 22:29
#6

#5 Överrörlighet bör väl snarare styrketräning vara bra för? De personer jag känner med det problemet har i varje fall blivit rekommenderade det. Antar att det är i ytterlägena problemet ligger när man utför övningarna?

ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny

Annons:
viktoria91
2013-11-17 22:35
#7

#6 Bra är det kanske men får man väldigt av att göra fet så hjälper inte det. Inte bara ytterlägen för min del, som sagt extremt överrörlig, min naprapat/sjukgymnast är grymtt imponerad och undrar om jag har ett skelett.;-)

[Tassy]
2013-11-18 16:33
#8

Styrketräning är det bästa möjliga man kan göra med överrölighetsproblematik jo. Det gäller bara att låta det ta tid, vara försiktig och ha tålamod. När andra börjar med tomma stänger så får vi kanske köra utan vikter eller med gummiband etc.

Ergonomin är superviktig, inga ytterlägen eller ställningar där delerna vinglar och fladdrar farligt mycket. 

Maskiner är också bra i början, för grunderna, sen fria vikter försiktigt för att få stabilitet och fånga upp hjälpmmusklerna.

viktoria91
2013-11-18 16:50
#9

#8 Som sagt bra är det säkert men jag klarar inte av det. Tålamod är det minsta jag har när det rör sig om något så tråkigt som gym, jag hatar det. ;)

Juicy
2013-11-18 17:56
#10

#9 Fast om det gäller något så viktigt som ens kropp kanske man kan stå ut och ha lite tålamod?

ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny

viktoria91
2013-11-18 18:03
#11

#10 Jag har försökt flera ggr och nej det går inte. Så oinspirerande miljö, tråkigt och enformigt. Jag vill ha något inspirerande och inte så enformigt!

[Tassy]
2013-11-18 19:08
#12

Styrka måste inte innebära att lyfta skrot på gymmet!

Du verkar vara en hästtjej, och där finns massor av gyllene tillfällen till träning bara man är lite kreativ och tänker på att inte felbelasta kroppen 👍

Upp till toppen
Annons: