Annons:
Etikettövrigt
Läst 9761 ggr
RobinEH
2015-05-08 13:40

Cykelregler: När du korsar en väg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Många plockar fram sina cyklar nu när sommaren börjar närma sig. Men vad gäller egentligen för en cyklist? I denna artikel tydliggörs kraven på cyklisten och trafikanter på den väg cyklisten skall korsa.

Har bilister väjningsplikt vid en cykelöverfart?

Bilister eller andra trafikanter på vägen har väjningsplikt gentemot cyklister som befinner sig på eller precis skall korsa cykelöverfarten (Trafikförordningen 3kap 61a§). Som cyklist skall du ta hänsyn till hastighet och avstånd till bilar eller andra trafikanter som närmar sig cykelöverfarten (Trafikförordningen 6kap 6§) men du har inte väjningsplikt (Trafikförordningen 3kap 21§).

Vad många inte vet är att vad som tidigare var känt som en cykelöverfart numer benämns cykelpassage och att dessa två inte betyder samma sak (Förordning 2014:1035). 

Nedan ser du ett exempel på hur en cykelöverfart skall vara utformad, utöver detta skall det även finnas skyltar (B8) som liknar de vid övergångsställen med skillnaden att det är en cyklist istället för en gångtrafikant (Vägmärkesförordningen 2kap 6§ samt 4kap 8§)

En cykelöverfart med vita fyrkantiga rutor (M16) samt vita trianglar (M14) mot färdriktning

Nedan ser du ett exempel på hur en cykelpassage kan vara utformad, det måste inte finnas vägmarkering.

En cykelpassage med fyrkantiga rutor (M16)

I dagens läge finns det inte många cykelöverfarter och således är chansen som störst att det är en cykelpassage du korsar, utgå från att det är en cykelpassage om det inte finns någon skylt.

Har bilister väjningsplikt vid en cykelpassage?

Efter föregående rubrik kommer frågan vad som då gäller vid en cykelpassage, och svaret blir inte detsamma. Bilister eller andra trafikanter som närmar sig en cykelpassage skall anpassa hastigheten så att cyklister som är ute på cykelpassagen inte utsätts för fara. Om bilisten eller annan trafikant lämnar en cirkulationsplats eller just har svängt i en korsning skall denne ge cyklister som är ute på eller precis skall ut på cykelpassagen möjlighet att passera (Trafikförordningen 3kap 61§). Om cykelpassagen är bevakad (regleras av trafikljus) har bilisten eller annan trafikant väjningsplikt om cyklisten cyklat ut på rätt sätt (Trafikförordningen 3kap 60§).  När du som cyklist skall korsa en cykelpassage får du enbart göra så om det kan ske utan fara (Trafikförordningen 6kap 6§). Du som cyklist har vid korsande av en cykelpassage väjningsplikt gentemot bilister och andra trafikanter på vägen då du lämnar cykelbanan och korsar deras körbana (Trafikförordningen 3kap 21§). 

Om jag korsar vägen där det inte finns en cykelöverfart eller -passage då?

Korsar du en väg där det inte finns varken cykelöverfart eller cykelpassage så har du väjningsplikt gentemot bilister och andra trafikanter på vägen du korsar (Trafikförordningen 3kap 21§)

Sammanfattning:

Korsar du en cykelöverfart så skall bilister och andra trafikanter på vägen lämna dig företräde.
Korsar du en cykelpassage skall du lämna bilister och andra trafikanter på vägen företräde och får enbart korsa cykelpassagen om det kan ske utan fara. Om bilisten eller annan trafikant på vägen lämnar en cirkulationsplats eller precis har svängt i en korsning har du väjningsplikt samtidigt som bilisten/vägtrafikanten skall anpassa hastigheten och tillåta dig passera.
Korsar du vägen där cykelöverfart eller cykelpassage saknas har du väjningsplikt.

Referenser:

Trafikförordning (1998:1276)
Vägmärkesförordning (2007:90)

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Annons:
Velinga1984
2015-05-08 18:06
#1

Vilket bra inlägg, som bilist blir man tokig ibland på alla cyklister som bara cyklar som de vill.

RobinEH
2015-05-10 19:29
#2

Ja, tyvärr så är det i dagens läge många cyklister som inte har koll på reglerna (något som gäller övriga trafikanter också). Men med tanke på hur många regler det finns och hur svåra de stundtals kan vara att tolka så är det inte så konstigt. Att cykla kräver ju inte heller någon form av körkort och således görs ju ingen form av kunskapstest.

Samtidigt så är det många kommuner som gör det väldigt svårt genom att använda vägmarkeringar felaktigt.

Nedan illustrerar en kombination av en cykelpassage och ett övergångsställe, detta är inte korrekt då de vita kvadraterna skall finnas på vardera sida av cykelpassagen

Felaktig användning av de fyrkantiga rutorna (M16).

Bilden här nedan visar ett annat fel där man lagt till rektanglar som korsar vägen (M1) vilka indikerar att det går två körfält tvärs över vägen, vilket snarare tyder på att cykelbanan fortsätter

Tillägg av M1 som korsar vägen och indikerar två körfält.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Inkanyezi
2015-05-18 22:10
#3

Ett tips också är att när det är lämpligt, kliva av cykeln när man tänker korsa där det finns ett övergångsställe. Då är man fotgängare, och vid övergångsställe måste då fordonsförare stanna för att man ska kunna komma över säkert. 

Så fort du har klivit av cykeln och leder den, är du fotgängare.

LisaF
2015-05-19 19:36
#4

Bra artikel Robin!

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

Upp till toppen
Annons: