Tips och inspiration

Min resa från 0-30 på 9 veckor!

2011-06-23 12:50 #0 av: Zadeira

För en del kanske det inte låter som någon stor bedrift att jogga 30 minuter. För andra låter 30 minuters joggning kanske som en total omöjlighet. Fram till helt nyligen tillhörde jag den andra gruppen. Nu har jag nått mitt mål, att på 9 veckor gå från att inte kunna jogga alls till att jogga 30 minuter ett par dagar i veckan.

Jag har aldrig varit en sån som förstått nöjet med att jogga. Mestadels har det väl berott på min brist på kondition. Jag har alltid varit överviktig, och trots att jag tränat ganska mycket muskler/styrka och alltid varit ganska stark har jag aldrig haft bra kondition. I våras bestämde jag mig för att göra något åt det.

Av en slump hamnade jag på www.c25k.com, en sida med ett träningsprogram för att hjälpa folk ur soffan till 5 kilometers löpning, på bara 9 veckor.

Gissa om jag fnös, skakade på huvudet och skrattade när jag läste genom upplägget! Jag har aldrig, inte ens under tiden då jag vägde som minst och hade som bäst ork, klarat att jogga mer än ett par minuter åt gången. Att på nio veckor kunna springa 30 minuter kändes nästan som ett skämt. Trots allt bestämde jag mig för att bita ihop och se om jag faktiskt klarade att ta mig genom det. Jag laddade ner en Podcast från hemsidan med musik och kommentarer som skulle hjälpa till att hålla reda på byten och tid, sen var det bara att snöra på sig skorna, sätta lurarna i öronen och följa anvisningarna för första passet.

 

Med nöd och näppe tog jag mig genom den första veckans 60 sekunders löpning och 90 sekunders promenad i intervaller i totalt 20 minuter. Det var jobbigt, svettigt och svårt men på något vis klarade jag det.

Vecka efter vecka fortsatte jag sen följa upplägget med hjälp av Podcasten i öronen. Utan den hjälpen hade jag förmodligen inte klarat det, för jag ville verkligen inte sluta springa fören han sa att det var dags.

Jag insåg hur mycket det faktiskt hjälpte att jag hade ett mål. Förut när jag föröskt jogga har jag tröttnat för att jag gått ut för hårt. Jag orkade inte så länge som jag ville och blev arg, ledsen och tyckte det var jätte tråkigt. Så jag tröttnade innan jag ens börjat. Med hjälp av programmet jag hittade fick jag följa något som pressade mig precis lagom hårt för att bli motiverad att fortsätta. Det var en utmaning var gång men sakta märkte jag resultat. I söndags sprang jag sista passet på 30 minuter.

Jag springer inte snabbt, men för min del är det inte vad det handlat om. För 9 veckor sen kunde jag bara jogga någon minut. Numera klarar jag faktiskt 30 minuter och det är en enorm seger. Första målet är avklarat! Härifrån är det lättare att nå fler mål.

Oavsett vilken nivå du befinner dig på idag i din träning så kan du nå ett mål som kanske i dag känns omöjligt och avlägset! Det går!


Anmäl
2011-06-23 13:44 #1 av: LaSadie

Härligt! Bra jobbat!!

Anmäl
2011-06-23 18:08 #2 av: Zadeira

#1 Tack! Det är verkligen skönt att ha bevisat för sig själv att det faktiskt inte var omöjligt trots att det kändes så när jag började.


Anmäl
2011-06-23 18:33 #3 av: Hera

INspirerande :) Jag tillhör gruppen som knappt klarar 2 min.

Anmäl
2011-06-24 21:41 #4 av: Soffe

Grattis! Kul att det går så bra :-)

Anmäl
2011-06-25 20:35 #5 av: [WX5]

Verkligen inspirerande. Jag är också en som inte klarar av att jogga mer än någon minut.

MVH Emilia

Sajtvärd på Åland. Söker medarbetare, PM vid intresse.
Medarbetare på Kost, Öl och Social fobi.

Anmäl
2011-06-26 19:44 #6 av: fotokrafs

Gôtt!

Kommer själv ihåg hur det var när jag började springa för knappt ett år sedan. Jag följde inget program, men lyckades få in rutinen och kämpa vidare (mycket tack vare min man som hängde med ut och sprang). Måste erkänna att det blev många intervaller och tillsägningar från maken om att jag skulle sluta gnälla, speciellt i de "eviga" uppförsbackarna.

 

 

Anmäl
2011-06-28 10:04 #7 av: *Michelle*

Grattis!

Jag har provat att springa efter detta en gång men sen blev det, som vanligt, att jag inte kom ut mer. Nu ska jag anmäla mig till iformloppet och sätta igång på riktigt! Det hade varit en dröm att orka jogga i 30 min :) Vilken känsla!

Anmäl
2011-07-02 22:23 #8 av: BitteS

Zadeira: Är träningsprogrammet gratis eller ska man betala för det?

 

Anmäl
2011-07-03 08:40 #9 av: Zadeira

#8 Det är helt gratis! Superlätt och enkelt att läsa först och sen ta med sig podcasten i lurarna så att man får all hjälp med tider och så.

Finns på svenska här: http://c25k.com/c25k_swedish.htm och podcasten hämtade jag här: http://c25k.com/podcasts.htm


Anmäl
2011-07-03 09:45 #10 av: [WX5]

Tack för länkarna. Håller på att ladda ner dom nu och skall börja nästa vecka. Skrattande

MVH Emilia

Sajtvärd på Åland. Söker medarbetare, PM vid intresse.
Medarbetare på Kost, Öl och Social fobi.

Anmäl
2011-07-03 09:48 #11 av: Zadeira

#10 Vad roligt! Tänk bara på att man inte måste gå vidare varje vecka, utan om du känner att du inte är redo så gör om samma vecka en gång till innan du går vidare. Jag hade ställt in mig på att ehöva göra varje vecka två gånger, men det visade sig att jag faktiskt kunde puscha mig själv och klara det "som man ska".

Lycka till! Berätta gärna hur det går! Skrattande


Anmäl
2011-07-03 09:50 #12 av: [WX5]

Okej. Då låter det bättre. Kanske skall sikta in mig på det dubbla antalet i början. Har så stela muskler så det behövs nog lite mera träning innan jag blir mjuk i kroppen.

MVH Emilia

Sajtvärd på Åland. Söker medarbetare, PM vid intresse.
Medarbetare på Kost, Öl och Social fobi.

Anmäl
2011-07-03 09:55 #13 av: Zadeira

Det var rätt många som jag förstod på kommentarerna på sidan som hade delat upp det så, eller att de kanske inte gjorde det med varje vecka utan om någon vecka var extra tung eller att de kände att de inte var helt redo för nästa.


Anmäl
2011-07-03 09:58 #14 av: [WX5]

Okej.  Vi får se. Jag har inga "springben" och har väl adlrig kunnat springa någon längre sträcka. Benen blir supertunga direkt så detta är verkligen en utmaning för mig.

Borde gå ner i vikt också. Tungan ute

MVH Emilia

Sajtvärd på Åland. Söker medarbetare, PM vid intresse.
Medarbetare på Kost, Öl och Social fobi.

Anmäl
2011-07-03 14:56 #15 av: BitteS

Zaderira: Tack för länkarna. Jag började precis som du ganska nyligen och har gått till gymmet 2-3 gg per vecka för att träna. Gått på löpbandet och tränat styrka för att väcka upp mina försoffade gamla muskler. Har ett jobb med tunga lyft och känner ofta av ryggen så det var oerhört viktigt att komma igång med någon form av träning.

Även om jag tagit det lugnt så märker jag att jag har fått mer styrka i musklerna och att jag fått bättre kondis. Så det är aldrig för sent att börja. Inte ens om man bott i tv-soffan de senaste 10 åren.

Nu har jag ställt in siktet på att jag ska börja springa och det går så sakta framåt. Mitt mål är att jag ska vara i betydligt bättre trim år 2012 när det är dags för nästa hälsokontroll på jobbet. Förra årets kontroll gjorde ingen människa glad. Jag tror det är bra att sätta upp ett mål så man har något att kämpa för.

Lycka till med din träning!

Anmäl
2011-07-04 14:20 #16 av: Zadeira

Vad roligt att höra alla som blivit inspirerade av den här artikeln! Eller inspirerade på andra sätt att komma igång eller fortsätta med er träning!

Hoppas att ni lyckas nå era mål, oavsett vad de är!

Jag kämpar på med min träning. Det svåra är ju att inte falla tillbaka nu när man nått sitt första mål! Därför är det alltid bra att ha något att jobba mot att uppnå. Ska börja med lite intervaller i veckan för att göra något annorlunda med joggandet nu och förhoppningvis fortsätta tycka det är kul!


Anmäl
2011-07-12 23:53 #17 av: molllyr

Väldigt bra tips, att kunna jogga i 30 min är också mitt mål, och detta låter som en bra motivation! :)

Anmäl
2011-07-21 13:17 #18 av: molllyr

Har börjat med detta nu.. har avklarat två pass av tre än så länge :)

Anmäl
2011-10-06 17:04 #19 av: Onslow

Väcker liv i en "gammal" artikel med en kommentar. :)

Jag är en 13årig tjej som har funderat väldigt länge på att börja träna... Och jag tror att detta är ett bra program för mig.
Superbra länk, ska ladda ner podcastern senare!

Anmäl
2011-10-06 21:32 #20 av: Zadeira

#19. Härligt! Hoppas det är något för dig och att du lyckas med dina mål!


Anmäl
2012-01-17 11:15 #21 av: zabelle

Puttar upp en jättebra "tråd" för alla som vill komma igång.

Zabelle   

Anmäl
2012-01-17 17:26 #22 av: ettlitetalias

Härligt! jag har laddat ner podcasten jag med och tycker att det är en enorm hjälp! På egen hand så "tröttnar" jag på att det är jobbigt efter 2km ungefär.. Efter 4 gånger ute i rundan nu så känner jag att jag "tävlar" mot honom och jag har även insett att jag har mycket bättre kondition än jag trodde. Började direkt på vecka 3, och lyssnar bara på en podcast innan jag ger mig på nästa :)

Anmäl
2012-01-18 10:02 #23 av: zabelle

Bra hjälp för alla som vill komma iform till vårruset Glad

Zabelle   

Anmäl
2012-03-29 12:57 #24 av: TottsiGirl

Detta låter ju spännande, kanske något man skulle våga sig på =)

Anmäl
2012-04-22 17:41 #25 av: Cawolina

Tack så mycket!!! Detta är verkligen vad jag behöver! Har försökt hitta program för nybörjare men det är ju bara en massa text, hur ska jag komma ihåg alla intervaller när jag väl är ute?
Men detta verkar ju helt perfekt att man tar med sig i ipoden!

Tack!!!

Anmäl
2012-04-24 23:16 #26 av: [Aquelegia]

Har precis börjat löpträna. Trodde jag var helt bakom flötet när jag totalt tappade andan efter knappt 5minuters löpning. Får börja om från början, har gått på gamla meriter då jag utan problem löpte flera kilometer när jag helst hade lust med det som tonåring.

Kändes inspirerande och peppande att se att jag helt enkelt får öva mig tillbaka till konditionen. Se att det inte är omöjligt Glad

Anmäl
2012-04-27 16:10 #27 av: mandizen-

Det som jag undrar över, när du sprang dom där 30 minuterna, var du trött då eller kunde du fortsätta??:D

Anmäl
2012-04-27 16:27 #28 av: Zadeira

Menar du mig? De första gångerna var det verkligen på gränsen att jag kunde hålla ut de där 30 minuterna, jag var otroligt trött. Men numera orkar jag springa en timme om jag är tillräckligt motiverad så det ger ju resultat att bita ihop och lägga på lite i taget.


Anmäl
2012-04-28 13:17 #29 av: Cawolina

Jag trodde att jag var superotränad och att jag inte skulle orka 60 sekunder, men det känns som att jag egentligen borde börjat med vecka två, så jag hoppar över mitt sista pass på vecka ett och kör ett vecka tvåpass istället! :D

Men jag springer inte så fort, bara joggar, vill inte ta ut mig allt för mycket i de första intervallerna så jag kör långsamt men samma hastighet under hela passet istället :)

Anmäl
2012-04-28 21:20 #30 av: [Vargöga]

Har just klarat av vecka ett och jag märker redan resutltat vilket är en överraskning för mig. De där 60 sekunderna går fort nu och jag klarar av att springa dom mot första gången då jag fick kämpa mig igenom programmet. Vad nästa vecka är vet jag inte. Vi får se vad han i lurarna säger. Vill inte lyssna i förväg.

 

Anmäl
2012-05-14 19:14 #31 av: [wizardwheezess]

Riktigt inspirerande att läsa.

Gissa vem som börjar jogga nästa vecka? :)

Anmäl
2012-05-23 14:25 #32 av: madsan

Jag MÅSTE prova detta. Det är ju som att ha en personlig tränare i öronen :O Gööööött för mig som är lat ;)

Anmäl
2012-05-30 18:47 #33 av: Catta-

Har precis börjat med detta :) Är inne på andra veckan just nu och det känns jättebra! Tack för tipset!
Om ni vill kan ni följa mig på min blogg http://cattasf.blogg.se/

Anmäl
2012-05-31 20:31 #34 av: LisaF

Imponerad av er alla! Starka ni är!

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

Anmäl
2012-08-04 10:23 #35 av: NeuroJajje

Så bra jobbat av er alla :)

Vad kul att läsa om alla positiva framgångar.

 

Mvh Johannes

Anmäl
2012-08-30 14:51 #36 av: AnSva

Jag gjorde precis samma resa. i våras började jag med exakt samma app, och hade bestämt mig för att lära mig springa. har aldrig nånsin kunnat, och intalat mig själv under så många år att jag inte kunde. 29 maj sprang jag vårruset och nu springer jag 5km några gånger per vecka.

mitt långtgående mål är att springa maraton när jag fyller 40, genom att dubbla insatsen varje år. I år 2012 var det 5 km, nästa år 10km, året efter det halvmara, och 2015 marathon.

Anmäl
2012-08-30 20:49 #37 av: slarvigt

Åh, vad peppande ni är! Tack vare den här tråden så laddade jag ner en mp3 med programmet och provade vecka 1 i dag. Jag har verkligen aldrig klarat av att jogga och trodde att jag skulle andas som en lungsjuk efter de första 60 sekundrarna, men det gick helt sjukt bra. Jag tog det möjligen lite försiktigt och sprang endast 8 min/km, men det känns ändå stort för mig att jag klarade det och klarade det så himla bra. De sista 60 sekundrarna ökade jag till och med takten 10 steg på löpbandet för att jag kände att jag ville göra slut på mig själv lite mer och sprang dessutom längre än 60 sekunder :D Nästa gång ska jag köra på ett lite hårdare tempo och se hur det går då, mycket peppande första gång för mig i alla fall :)

Anmäl
2012-09-01 00:06 #38 av: LoAEmma

Nu laddar jag ner appen!!! Hoppas att jag genomför det här :)
Springer ni på löpband eller utomhus?

Anmäl
2012-09-04 13:45 #39 av: AnSva

Jag har kört ute, men kombinerat med löpband vid behov

Anmäl
2012-09-04 21:33 #40 av: slarvigt

Blir så himla stolt över mig själv. Jag trodde att jag var i sämsta konditionen av alla någonsin, men nu körde jag andra passet på första veckan (förkylningsuppehåll) och jag tjuvstartade ibland med springandet och avslutade med att springa två minuter istället för en. Det känns så djävla bra! :D Nästa gång kör jag andra veckan!

Anmäl
2012-09-04 23:10 #41 av: LoAEmma

Härligt! Man kanske ska börja :)
Kan man ha sin egen musik på också? Jag har gratisappen...

Anmäl
2012-09-05 10:49 #42 av: AnSva

Härligt hörrni!

Man kan absolut ha sin egen musik. Jag kör spotify premium i bakgrunden. Man kan hämta spekulation antingen via tunigo eller tex stadium har listor man kan ladda ner.

Vad säger ni, ska vi starta en pepptråd? :-)

Anmäl
2012-09-05 12:48 #43 av: LoAEmma

Spekulation? Pepptrådar är bra!

Anmäl
2012-09-05 13:16 #44 av: AnSva

Hehe jäkla autocorrect - spellistor menade jag

Anmäl
2012-09-05 13:41 #45 av: LoAEmma

Hehehe. Ska kollas upp!!

Anmäl
2012-09-20 19:19 #46 av: LoAEmma

Hur går det här då? :)

Anmäl
2012-12-05 14:56 #47 av: AnSva

Jag har investerat i ett löpband! Otroligt skönt att ha hemma

Anmäl
2012-12-16 14:56 #48 av: Devya

Jag var lite likadan och tyckte inte alls om konceptet. Men istället för att testa på det där konceptet så hittade jag på min egen version där jag kände efter vad som fungerade och inte fungerade. Nu efter ett halvår kan jag jogga i en timme utan paus. Trixet var att inte följa något bestämt schema utan istället lyssna på min kropp.

Oberoende hur man går till väga så är det ju jätteskönt att hitta sin egen stil och sen märka av hur man har förbättrats! :)

Anmäl
2013-08-20 23:21 #49 av: Xristina

Jag kollade på det här, kan det vara värt att köpa appen för 22kr tror ni?

Anmäl
2013-08-21 00:11 #50 av: [TheMiko]

Enligt mig helt klart värt pengarna. Började med appen i mars och springer nu 5 km en gång i veckan och intervaller en gång. Älskar det!

Anmäl
2013-08-21 00:18 #51 av: Xristina

Jag ska nog ta och göra det då. Då kanske jag hinner innan snön kommer xD

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.