Annons:
Etikettgruppträning
Läst 3923 ggr
fotogymnast
2012-01-08 22:09

Roliga sporter?

Är en 15-årig tjej som har idrottat hela mitt liv, elitidrottat sen 8 års ålder. Först gymnastik till oktober 2011 och efter det ca. 1½ månad cheerleading. Men pga så otroligt mycket plugg kunde jag inte fortsätta elitidrotta på det här sätter då det var träningar flera gånger i veckan och i dom här sporterna är det viktigt med 100 % närvaro.

Kommer nu köpa gymkort till våren men har även börjat fundera på att det kanske skulle vara kul att prova på någon annan idrott också, men då som nybörjare och bara träna 1 gång i veckan. Bollsporter är absolut inget för mig, är ute efter kanske lite mer "udda" sporter.

Så, har ni några ideer? Har funderat lite på konståkning, om det nu går att prova på det helt som nybörjare. Dans tror jag inte är något, och inte heller simning. Simhopp skulle vara jättekul men funkar inte med min öronproblem; kan inte hoppa från trean utan att sen ligga i sängen hela kvällen och skrika för jag har så ont i öronen..

Jättetacksam för förslag! :D

Annons:
kaaniin
2012-01-08 22:14
#1

Har inga speciella förslag men;

Du kan ju testa använda pluggar i öronen när du simmar/hoppar så kanske du inte får ont? De finns i de flesta sportaffärer :)

fotogymnast
2012-01-08 22:26
#2

Ja, har tänkt på det. Kanske borde prova.. Men det är så hemskt när jag väl får ont så vill inte prova och sen riskera att det händer om du fattar.

kaaniin
2012-01-08 22:31
#3

Ja, jag förstår.. Jag går själv på simning och har fått så ont i örat ett par gånger, nu har jag bestämt mig för att köpa pluggar. Men får du ont i öronen bara när du hoppar eller är det när du bara simmar också?

fotogymnast
2012-01-08 22:38
#4

Det är lixom när jag hoppar i och kommer under vattnet ganska djupt. Hoppa från 1m brukar funka, men inte 3 meter. Får även ont om jag är på ytan och bara ska dyka ner under vattnet, tex om man ska hämta nåt på kanske 1,5 meters djup.

Får alltså inte ont om jag typ simmar precis under ytan.

kaaniin
2012-01-08 22:50
#5

Okej, eftersom jag inte vet precis hur pluggarna fungerar, så vet jag ju inte om de kommer hjälpa. Så då får du fundera på ifall det är värt att testa ;) Men jag kan ju skriva till dig ifall jag (när jag köpt mina) tror att de skulle hjälpa :)

fotogymnast
2012-01-08 22:52
#6

Ja, det skulle va jättesnällt om du gjorde det! :)

Annons:
HannaM
2012-01-09 20:36
#7

Klättring. Det borde passa dig som före detta gymnast. Lite samma typ av styrka och smidighet som krävs. Man ska vara stark i förhållande till sin kropp inte bara ren muskelbiff och rörligheten är ganska viktig också.

fotogymnast
2012-01-09 21:02
#8

Ja, det kanske är något! Låter spännande, får väl ta och kolla runt och se vad jag hittar.. :)

kaaniin
2012-01-09 21:40
#9

Ja, vad spännande med klättring !

Jag tror nu inte att öronpluggar funkar till trycket under vattnet, då problemet där inte är att det kommer in vatten i öronen, utan att det blir ett sådant tryck (men är fortfarande inte säker) men på apoteket kan du säkert fråga och få bättre svar, såg att det fanns massa olika saker till öronen ;)

pollybollen
2015-01-11 19:14
#10

Vet. att denna tråd är flera år gammal vid det här här laget, men jag tänkte ändå ge tips till dem som hittar den nu. Prova voltige om du har möjlighet! Det är en mycket allsidig sport som kräver både styrka och smidighet, men också kondition. Man bör heller inte ha världens hästskräck (fast det går väl antagligen att öva bort) finns flera föreningar som erbjuder träning mellan en och flera gånger i veckan! Ha så kul :)

fotogymnast
2015-08-19 02:44
#11

Så kul att jag råkade trilla in på mitt egna inlägg som jag skrev för 3,5 år sen! Och att senaste svaret kom väldigt passande. Det blev ingen annan sport för mig, men jag har provat många olika träningsformer och om ett par veckor ska jag prova på crossfit! Anledningen till att det senaste svaret kom så passande är att jag för fyra dagar sen var och kollade på mina kusiners voltigeträning, dom bor i USA och jag kom hit för 1,5 vecka sen för att stanna här i några månader. Det är en riktigt cool sport som jag definitivt kommer få se mer av men, absolut inget för mig då jag är totalt ointresserad och dessutom rädd för typ alla djur, inklusive hästar. Men tack för era svar allihopa, som sagt var riktigt kul att hitta den här tråden :)

Upp till toppen
Annons: