Annons:
Etikettskador-och-problem
Läst 1296 ggr
lchfmika
7/6/17, 7:59 AM

Har jag fått "Hopparknä"?

Hej.

Jag har de senaste två månaderna haft en liten huggande smärta på framsidan/nedre del av höger knä. Precis nedanför knäskålen. Smärtan startade att komma i slutet av min väg att gå hem från jobbet (7km som tar mig lite över en timme). Det började främst att göra ont i upp och nerförsbacke som det är ganska mycket av (och dom är branta) de sista 20 minutrarna av min bit hem. Jag har slutat gå hem för att ge mitt knä vila men nu har jag börjat få smärtan allt oftare oavsätt om jag är stilla eller i lätt rörelse. Fortfarande främst när jag går i backar och trappor. I morse var första gången jag vaknade upp med redan ont i knät. Inte överansträngt igår.

Enligt google så stämmer "Hopparknä" bäst in. Men detta är något som drabbar mer aktiva personer. Jag är inte mer aktiv utöver att jag går en del. Jag har 20 kilos övervikt som absolut bidrar till belastning men är det fortfarande "Hopparknä" jag kan ha?

Bör jag ge mer tid eller ska jag söka läkare så snart som möjligt. Läste någonstans att man kunde få permanenta skador utan behandling. Är det något jag kan göra själv?

Annons:
sp0ngeb0b
7/20/17, 4:08 PM
#1

Jag skulle säga ring en sjukgymnast och fråga om råd. Jag har haft knäproblem ett bra tag och ringde nyligen en sjukgymnast för att boka tid, och de tyckte det var dumt att jag inte hade ringt tidigare. Men de gav mig i alla fall massor av bra råd och sa vad jag kunde göra för att underlätta fram tills jag har blivit undersökt.

Det känns orimligt att det är hopparknä med tanke på att du inte är idrottare. Ditt problem låter dock liknande mitt, och det de sa till mig var att det enda jag kunde göra för att det skulle försvinna helt var att sluta med det som framkallar smärtan (i ditt fall att gå i backar). Men jag får se senare när jag har blivit undersökt.

lchfmika
8/9/17, 12:40 PM
#2

#1 Tack för svar. Jag har fått bokat en tid hos en läkare och ska dit nästa vecka. Sedan jag sist skrev så har det blivit värre och smärtan har flyttat lite på sig. I stället för framsidan under knäskålen så är det mest framsidan över knäskålen. Har ont mer eller mindre hela tiden nu men blir värre i backar och trappor. Då oavsätt vad jag gör inte ger någon skillnad så fortsätter jag på som vanligt med träningen, bara tar det liiite lugnare med just höger knä. Får se vad läkaren säger nästa vecka. :)

sp0ngeb0b
8/10/17, 11:59 PM
#3

#2 Min flyttade också på sig, från undersidan till ovansidan precis som din. Jag fick inte så konkreta svar från min sjukgymnast tyvärr, utan fick lite övningar att göra några gånger om dagen för att det ska bli bättre.

Hoppas du kan lösa det!

Upp till toppen
Annons: