Annons:
Etikettveckans-utmaning
Läst 1591 ggr
[westerlind]
3/17/13, 10:54 AM

Veckans Utmaning v12

Denna vecka tar vi utmaningen ett steg längre och bjuder in de i vår närhet att vara med! Allt för att sprida träningsglädjen, så klart.

Veckans utmaning är att utmana någon i din närhet på "Plankan", varje dag, minst en gång hela veckan. Ni väljer själva om ni vill planka på knä eller på tå, på armbågar eller på händer, på en bosuboll eller rakt upp och ner på en matta eller golvet. Tänk på att spänna magmusklerna och dra in naveln mot ryggraden. För att stå stadigt och orka extra länge måste du aktivera varenda muskel i hela kroppen - ben, bröst, axlar och rumpa. Undvik att hänga i axlarna, utan försök att spänna musklerna vid skulderbladen. Tänk på att försöka hålla kroppen spikrak hela tiden, inget svankande eller ryggkutande.

Du kan utmana en familjemedlem framför TV:n, en arbetskollega på lunchrasten eller träningskompisen på gymmet. Har du ingen att tävla mot? Inga problem, här kommer några tips

1. Tävla mot dig själv! Försök klara lite längre varje gång.

2. Låtsastävla mot någon. Till exempel "så länge hen kör axelpress, så länge måste jag stå i planka", eller "tills den här reklamen är slut ska jag stå i planka".

Berätta i kommentarerna nedan hur det går i veckan, vilka ni tävlar mot och hur många gånger ni vinner. Den som vinner flest gånger får såklart den stora äran att utses till "Plankmästaren".

Jag ska utmana min pojkvän ikväll och diverse människor jag stöter på i veckan. Ni är väl med?!

Annons:
ninor
3/17/13, 2:55 PM
#1

Jag är med! Har försökt utmana mina föräldrar i veckan som varit men de har vägrat - nu måste dem! ;)

[TheMiko]
3/17/13, 7:09 PM
#2

Får ta och utmana mannen i huset. Kör ju plankan lite då och då ändå så det ska nog gå bra.

LisaF
3/17/13, 7:30 PM
#3

Haha va roligt! Jag är på, ska göra det i alla fall 3 gånger denna vecka :) sen får jag göra det själv fler gånger :)

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

iwannabecool
3/18/13, 6:54 PM
#4

jag e på! 

men jag har en fråga bara, jag får alltid ont i ryggen när jag gör det, speciellt i svanken. Både mamma och min idrottslärare har kollat när jag gör de och dom säger att jag gör rätt.. Kan det vara att jag inte har bra ryggmuskler? 😛

[westerlind]
3/18/13, 7:58 PM
#5

#4 Jättesvårt att svara på. Har du provat att gå ner på knä och se om det underlättar? Om det är ryggmusklerna som spökar så är ju (tyvärr) plankan en bra övning för det, haha. Annars kan ryggresningar fungera!

LoAEmma
3/18/13, 9:41 PM
#6

#4 Ja det är troligen för att du är svag i svanken…och som sagt så är plankan en jättebra övning då!

Tänk på att

spänna magen

ordentligt under övningen, håll in den upp emot ryggen så att säga och håll ordentligt. Hela kroppen involveras men det blir mest fokus på det här området. Spänn även rumpan ordentligt.

Håll inte längre än att du kan känna att du har kraft kvar i svanken, "tappar" du svanken så räcker det med den tiden. Börja på ca 10 sekunder och öka successivt.

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Annons:
iwannabecool
3/19/13, 7:07 AM
#7

Tack för tipsen! :)

isafisa
3/19/13, 4:40 PM
#8

Ja men absolut, ska utmana sambon!

[westerlind]
3/20/13, 11:40 AM
#9

Hur går det för er i utmaningen? 

Jag "utmanade" en herre på gymmet i måndags, och igår utmanade jag min kanin (haha, tiden det tog för henne att äta sin mat stod jag i planka - tur hon äter snabbt!).

LoAEmma
3/20/13, 12:20 PM
#10

Haha, modigt att fråga någon på gymmet!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[TheMiko]
3/20/13, 11:58 PM
#11

Utmanade killarna på jobbet ikväll. Tur jag tränat plankan en del innan kan jag säga. Och gud vad vi skrattat…

LisaF
3/21/13, 11:32 AM
#12

#9 & #11 👍 😃

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

Upp till toppen
Annons: