Annons:
Etikettkonditionsträning
Läst 946 ggr
Streisand87
2017-07-27 10:50

Nybörjare löpning/skador

Hejsan!

För några månader sedan började jag för första gången i mitt liv att träna löpning. Jag började väldigt lugnt, och har sprungit intervaller mest. Jag sprang ett lopp på 5 km efter några veckor och det gick bra.

Nu har jag fortsatt springa intervaller så jag springer (lugnt tempo) i 6 minuter, går sen i 3 minuter, springer lugnt 6 minuter, går 3 minuter osv 4 gånger sammanlagt. Detta blir med uppvärmningen lite drygt 5 km. 

Hur som helst, de senast två löprundorna har jag fått ont i knät men framför allt i höften, utsidan av vänster höft. 

Idag fick jag avbryta löprundan efter 3 gånger för jag hade så ont. Jag har köpt ett par nya skor precis, Asics Kayano Gel 23, och dessa ska vara stabila och ett av de bästa skorna som finns för pronation, men jag undrar ändå om det kan vara skorna?

Det känns ju inte som att jag har överansträngt mig direkt, jag tar det ju fortfarande väldigt lugnt. Springer 2 gånger i veckan. 

Jag tränar ingenting förutom detta. Kanske också ska tillägga att jag har haft ätstörningar i 13 år men varit normalviktig de senste 7 åren, mer eller mindre. Har dock inga problem med benskörhet. Därför tar jag det också väldigt lugnt och försöker vara snäll mot kroppen. 

Jag äter bra, regelbundet och mycket nu för tiden så det är inte det som är problemet. 

Någon som vet vad det kan vara? Ge mig tips? Tänker jag fel någonstans?

Mycket tacksam för svar!

/Nina

Annons:
tlover
2017-07-27 11:15
#1

Boka tid hos en sjukgymnast, om du pressar genom smärtan kan det bli mycket värre. Jag vet jag pressade genom smärtan för sisådär 7-8 år sedan och sen dess har jag inte egentligen kommit tillbaka (när jag väl började läka så fick jag andra ledproblem, exakt vilka har jag ej fått diagnos på men vissa skador kan ju trigga annat). Min man har också en skada i höften som aldrig fick läka ut och därför så kan han få ont då och då vid ansträngning, det var väl 10-11 år sen han fick den skadan.

Det kan vara så enkelt att du bör vila i 2-3 veckor eller behöver stretcha på ett visst sätt. Du kommer också förmodligen få veta om du behöver ta paus eller om det är ok att träna igenom smärtan (viss smärta får man träna igenom).

l'm back

[LadyK]
2017-07-27 14:01
#2

Kolla med sjukgymnast.

Sen kan det mycket väl vara skorna om de har stor skillnad mot de du brukar springa i, när jag har köpt nya skor kan jag med få ont på konstiga ställen där jag aldrig känner något annars mycket för att med en äldre sko som tappat stabiliteten kompenserar man genom nedsättning av foten i steget eller frånskjut. Jag brukar vänja mig vid nya skor genom att varva de gamla och de nya ett par rundor tills de nya känns bra.

Redclover
2017-07-28 22:02
#3

Prova köra barfota 😉

Zadie
2017-08-04 11:50
#4

Är skorna utprovade så att du säkert vet att du behöver skor för överpronation? Låter ju annars som överbelastning, även om du verkar ta det relativt lugnt på dina rundor (positivt, så din kropp hinner vänja sig). Prova annars att växla mellan skorna och se om du märker nån skillnad.

Martin
2017-08-13 18:16
#5

Även om du tar det lugnt så har du om jag förstår det rätt gått från 0 till ca 10 km i veckan och även om det funkat i några månader så kan det ju ändå vara överbelastning, kanske har hastigheten ökat lite med tiden? Man skall försöka vara försiktig när man ökar träningen, framförallt om man inte tränat innan.

Nya skor kan absolut också påverka, även om de är bra så kan du ha haft lite annan fotisättning tidigare med dina andra och den ändringen kan göra att det blir lite överbelastat. Som de andra säger hade jag nog kollat med sjukgymnast, och sedan hade jag lagt på lite bålstyrka och kanske lite styrketräning för benen också som alternativ till löpträningen.

Lycka till!

mvh Martin

Streisand87
2017-08-13 19:42
#6

Zadie 

det visade sig idag att jag inte alls hade så mycket överpronation som jag trott och fåra berättat för mig tidigare. Det var så länge sen jag gjorde analysen så tänkte jag skulle göra det igen och det visade sig då att jag bara överpronerar på ena foten och ganska lätt. Alltså blev de nya skorna alldeles för stabila. Så du hade rätt!

Martin

jag har ökar gradvis från först typ tre km i veckan till slutligen 10 så jag har tagit det väldigt lugnt :) Men jag behöver nog träna upp kroppen lite ändå, precis som du säger.

Annons:
tlover
2017-08-13 20:33
#7

#6 Av de jag läst ska man öka max 10% per vecka, gäller både tid och distans

l'm back

Martin
2017-08-13 21:36
#8

De gånger jag haft långa uppehåll har jag också använt 10% regeln, men faktiskt oftast strävat efter att börja strax under 10%. 

Då har jag utgått från två pass på ca 5-6 km / vecka så sprungit ungefär en mil i veckan och ökat ungefär 1 km / vecka.

Jag har ökat snabbare ibland också men då har det oftast blivit sämre, att jag börjat känna av benhinnor eller knän.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: